Freaky Posted September 22, 2007 Share Posted September 22, 2007 Wij wensen met twee gelijkijdig in een toepasing te ontwikkelen is dit mogelijk ? en zoja bestaan hier richtlijnen voor ? Is dit ook mogelijk als die op een server draait ? alvast bedankt Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted September 22, 2007 Share Posted September 22, 2007 In theorie kan het. In de praktijk is het andere koek. Ik raad het je niet aan. Echt ontwikkelen gaat toch niet, want je kan niet met twee tegelijkertijd velden maken of wijzigen, je kan geen scripts samen openen enz. Je kan hooguit gelijktijdig wat layouts wijzigen. Quote Link to comment
0 AvD Posted September 22, 2007 Share Posted September 22, 2007 Ik dacht dat veld- en scripttoegang toch apart liepen, dus dat kan wel tegelijkertijd. Mits wat afspraken is toch wel wat te realiseren. Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted September 22, 2007 Share Posted September 22, 2007 Ik dacht dat veld- en scripttoegang toch apart liepen, dus dat kan wel tegelijkertijd Inderdaad, maar "wie eerst komt, eerst maalt". Maw, je kan niet met 2 een script editeren of velden bewerken. Het blijft bij kijken en zelfs dan nog ... Je krijgt een script niet geopend wanneer de andere het open heeft bvb, ook al wil je alleen maar even piepen. Quote Link to comment
0 AvD Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Klopt, Rony, dat is precies wat ik bedoelde: de ene in ScriptMaker, de andere in de velddefinities. Vandaar ook dat ik het had over afspraken (niet zo moeilijk als je naast elkaar zit). Je kan dan ook samen genieten van een acute hartaanval als je plots geconfronteerd wordt met de scriptmaker bug voor 9-files gehost onder server 8. Een echte giller! Quote Link to comment
0 hbrendel Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 ... als je plots geconfronteerd wordt met de scriptmaker bug voor 9-files gehost onder server 8. Een echte giller! Vertel daar eens wat meer over, als je weer wakker bent... Henk Quote Link to comment
0 AvD Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Recept voor hartaanval: Open een bestand met genoeg scripts in FMPro 9. Deel de scripts in in groepjes, allemaal van hetzelfde niveau, dus subgroepjes is niet nodig. Laat alle groepen openstaan, zodat je de indeling duidelijk ziet. Zet dit bestand op een server 8 configuratie en laat dat vrolijk hosten. Open het met een FMPro 9 en open scriptmaker. Neem bijvoorbeeld de titel van de tweede groep en verwijder die. Hart valt stil en haren staan rechtop zonder gel: alle scripts daaronder zijn weg, weg, weg, weg... Pin pon, pin pon, pin pon... Quote Link to comment
0 Joris Aarts Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Wij wensen met twee gelijkijdig in een toepasing te ontwikkelen is dit mogelijk ? en zoja bestaan hier richtlijnen voor ? Is dit ook mogelijk als die op een server draait ? Het is zeker te doen. Server is absoluut aan te raden: de bestanden blijven zo permanent beschikbaar voor alle developers en bij een crash van een client blijven de bestanden beter beschermd tegen corruptie. Via 'Send message' kan je je collega laten weten dat jij ook in de velddefinities of scripts wil werken als hij daarin bezig is. Tabeldefinities vormen meestal niet het probleem. Eens je project vordert moet je niet meer zo langdurig sleutelen aan velden of relaties. En tot dat moment kan je de taken vrij goed verdelen: iemand maakt de tabellen en iemand houdt zich met de basislayouts bezig. Samen scripten kan nu eindelijk vanaf versie 9. Tot daarvoor was dat het grote probleem want in scripts kruipt de meeste tijd. Wij werkten met offline kopies van de bestanden om dan na testing en debugging de definitieve scripts via copy/paste te integreren in de versie op de server. Tip op de devCon: gebruik een simpel 'check out' mechanisme voor de scripts waaraan je werkt door ze bijvoorbeeld onder- of bovenaan het scriptmaker venster te slepen (of FM9 in een bep. groep). Op die manier weten je collega-developers dat jij met dat script bezig bent en dat zij daar ondertussen niets aan mogen wijzigen. Veel groeten, Joris Quote Link to comment
0 Joris Aarts Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Recept voor hartaanval Ik kies eerder voor een aanslepende ziekte: de back-up ziekte Quote Link to comment
0 AvD Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 De backupziekte? Gelukkig zijn we daartegen ingeënt en spelen we op (bijna overdreven) veilig. Het probleem van de verdwenen scripts was dan ook meteen opgelost, daar niet van. Het eigenaardige is dat - ondanks die backupprocedure en een gerust gemoed - toch een ongelooflijk sterke adrenalinestoot door je heen gaat als je plots dat lege scriptmaker-venster ziet. Eer je daarna beseft dat het allemaal niet zo erg is, wel, dat heeft toch enkele seconden geduurd. Misschien wel vijf tot tien, dat geef ik grif toe. Ligt daar het verschil tussen een koele en een empathische ontwikkelaar? Ik vraag het me af. Het is zoals een moeder die haar zoon in het circus uit de trapeze ziet vallen, terwijl ze al jaren weet dat er een vangnet is. Quote Link to comment
0 hbrendel Posted September 29, 2007 Share Posted September 29, 2007 Recept voor hartaanval:Open een bestand met genoeg scripts in FMPro 9. Deel de scripts in in groepjes, allemaal van hetzelfde niveau, dus subgroepjes is niet nodig. Laat alle groepen openstaan, zodat je de indeling duidelijk ziet. Zet dit bestand op een server 8 configuratie en laat dat vrolijk hosten. Open het met een FMPro 9 en open scriptmaker. Neem bijvoorbeeld de titel van de tweede groep en verwijder die. Hart valt stil en haren staan rechtop zonder gel: alle scripts daaronder zijn weg, weg, weg, weg... Pin pon, pin pon, pin pon... Iedereen weet toch, dat je een database waarin features uit 9 zijn gebruikt niet in een lagere versie moet openen? Een database, die gebruikt gaat worden in 8 kun je prima in 9 ontwikkelen, als je maar ... (enz) Henk Quote Link to comment
0 AvD Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Voor de volledigheid en ten behoeve van gebruikers die ooit nog via Google op deze pagina zullen komen: Genuanceerde info over het gebruik van bestanden met verschillende FileMaker-versies is te vinden elders op dit forum; daarbij ook tips in verband met mogelijke voorzorgsmaatregelen en hoe dat aan te pakken. Quote Link to comment
0 JeanWM Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Iedereen weet toch, dat je een database waarin features uit 9 zijn gebruikt niet in een lagere versie moet openen? Een database, die gebruikt gaat worden in 8 kun je prima in 9 ontwikkelen, als je maar ... (enz) Henk Ik heb dit nu allemaal van boven naar beneden en omgekeerd, van links naar rechts en omgekeerd gelezen, en waarschijnlijk is mijn Nederlands niet meer wat het jaren geleden was, mijn reading comprehension zal ook wat te wensen overlaten en mijn ogen zijn zeker ook niet meer van de jongste... Waar wordt er gezegd dat er een database met versie 9 features in een lagere versie wordt geopend ? Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Mijn ogen zijn nog iets jonger ... Er wordt wel gezegd dat een bestand in 9 aangepast wordt door gebruik te maken van een 9-eigen feature (scripts ordenen). Dat bestand wordt dan later gehost op een 8-server ... met alle gevolgen vandien. Jean, No hard feelings. Quote Link to comment
0 AvD Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 En we willen geen negatieve reclame maken, maar een hosting firma zou niet van serverversie mogen verwisselen zonder de klanten eerst op de hoogte te brengen (van acht naar negen en terug naar acht). Dat zou iedereen toch moeten weten... Quote Link to comment
0 JeanWM Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Dat bestand wordt dan later gehost op een 8-server ... maar.. [AVD]Open het met een FMPro 9 @Rony - not at all Quote Link to comment
Question
Freaky
Wij wensen met twee gelijkijdig in een toepasing te ontwikkelen
is dit mogelijk ? en zoja bestaan hier richtlijnen voor ?
Is dit ook mogelijk als die op een server draait ?
alvast bedankt
15 answers to this question
Recommended Posts