Jump to content
  • 0

automatisch nieuw record in portaal

Gem

Question

Posted

Hallo

Ik meen hier ergens de oplossing van mijn vraag gelezen te hebben maar ik weet helemaal niet meer waar en vindt het dus ook niet meer terug.

probleem:

Bij gegevensinvoer via een portaal wordt telkens en automatisch een nieuw record onder het laatste aangemaakt. Hoe kan ik vermijden dat er automatisch een nieuw (leeg) record aangemaakt wordt aub?

Thx.

Knipsel.JPG.c2fafff87984430ab7b4d9303e65ca4b.JPG

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je zou 'denken' dat dat een nieuw record is, maar het is het niet.

Het is een FileMaker aanduiding dat je via het portaal records kunt aanmaken.

Zolang er geen data in een veld in de portalrow wordt ingebracht, heb je geen record.

Van het ogenblik dat je ergens data gaat ingeven, zal FM een record in de gerelateerde table aanmaken en tegelijkertijd een aanduiding geven voor een volgend record in je portaal.

Als je dat zg. 'leeg' record niet wilt hebben, dien je de records via een andere weg aan te maken, en dus niet via het portaal.

• 0
Posted

M.a.w. je dient dus in je relatiediagram 'maken van records in deze tabel toegstaan via deze relatie' af te vinken.

Wil je toch een gerelateerd record bijcreëren, dan moet je dit scripten. Mijn ervaring is trouwens dat het sinds fmpro 8 beter is om altijd op die manier te werken.

• 0
Posted

Ik zie dat je al werkt met FPro9. Je kan alles in dat geval ook maskeren met voorwaardelijke opmaak! Ik heb het idee nergens gelezen,... zelf verzonnen dus... (erg professioneel zal het dus wel ni zijn...) maar ik heb het probleemke zo in ieder geval kunnen oplossen. Bijvoorbeeld.... Een knop om te deleten geef je gewoon achtergrondkleur zolang er niks ingevoerd is in de portaalrij... en je laat diezelfde knop rood kleuren in het andere geval.

• 0
Posted

bedankt voor de antwoorden.

Tja inderdaad ik kan het aanmaken van records via portalen uitvinken en dus op die manier dit vermijden.

Johan, uw benadering is ook wel interessant. In "actionscripting" van Flash (webontwikkeling) stuur ik mijn buttons off-screen via een hoge waarde op de X-as. Moest Fm in zijn volgende versies ook de mogelijkheid inbouwen om met een X-as en Y-as positionering te werken, zou er een groot aantal mogelijkheden bereikbaar zijn. Ik denk dan maar aan het positioneren van buttons of masks via scripts. Je zou dan bv een rechthoekje met dezelfde kleur van de achtergrond kunnen positioneren op precies de plaats waar je wil, afhankelijk van het script. Enz...

Dus dan maar de gegevens invoer veranderen.

Met vriendelijke groet.

Gem

• 0
Posted
Hallo

Ik meen hier ergens de oplossing van mijn vraag gelezen te hebben maar ik weet helemaal niet meer waar en vindt het dus ook niet meer terug.

probleem:

Bij gegevensinvoer via een portaal wordt telkens en automatisch een nieuw record onder het laatste aangemaakt. Hoe kan ik vermijden dat er automatisch een nieuw (leeg) record aangemaakt wordt aub?

Thx.

Als je het veld met sterk, matig en zwak verander van opmaak (bv pulldown menu) dan is deze niet zichtbaar, en lijkt het niet alsof er een nieuw record is aangemaakt. Verander vervolgens de opmaak naar geen lijnen en je hebt wat je bedoelt. Nadeel is wel dat je dan met een pull down werkt ipv de selectie buttons. Voor uitleg dat er geen nieuw record wordt aangemaakt zie de andere opmerkingen.

(Ik heb bijgevoegd twee plaatjes zoals die voorkomen bij mij in een database)

5a758dc75fc4a_Afbeelding9.png.d201d62205df896a57e83580916e3468.png

5a758dc7614dd_Afbeelding13.png.9e7d5bb1621641fb5930450e39d7150b.png

• 0
Posted

Ik weet dat deze vraag niet bij deze vraag aansluit maar het gaat ook over de related records.

Als er een data ingevoerd is dan zien we gelijk onder die rij mogelijkheid om nieuwe datas in te voeren. en zo gaat het door.

Is het mogelijk om dit i.p.v. onderaan het records te weer geven boven aan de 1e record weer geven?

• 0
Posted

Hallo,

Ik heb het bestand nog niet kunnen bekijken maar zoals het beschreven staat, het moet wel zijn wat ik zocht.

ik heb het bestand gedownload en thuis ga ik dat even controlleren. Op mijn werk we werken nog met FMP 6 :-(