Jump to content
  • 0

volgnummer

dejacob

Question

Posted

Hoe kan ik een volgnummer van 7 posities volledig zichtbaar maken inclusief de de plaatsen voor het cijfer.

vb 0000123

tot nu slaag ik er alleen in om het cijfer zichtbaar te hebben zonder de vier nullen vooraan.

hoe kan ik deze voorafgaande nullen toch zichtbaar maken

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

De kern van je vraagstelling zit 'm in het gebruik van getalvelden. In een getalveld (zoals bijv. ook in Excel) is Mr. Bond 007 gelijk aan 7.

Je zult dus mogelijk iets in combinatie met tekstvelden moeten verzinnen... Afhankelijk van de wensen zul je dan bijv. ook het aantal voorloopnullen moeten berekenen...

• 0
Posted

@Rony

Ja, mooi, vermits de vraagsteller wil dat het 'getal' altijd een vast aantal tekens bevat.... (in onderhavig geval dus 7 i.p.v. 10) ... maar ik vermoed van wel... :D

• 0
Posted

Inderdaad Mark,

maar aangezien de right-functie een tekstfunctie is, is het intuitiever om een string te concateneren met een getal.

En als het een troost mag zijn, we hebben beiden problemen met negatieve getallen ... ;-)

Maar ja, je kent het verhaal van de kok op de stoep van zijn restaurant ...

• 0
Posted (edited)

... er vanuit gaande dat het alleen bedoeld is voor een volgnummer zullen er zeer waarschijnlijk geen negatieve aspecten spelen... :)

... de basissmaak is al prima... nodigt uit tot inbreng van eigen creativiteit voor het uiteindelijke eigen recept... :wink:

Edited by Guest
  • 0
Posted

Wij Belgen kijken altijd verder dan onze neus lang is ... Het is een forum en de gemiddelde bezoeker doet hier veel ideeën op. Het is m.i. beter te wijzen op de valkuilen dan straks ladders te moeten gaan zoeken om de gestranden te redden. :P

• 0
Posted

Mis ik iets of begrijp ik de vraag van dejacob verkeerdelijk.

In mijn bestand (nog wel FM5 - heb geen FM8) heb ik een veld gemaakt "Volgnr" dat numeriek is. Bij options vink ik serialnr aan, type het wenste volgnummer, bv. 0000123 gevolgd door verhoging met 1. Klik op OK en het volgnummer "0000123" verschijnt volledig in het veld en verhoogt met één bij aanmaak nieuw record. (0000124).

Geen ingewikkelde berekeningen of dergelijks en het is zo gepiept.

Rest bij mij nog de vraag of deze functionaliteit ook bij FM8 voorzien is.

• 0
Posted

Hallo, in ieder geval dank u voor alle reacties

heb het voorstel van stamper geprobeerd en het werkt ook in FM8.5

was alles maar even simpel