Ga naar inhoud
  • 0

Voorstelling magazijn


Zero55

Vraag

Beste allemaal,

 

Mijn volgende vraag heb ik al eerder gesteld hier op het forum, maar dat was nog met fm5 dacht ik....

 

Ik heb een hele simpele db in fm9 dus, een db waarin er aan een plaats in het magazijn een product gekoppeld wordt. De plaatsen zijn vrij in te geven/kiezen en de producten moeten gekozen worden uit een lijst.

Het is zo simpel gehouden omwille van het feit dat deze db op FM Mobile moest draaien, maar door de beperkingen hiervan ga ik daarvan afstappen....

 

De plaats bestaat uit een letter en 3 cijfers (bvb A123), de letter is de zone waar de rek zich bevind, het eerste cijfer is de reknummer, het tweede cijfer is de kolom van die rek en het laatste cijfer is ht niveau waarop het product zich bevind.

 

Nu zou ik deze db op de een of andere manier een beetje grafisch of schematisch of hoe moet ik dat noemen willen voorstellen zodat er makkelijk kan gezien worden welke plaatsen nog vrij zijn of bezet zijn....

welke producten waar staan enz....

 

Iemand een gelijkaardige situatie meegemaakt ? suggesties zijn zeeeer welkom !

 

een voorbeeld van de db in bijlage.

 

Groetjes !

magazijn.fp7

Link naar reactie

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb ook een layout met daarop inmiddels 13 portalen. Geeft geen enkel probleem om zaken zichtbaar te maken.

Ik gebruik het alleen om data zichtbaar te maken en om naar het gerelateerde record te gaan. Ik gebruik dus geen scripts met verwijzingen naar een portal. Dat zou wel eens problemen kunnen geven.

 

Maar een magazijnstelling is ook alleen om t elaten zien waar nog plaats is, dus dat moet lukken.

Link naar reactie
  • 0

We hebben momenteel 5 zones van maximum 10 rekken (genummerd van 0-9), per rek zijn er maximum 6 kolommen en per kolom maximum 6 niveau's.

 

Er is 1 persoon die ingaande en uitgaande goederen bijhoudt, de heftruckchauffeur. Het is zijn taak om de db uptodate te houden. Momenteel heeft hij een pda om rechtstreeks in de db te kunnen wijzigen, maar dat gaat een thin client worden op een vaste plaats, zodat iets meer mogelijkheden zijn qua ingeven...gevolg is natuurlijk wel dat hij als hij op de heftruck zit alles op papier zal moeten noteren en daarna ingeven in de db.

Link naar reactie
  • 0
dat hij als hij op de heftruck zit alles op papier zal moeten noteren en daarna ingeven in de db

 

je zou hem een tablet pc kunnen geven... er zijn wel mooie kleintjes in de handel van asus geloof ik die met windows vista draaien.

 

Zou ik zeker over nadenken want eerst op papier en daarna ingeven? Dat zou 2 x kans op fouten kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0

heb al vanalles geprobeerd, maar krijg het niet aan het draaien...meerdere portalen op 1 layout blijkt niet mijn sterkste kant te zijn.

Heb 6 portalen op mijn layout, elke portaal stelt een kolom van een rek voor. Welke rek er op dat moment getoond wordt in de portalen hangt af van 2 veldjes nl. veld "zone" en veld "rek" die de gebruiker zelf kan invullen naargelang welke rek hij wil zien....maar dat blijkt dus niet te werken... ligt het aan mij of is het niet mogelijk wat ik hier wil doen ?

Link naar reactie
  • 0

Meerdere portalen op een blad werkt wel en is te doen. Ik heb zelf voor een zwembad zoiets dergelijks gemaakt. Op voorbeeld1 heb ik 7 dagen (jouw 5 zones) met 3 portalen (les 1-30, les 31-60, les 61-90).

In jouw geval zou je dus 10 rekken met ieder 6 kolommen kunnen plaatsen.

Men kiest dus de dag, vervolgens de les en door die te selecteren komt men op de leerling bezetting plaatje 2 (ook een portaal). Als men vervolgens de leerling gegevens wilt hebben kun je die vanuit de portaal ophalen. (in jouw geval dus naar een overzicht van 6 niveau's).

Het is dus te doen maar eventueel met een tussenstap. Alles zichtbaar dat lijkt mij onoverzichtelijk. (bovenstaand voorbeeld moet te doen zijn op een tablet PC lijkt me?)

afbeelding1.jpg.2a8099afd8207f88c723e6eda482178a.jpg

afbeelding2.jpg.ae80c6ed2591ec0523457d12623e3250.jpg

Link naar reactie
  • 0
heb al vanalles geprobeerd, maar krijg het niet aan het draaien...meerdere portalen op 1 layout blijkt niet mijn sterkste kant te zijn.

.....

 

Meerdere portalen op 1 layout betekent dat je dus ook meerdere relaties tussen de diverse tabellen moet leggen. Elk rek heeft dus zijn eigen relatie.

6 rekken betekent relatie Rek1, Rek2, Rek3, Rek4, rek5, Rek6.

Het niveau binnen een rek kun je oplossen dor te sorteren op niveau-nummer.

Link naar reactie
  • 0

De reden dat je product niet in de lijst voorkomt is omdat je productlijst direct aan de tabel magazijn hangt. Op het moment dat je een nieuw product aanmaakt dan bestaat deze nog niet in het magazijn en komt dus ook niet voor in de lijst.

