Jump to content
  • 0

automatisch volgnummer per categorie

Jo Ooms

Question

Posted

Ik ben momenteel mijn to do lijst in filemaker aan het maken.

Nu heb ik er nog 1 in excel.

Momenteel zit ik vast met volgend probleem.

Ik heb volgende velden:

een automatisch volgnumer

Categorie (ICT, boekhouding,..)

datum

REFERENTIE

Deze referentie gebruik ik voor mijn papieren klassement.

De referentie zou er als volgt moeten uitzien:

ICT/2007/001...999

boekhouding/2007/001...999

Eigenlijk wil ik een volgnummer per categorie.

Ik heb gezocht naar oplossing maar dat is behoorlijk moeilijk als je de nomenklatuur van databases niet echt machtig bent.

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als ik het goed begrijp wil je dus nummers 1,2,3,4.... voor zowel ICT, als Boekhouding, als... Dus voor alle categorien een opeenvolgend nummer.

Dat werkt inderdaad niet met een automatisch volgnummer.

Meerder volgnummers zijn alleen te maken met tellers.

Als categorie=ict dan wordt de ict-teller een opgehoogd.

Als categorie=boekhouding wordt de boekhoud-teller een opgehoogd.

het volgnummer wordt dus pas gemaakt na selectie van de categorie.

De tellers moeten dan globale velden zijn (gelden voor alle records) waarvan je de waarde in het referentieveld plakt.

Referentie & year(datum) & teller

• 0
Posted

ik denk dat je per categorie een volgnummer moet aanmaken dat je automatisch verhoogt, telkens als je een nieuwe taak hebt aangemaakt.

voor de samenstelling van de referentie gebruik je best een calculatie die alle benodigde gegevens in de volgorde plaatst zoals je ze zelf wil.

• 0
Posted

ik zou een appart bestandje aanmaken met daarin alle categoriën en de bijhorende volgnummer. dan kan je zoveel categoriën maken als je zelf wil. vervolgens maak je een script voor het aanmaken van nieuwe taken.

je kiest een categorie voor het aanmaken van een nieuwe taak, en klikt op een knop "nieuwe taak" vervolgens loopt je script. : afhankelijk van de door jouw gekozen categorie krijgt de nieuwe taak een nummer, dit nummer komt uit de tabel categoriën. vervolgens laat je hetzelfde script het nummer verhogen. ik zal proberen een voorbeeld bestandje te posten.

• 0
Posted

Per categorie een tabel aanmaken, waarin de nummering plaats vind, en het door een script laten uitvoeren. Hierbij het script dat ik gemaakt heb, en wat reeds jaren foutloos werkt. :!::)

Volgnummer.thumb.jpg.51819363c1d919ed68bfd213e4409781.jpg

• 0
Posted
Hierbij het script dat ik gemaakt heb, en wat reeds jaren foutloos werkt. :!::)

Marlinda,

Dan gaan we zaterdag ook de setfield() eens ontdekken. Dan kan je daarna weer jaren verder. :-)

Want met de copy/paste ga je vroeg of laat tegen de muur aanlopen ...

• 0
Posted
ik zou een appart bestandje aanmaken met daarin alle categoriën en de bijhorende volgnummer. dan kan je zoveel categoriën maken als je zelf wil. vervolgens maak je een script voor het aanmaken van nieuwe taken.

je kiest een categorie voor het aanmaken van een nieuwe taak, en klikt op een knop "nieuwe taak" vervolgens loopt je script. : afhankelijk van de door jouw gekozen categorie krijgt de nieuwe taak een nummer, dit nummer komt uit de tabel categoriën. vervolgens laat je hetzelfde script het nummer verhogen. ik zal proberen een voorbeeld bestandje te posten.

dat moet zelfs voor mijn niveau haalbaar zijn. Zal vanavond eens aan de slag gaan.

• 0
Posted
Per categorie een tabel aanmaken, waarin de nummering plaats vind, en het door een script laten uitvoeren. Hierbij het script dat ik gemaakt heb, en wat reeds jaren foutloos werkt. :!::)

Ik heb je script nog niet kunnen bekijken, maar deze methode heeft als nadeel dat een van de gebruikers verstand van Filemaker moet hebben. Beter is om een beheerlayout te maken waar je een Categorie kunt toevoegen. Dan een teller maken en de combinatie categorie&teller uniek laten zijn. Bestaat een waarde al, dan de teller een verhogen, etc.

• 0
Posted

Misschien mis ik hier de basis, maar...

We praten over entity en attribute....

Wat is er dan verkeerd met het aanmaken van een relatie per entity en daar via script een attribute oplopend aan te koppelen ?

Via de relatie haal je de max variable perentity op en verhoogd die met, in dit geval 1.

Desnoods breng je die waarden allemaal samen in 1 layout, maar fundamenteel zou ik relationeel gaan en scripten.....

• 0
Posted

het is gelukt.

in de tabel categorie en veld "nieuw volgnummer" gemaakt.

via script deze teller 1 laten bijtellen.

Bedankt allemaal.

• 0
Posted

Ik heb je script nog niet kunnen bekijken, maar deze methode heeft als nadeel dat een van de gebruikers verstand van Filemaker moet hebben. Beter is om een beheerlayout te maken waar je een Categorie kunt toevoegen. Dan een teller maken en de combinatie categorie&teller uniek laten zijn. Bestaat een waarde al, dan de teller een verhogen, etc.

Ik snap niet wat je bedoeld :?:

Mijn gebruikers hebben geen enkel verstand van Filemaker.

Wanneer ze een nieuw Order, Factuur, enz... maken, hoeven ze maar op "Nieuw" te klikken en mijn script voert alles uit :!::roll: