Ga naar inhoud
  • 0

gelijktijdig ontwikkelen


Freaky

Vraag

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt, Rony, dat is precies wat ik bedoelde: de ene in ScriptMaker, de andere in de velddefinities. Vandaar ook dat ik het had over afspraken (niet zo moeilijk als je naast elkaar zit). Je kan dan ook samen genieten van een acute hartaanval als je plots geconfronteerd wordt met de scriptmaker bug voor 9-files gehost onder server 8. Een echte giller!

Link naar reactie
  • 0

Recept voor hartaanval:

Open een bestand met genoeg scripts in FMPro 9. Deel de scripts in in groepjes, allemaal van hetzelfde niveau, dus subgroepjes is niet nodig. Laat alle groepen openstaan, zodat je de indeling duidelijk ziet.

Zet dit bestand op een server 8 configuratie en laat dat vrolijk hosten.

Open het met een FMPro 9 en open scriptmaker. Neem bijvoorbeeld de titel van de tweede groep en verwijder die.

Hart valt stil en haren staan rechtop zonder gel: alle scripts daaronder zijn weg, weg, weg, weg...

Pin pon, pin pon, pin pon...

Link naar reactie
  • 0
Wij wensen met twee gelijkijdig in een toepasing te ontwikkelen

is dit mogelijk ? en zoja bestaan hier richtlijnen voor ?

Is dit ook mogelijk als die op een server draait ?

Het is zeker te doen. Server is absoluut aan te raden: de bestanden blijven zo permanent beschikbaar voor alle developers en bij een crash van een client blijven de bestanden beter beschermd tegen corruptie.

Via 'Send message' kan je je collega laten weten dat jij ook in de velddefinities of scripts wil werken als hij daarin bezig is. Tabeldefinities vormen meestal niet het probleem. Eens je project vordert moet je niet meer zo langdurig sleutelen aan velden of relaties. En tot dat moment kan je de taken vrij goed verdelen: iemand maakt de tabellen en iemand houdt zich met de basislayouts bezig.

Samen scripten kan nu eindelijk vanaf versie 9. Tot daarvoor was dat het grote probleem want in scripts kruipt de meeste tijd. Wij werkten met offline kopies van de bestanden om dan na testing en debugging de definitieve scripts via copy/paste te integreren in de versie op de server.

Tip op de devCon: gebruik een simpel 'check out' mechanisme voor de scripts waaraan je werkt door ze bijvoorbeeld onder- of bovenaan het scriptmaker venster te slepen (of FM9 in een bep. groep). Op die manier weten je collega-developers dat jij met dat script bezig bent en dat zij daar ondertussen niets aan mogen wijzigen.

 

Veel groeten,

Joris

Link naar reactie
  • 0

De backupziekte?

Gelukkig zijn we daartegen ingeënt en spelen we op (bijna overdreven) veilig. Het probleem van de verdwenen scripts was dan ook meteen opgelost, daar niet van.

Het eigenaardige is dat - ondanks die backupprocedure en een gerust gemoed - toch een ongelooflijk sterke adrenalinestoot door je heen gaat als je plots dat lege scriptmaker-venster ziet. Eer je daarna beseft dat het allemaal niet zo erg is, wel, dat heeft toch enkele seconden geduurd. Misschien wel vijf tot tien, dat geef ik grif toe. Ligt daar het verschil tussen een koele en een empathische ontwikkelaar? Ik vraag het me af. Het is zoals een moeder die haar zoon in het circus uit de trapeze ziet vallen, terwijl ze al jaren weet dat er een vangnet is.

Link naar reactie
  • 0
Recept voor hartaanval:

Open een bestand met genoeg scripts in FMPro 9. Deel de scripts in in groepjes, allemaal van hetzelfde niveau, dus subgroepjes is niet nodig. Laat alle groepen openstaan, zodat je de indeling duidelijk ziet.

Zet dit bestand op een server 8 configuratie en laat dat vrolijk hosten.

Open het met een FMPro 9 en open scriptmaker. Neem bijvoorbeeld de titel van de tweede groep en verwijder die.

Hart valt stil en haren staan rechtop zonder gel: alle scripts daaronder zijn weg, weg, weg, weg...

Pin pon, pin pon, pin pon...

Iedereen weet toch, dat je een database waarin features uit 9 zijn gebruikt niet in een lagere versie moet openen?

Een database, die gebruikt gaat worden in 8 kun je prima in 9 ontwikkelen, als je maar ... (enz)

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid en ten behoeve van gebruikers die ooit nog via Google op deze pagina zullen komen: Genuanceerde info over het gebruik van bestanden met verschillende FileMaker-versies is te vinden elders op dit forum; daarbij ook tips in verband met mogelijke voorzorgsmaatregelen en hoe dat aan te pakken.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen weet toch, dat je een database waarin features uit 9 zijn gebruikt niet in een lagere versie moet openen?

Een database, die gebruikt gaat worden in 8 kun je prima in 9 ontwikkelen, als je maar ... (enz)

 

Henk

 

Ik heb dit nu allemaal van boven naar beneden en omgekeerd, van links naar rechts en omgekeerd gelezen, en waarschijnlijk is mijn Nederlands niet meer wat het jaren geleden was, mijn reading comprehension zal ook wat te wensen overlaten en mijn ogen zijn zeker ook niet meer van de jongste...

 

Waar wordt er gezegd dat er een database met versie 9 features in een lagere versie wordt geopend ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...