 

Ik heb je database zoveel mogelijk intact gelaten voor wat betreft de tabelvermeldingen (TO's).

 

Ik heb de productlijst aangepast zodat nieuwe producten wel verschijnen in de lijst zodra je ze aanmaakt. In de oude lijst zat al een foutje. De gekozentabellen moesten precies andersom. Dat zie je in de kopie van de lijst. Aangezien deze lijst toch niet het gewenste effect geeft kun je deze verwijderen.

 

Wel even een kantekening bij het gebruik van het product als relatie. Zodra je een product wijzigd in het productenbestand verliest deze de relatie met het magazijn. Beter is het om vor ieder product een unieke code te maken en deze te gebruiken in de relatie. Daarnaast dien je op te letten dat de typen relaties die je gebruikt overeen komen. Dus Tekstvelden aan beide kanten van de relatie of getalvelden aan beide zijden. Kijk maar even naar je relatie 'link' deze hebben verschillende typen.

magazijn.fp7

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de duidelijke uitleg en de aanpassingen, nu snap ik hoe de relaties gelegd moeten worden. Ik snap nu ook dat het beter is om niet met de producten een relatie te leggen, maar met een product_ID of zo.

Dit heb ik dus proberen aan te passen (met succes denk ik) in het bestand in bijlage. Wil je zo vriendelijk zijn om even te controleren of dit de juiste manier is ?

Copy of magazijn.fp7

Link naar reactie
  • 0

Volgend probleem stelt zich, als ik bij producten de omschrijving van het product aanpas, dan wijzigen de omschrijvingen in het "magazijn" niet mee, is dit normaal ??? De omschrijving in de invoerlijst is echter wel aangepast...

 

Vanuit een ander bestand wil ik een keuzelijst tonen van alle producten waanvan in het veld "PL" een "1" staat...hoe leg ik dat aan boord ?

 

groetjes

magazijn.fp7

Link naar reactie
  • 0

Je kan de omschrijving van het product als veld opnemen in je portaal van je magazijn. Kijk even of het zo werkt.

 

Verder zag ik op de layout van het magazijn een knop staan naar producten. Ik heb deze dynamisch gemaakt. Zodra je op de knop klikt gaat deze naar het product wat op dat moment open staat in je magazijn.

 

Dit is maar een voorbeeld. Het geeft wel aan dat je goed moet letten op de "mens - machine interactie. Met andere woorden: Hou het logisch.

 

Voor je andere vraag: Maak een veld met een constante met waarde 1 en maak vervolgens een relatie met dat bestand tussen PL en het veld constant. Als je nu een lijst aanmaak vanuit deze relatie dan zie je alle producten met waarde 1 in het veld PL.

magazijn Kopie.fp7

Link naar reactie
  • 0

man, man, dat met die relatie wil maar niet lukken, ik krijg steeds alle producten nog in mijn invoerlijst te zien....ik weet niet meer wat ik verkeerd doe...

Met een joinfile en portalen lukt het mij ook niet. Het is de bedoeling dat in het andere bestand een lijst(portaal) kan gemaakt worden van producten die nodig zijn en enkel de producten met PL=1 mogen gekozen worden...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in je layout "cat prod op prod" een tweetal velden aangemaakt. Constant en PL. Daar ik niet weet hoe het andere bestand eruit ziet heb ik deze velden voor het gemak in hetzelfde tabel aangemaakt.

 

Vervolgens heb ik een relatie gelegd tussen constant en PL. Alle 161 records hebben een 1 in het veld constant. Het veld PL heeft in 32 records een 1 staan. Gelijk aan de waarde van je andere bestand met het veld PL.

 

Als je nu naar de layout "Constant"kijkt dan zie wat het resultaat is.

 

1. Er is een lijst met 32 producten. (Niet selecteren, want deze is gelinkt aan je producten. Hier heb ik geen apart veld voor gemaakt)

 

En een portaal, welke eveneens de 32 gerelateerde records toont. Als je nu in de relatie de TO "PL" vervangt door je eigen TO uit het andere bestand en je past de lijst aan, dan ben je er.

magazijn Kopie.fp7

Link naar reactie
  • 0

het lukt mij nog niet, voel mij een complete n00b...

 

ik heb tussen mijn "unit database" en de "product database" wel nog een "line item file" zitten, misschien heeft dat ermee te maken ?

 

In de "unit database" is elk record een unieke unit met de nodige gegevens, aan elk record wil ik nu een lijst (portaal) met producten hangen die gekozen worden uit de "product database", maar enkel die producten die met "ja" aangeduid zijn in het veld "in picklist".

 

Als er een product in het portaal gezet wordt, dan wordt er in de "line item file" een nieuw record aangemaakt...dat werkt allemaal al, alleen krijg ik de volledige lijst met producten te zien... :oops::oops:

Link naar reactie
  • 0

deze relaties heb ik gelegd :

vanuit de unit database naar lineitem tussen de velden ID_unit

vanuit de lineitem naar de product db tussen de velden ID_product

vanuit de unit database naar producten tussen velden PL

de invoerlijst gebruikt waarden uit Producten en enkel de gerelateerde waarden via de relatie PL, maar dan zie ik geen producten, als ik "alle waarden" aanvink zie ik ze wel allemaal.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...