Jump to content
  • 0

Calculatie evalueren

Stardust

Question

Beste Groep,

Aan de hand van een calculatieveld wil ik m.b.v. een ander (nieuw) calculatieveld berekenen of er een witte achtergrond dient geplaatst te worden.

Concreet, er bestaat een veld foto, dat automatisch de foto toont indien deze ingescand en bewaard is volgens de norm en in de juiste directory.

Dit werkt prima en ik ben nog steed Joris heel dankbaar voor zijn hulp hieromtrent!.

De foto verschijnt netjes op de plaats waar hij verwacht wordt, echter wanneer er geen foto beschikbaar is, zou er niets mogen verschijnen en wanneer de foto (nog) niet bestaat, verschijnt er op de layout een mooie rechthoek met daarin de tekst: "the file cannot be found: Huppelde Pup A V.jpg". :(

Nu tracht ik de formule aan te passen zodat er niets geplaatst wordt wanneer de desbetreffende foto niet bestaat.

De expressies IsEmpty, IsValid of IsValidExpression brengen me geen stap dichter, want het veld foto is een calculatieveld met daarin het pad naar de desbetreffende foto, wat vanzelfsprekende nooit leeg is en eveneens steeds geldig is.

Kan ik dit omzeilen of is dit weer een zaak waar ik moet met leren leven?

Met vriendelijke groet aan Allen,

Danny 8)

19 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Burggraaf,

Neen, d.w.z. de formule die gebruikt wordt is niets meer dan het pad gebaseerd op de velden naam en voornaam. Vanzelfsprekend sluit dit steeds af met .jpg en wanneer we in het bezit zijn van een foto, die steeds via hetzelfde stramien opgeslagen worden (ondertussen al ca 15.000 stuks), verschijnt die mooi op het scherm.

Als ik dit pad kon valideren, dan zou ik op weg zijn, ben ik bang maar daar schuilt nu juist mijn probleem :cry:

Danny 8)

• 0

Het niet aanwezig zijn van een beeld op de webserver genereert een HTTP 404-fout

Het probleem is dat ik een afdruk moet maken waarbij (indien in ons bezit) de foto moet staan en indien we niet beschikken over de foto moet er maagdelijk blanke plaats blijven, zonder randjes of info.

misschien te simpel gedacht: kun je geen witte foto maken en daar aan linken? Zoalng geen geldige foto wordt gevonden is de witte foto geldig.

Dat is de bedoeling maar hoe bepaal ik dat ... wanneer ik bvb. evalueer d.m.v. IsEmpty krijg ik geen geldig resultaat daar er steeds een inhoud is in het veld Photo. Het veld Photo wordt berekend aan de hand van de velden naam, voornaam gecombineerd met het pad (path) en de extensie (.jpg) waarbij zodra de foto bestaat deze in het record getoond wordt. Dit werkt prima behoudens wanneer er geen foto is, verkrijgt men een kader met daarin de hierboven reeds vermelde aanduiding. Zelfs het kader kan men niet verwijderen, laat staan de inhoud :(

Alleszins bedankt voor het meedenken !

Danny 8)

• 0

meta-data( ik weet zo gauw niet meer hoe dat heet van een foto-toestel)

Quint,

Wat jij bedoelt is de EXIF informatie die via een digitaal fototoestel (en sommige scanners) in de foto ingebracht wordt. Helaas kan ik daar niets mee want deze is niet beschikbaar :(

Maar toch bedankt om mee te denken!

Danny 8)

• 0

misschien ter plekke d.m.v. een plaatsvervangende ‘foto’ aanmaken met de gewenste naam <$$bestandsnaam> op de gewenste lokatie?

geen echte foto, maar een standaard jpg die bijvoorbeeld helemaal wit is en die je speciaal voor dit doel ergens in een globaal hebt opgeslagen.

• 0
ofwel de opgeslagen foto ofwel het wit vlak

danny, de grap van genoemde oplossing is toch juist dat de plaatsvervangende ‘foto’ het witte vlak IS, dus heb je geen berekening meer nodig om dat witte vlak aan te zetten... toch?

of mis ik iets?

• 0

ha danny, bijgaand de oplossing, en wel in twee smaken: een handmatige en een automatische. voor de automatische heb je de gratis plug-in DoScript nodig (zie url beneden).

het principe is als volgt:

in het globaalveld staat een verwijzing naar een leeg png-bestand .

indien nodig of gewenst wordt dit png-bestand dmv het script opnieuw bewaard in de map voorzien van de juiste naam.

in de handmatige versie moet je een knop klikken om het script uit te voeren. in de auto-versie wordt het script vanzelf gestart zodra voor- of achternaam gewijzigd is.

verder heb ik de berekening voor de afbeelding aangepast zodat de afbeelding alleen gezocht wordt indien voor- of achternaam zijn opgegeven en heb ik twee knopjes toegevoegd om de standaard padnaam te switchen voor windows of mac.

succes er mee en groeten, bdk

http://www.myfmbutler.com/index.lasso?p=416

Test Pictures solved.zip

• 0

Wauw !!

Volgens mij is BDK een enorme aanwinst voor dit forum !!!

Het werkt en nog wel zonder plugin (tenzij de auto-versie...) :lol:

Nu nog verder ontleden en trachten te begrijpen, iets wat me steeds moeilijker en moeilijker lijkt te gaan :? zou de ouderdom dan toch z'n tol eisen?

Alleszins BDK, geweldige oplossing en bedankt voor het aanreiken!!

Danny 8)