Jump to content
  • 0

totaal van portaal

Gem

Question

Posted

Hallo

Ik heb een tabel gemaakt in fm8 waarin een layout staat voor een leveringsbon. Die bon bevat verschillende velden oa. mvh, datum enz...

Ik heb die bon tevens een radiobutton voorzien met de vermelding "gefaktureerd". Indien aangeklikt, bon reeds gefaktureerd, indien niet aangeklikt nog te faktureren dus.

Tevens heb ik een tabel gemaakt bestaande uit een layout voor een faktuur.

Beiden tabellen bevatten herhalende velden, subtotalen en algemene totalen. De klantnamen komen uit een gerelateerde tabel met klantnamen, adressen enz.

Tenslotte heb ik een tabel gemaakt die mij een overzicht geeft per maand en per klant van de reeds aangemaakte leveringsbonnen. De velden naam en klant zijn gerelateerde velden aan deze van de tabel leveringsbonnen.

Ik kan nu dus bv, januari invoeren (keuzelijst gerelateerd aan een tabel met de maanden van het jaar) en de klantnaam om nadien een lijst te krijgen van alle bonnen. Deze lijst wordt weergegeven in een portaal in tabel overzicht. In dit portaal staat ook het veld met de radiobutton "gefaktureerd". Op die manier kan ik dus gemakkelijk zien welke bonnen er reeds tussentijds gefaktureerd werden en welke er nog dienen gefaktureerd te worden.

Mijn vraag:

hoe kan ik nu een totaal krijgen van alle bonnen vermeld in mijn portaal?

Met een resumeveld geraak ik niet echt ver...

Wat ik eigenlijk zou willen maken is dat er automatisch een totaal van de nog te faktureren bonnen gegenereerd wordt onderaan mijn portaal. Dit totaal zou dan weer kunnen gebruikt worden als maatstaf van heffing of noem het basisbedrag van mijn faktuur. Op die manier hoef ik enkel de tabel fakturen te openen op het einde van de maand en wanneer ik daar een klantnaam invoer (keuzelijst) krijg ik automatisch het nog openstaande saldo. Eens gefaktureerd kan ik de bonnen afpunten in mijn overzichtstabel of nog beter worden ze automatisch afgepunt in mijn overzichtstabel...

Ik ben slechts een beginner met Fm en heb dus helemaal geen ervaring. Ik gebruik het nu slecht 1 week .

Wie heeft raad aub?

:?:

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

bedankt voor dit antwoord. Inderdaad blijkt het mogelijk te zijn via sum een totalisering te maken van waarden uit een portaal.

zie bijlage.

Via sum kan ik nu onder mijn portaal een totaal geven van alle notas (status NO=nota / status FA = faktuur).

Maar ik zou graag een totaal willen maken van alle notas met status FA en alle met status NO elk in een afzonderlijk veld uiteraard.

Dus het resultaat zou moeten zijn:

totaal FA= 105€

totaal NO= 56,75€

Ik heb geprobeerd via de IF structuur maar geraak er niet...

If( notas::status ="FA" ; Sum(notas::mvh))

Iemand? :?

brol.jpg.a8591febdfdf01e10dec83d4c37dd0a4.jpg

• 0
Posted

Hier moet je de techniek van het mirror field gebruiken: een veld dat dezelfde data bevat (via een calculatie), maar op een gemakkelijker te verwerken manier. Dus niet één veld met twee mogelijke inhouden, maar twee velden met elk ofwel de ene, ofwel de andere inhoud. Dan doe je je bewerking op die mirror fields.

• 0
Posted
Hier moet je de techniek van het mirror field gebruiken

Die mirror fields hebben wel een nadeel, je hebt nogal wat velden nodig: twee velden in de portaal-lijnen (lijntotaal FA en lijntotaal NO) en nog eens twee velden in de hoofdtabel: sum(lijntotaal FA) en sum(lijntotaal NO). Da's niet erg. Maar als je straks ook nog aparte totalen van een ander veld nodig hebt, dan ben je weer vertrokken. Een voorbeeld: stel dat je een btw-bedrag per lijn hebt dan moet je daar eerst mirror-velden voor maken (lijnBtw FA en lijnBtw NO). Daarna weer twee velden in de hoofdtabel: sum(lijnBtw FA) en Sum(lijnBtw NO).

Hier is een andere techniek: maak geen mirrorvelden maar definieer twee berekende velden in de hoofdtabel die we als constante waarden in tweee nieuwe relaties gaan gebruiken. Het eerste veld is constFA met als berekening "FA". Het tweede is constNO met als berekening "NO". Beide hebben uitkomsttype tekst.

Maak nu twee extra Table Occurrences (TO's) van je portaal-lijntabel. Leg om te beginnen dezelfde relatie als die je al had voor je portal. Dan voeg je in de ene het extra sleutelveld constFA toe. Die link je met het veld status aan de andere kant. Doe hetzelfde met de andere TO en met constNO.

Ziezo, nu heb je twee relaties die je altijd kan hergebruiken als je enkel de FA of enkel de NO lijnen wil aanspreken. Het totaal FA wordt dan Sum(FA_TableOccurrence::mvh). Voor het totaal NO neem je de andere relatie: Sum(NO_TableOccurence::mvh).

Als je maar één enkel totaal moet berekenen doe je hier natuurlijk geen winst mee. Maar vroeg of laat komen er misschien nog andere velden bij en dan hoef je enkel velden toe te voegen in de hoofdtabel. Die relaties blijven toch werken. Alle logica voor totaalberekening zit nu ook samen in de hoofdtabel en niet verspreid over hoofdtabel en lijntabel.

• 0
Posted
Hier is een andere techniek: maak geen mirrorvelden maar definieer twee berekende velden in de hoofdtabel die we als constante waarden in tweee nieuwe relaties gaan gebruiken.

Inderdaad Joris. Goede tip.

Vaak is het afwegen of je meer extra velden maakt, dan wel extra occurences. Ik opteer meestal voor de extra occurences. Dat werkt mijn inziens veel sneller en efficienter op langere termijn. Althans, dat is mijn ervaring.