Ga naar inhoud
  • 0

Records verwijderen lukt niet!


diender

Vraag

Hallo,

 

Sinds een tijdje lukt het niet meer om records te verwijderen uit één bepaalde tabel. Als ik een record aanmaak en direct probeer te verwijderen, dan gebeurt er simpelweg niets. Ik krijg zelfs geen foutmelding. Uiteraard beantwoord ik het dialoogvenst (...weet u zeker dat u de HELE record permanent wilt verwijderen) positief. Of ik het record met een script of rechtstreeks vanuit het menu probeer te verwijderen maakt ook niet uit.

 

Ik heb volledige rechten, dus hier kan het niet aan liggen. Ik kan zelf geen aanleiding bedenken waardoor dit ineens is ontstaan.

 

Records verwijderen uit andere tabellen is geen enkel probleem.

 

Wie weet raad? De database begint te vervuilen...

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Als je echt alle rechten hebt, zowel op FileMaker-niveau als op het niveau van het OS, dan ziet dit er uit als bestandscorruptie.

Je kan proberen de indexen uit te schakelen, gevolgd door een Save as compressed en daarna de indexen weer laten opbouwen.

 

O.k. dit is een start. Ik kan echter niet ontdekken hoe ik de indexen kan uitschakelen. Ik ben overigens vergeten te vermelden dat onze database op FM Server draait. Misschien is dit van invloed?

Link naar reactie
  • 0

1) De databank op de server sluiten.

2) Het bestand controleren op rechten.

3) Het bestand lokaal openen met FMPro.

4) Manage fields: options bekijken i.v.m. storage. Waar indexing on staat, die op off zetten.

5) File menu: Save as compressed.

6) Delete record proberen.

7) Clarify schrijven dat het niet gelukt is (deze laatste stap is optioneel).

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0
1) De databank op de server sluiten.

...

7) Clarify schrijven dat het niet gelukt is (deze laatste stap is optioneel).

 

Succes ermee!

 

Het duurde even, maar ik heb alle stappen doorlopen. Dit geeft inderdaad niet het gewenste resultaat.

 

Tegenwoordig krijg ik overigens een foutmelding (bij het verwijderen): "Deze bewerking kan niet worden uitgevoerd omdat een of meerdere vereiste gerelateerde tabellen ontbreken." Deze foutmelding kreeg ik eerder niet, maar ik kan me voortellen dat dit een aanduiding van mijn probleem kan zijn.

 

Hoe kan ik er achter komen welke om welke tabel het gaat? Ik kan bij de tabellen niet iets vreemds ontdekken.

Link naar reactie
  • 0
Als je nog een oude werkende bestand hebt, kun je ook FMDIFF even proberen.

 

 

Koen

 

Ik heb inderdaad een oud werkend bestand. Deze bleek echter dermate oud dat vergelijken geen zin heeft. Daarnaast weet ik eigenlijk ook niet goed waar ik moet zoeken.

 

Zoals genoemd krijg ik de volgende foutmelding: "Deze bewerking kan niet worden uitgevoerd omdat een of meerdere vereiste gerelateerde tabellen ontbreken." Kan iemand mij uitleggen waar ik moet zoeken en waar ik op moet letten?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

het lijkt me niet ondenkbaar dat je bestand kapot is. Als je wilt kan ik hem wel eventueel door FMdiff heen gooien.

 

Wat ook niet ondenkbaar is, dat je het record probeert weg te gooien op een moment dat je op een layout staat waar de relaties niet geldig zijn ( een global relation ? ) , waar door je dus inderdaad niet de valide relaties hebt, die de structuur vraagt.

 

Ik heb het zelf de melding nooit gezien, maar ik kan me wel zoiets voorstellen.

 

Ik hoor het wel !

 

Joost

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...