Ga naar inhoud
  • 0

Factuur Nummer Calculatie veld als uniek


mykarizma

Vraag

Hallo,

 

Het is inderdaad een rare vraag.

 

Ik ben bezig met zo'n factuur programma.

 

Een standaart factuur programma bestaat uit minimaal 2 tabellen dat zijn namelijk factuur en klanten. Natuurlijk het kan ook wel klanten tabellen en factuur tabellen als 1 tabel maken. maar dat zal zeker niet overzichtelijk en netjes zijn.

 

Mijn factuur programma moet 2 verschillende factuurnummer volgorde hebben.

 

Als er een factuur gemaakt wordt namens firma A dan moet de factuur nummer b.v. vanaf 137 beginnen

 

Als er een factuur gemaakt wordt namens firma B dan moet de beginstand van de factuur nummer 1425 zijn.

 

Om de laatst gemaakte factuur nummer te kunnen bepalen moet ik een nieuwe tabel maken met de Firma naam en de beginstand van de factuurnummer er in. bv.

 

FirmaNaam -------- FacBeginStnd

A -------------------------- 137

B -------------------------1425

 

En als ik elke keer een factuur aanmaak moeten deze gegevens gecheckt worden en vervolgens factuurnummer aanmaken en als laats de volgende beginstand van de factuurnummer met 1 verhogen en bijwerken in de hierboven genoemde tabel

 

Dit heb ik geprobeert te maken met een aantal calc velden maar het is me niet echt gelukt en ik denk dat de betere oplossing via scripting is.

 

nou komt de mijn vraag

 

bv

 

ik heb de volgende factuur nummer

 

KL102.138 --> (KLantnummer102.Factuurnummer138)

 

Als er een aantal facturnummers overgeslagen zijn en ik wil achteraf deze toch wil vervullen dan moet ik de volgnummer van de tabel wijzigen naar het factuurnumer die ik wil aanmaken. Maar ik moet ook wel rekening houden dat die volgnummer zeker niet al een keer gebruikt is.

 

Omdat KL102.138 door een calculatie veld gemaakt is, ik kan hier niet kiezen voor een unieke inhoud.

 

Hoe kan ik dit volgens jullie beter aanpakken?

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Hoe kan ik dit volgens jullie beter aanpakken?

 

Door relationeel te werken.

 

Maar eerst een andere vraag.

1. Als je maar minimum twee tabellen hebt, klant en factuur, hoe denk je dan je te factureren zaken op je factuur te krijgen ?

 

2. Hoe ga je het verantwoorden naar de boekhoudingregels toe dat je twee verschillende factuurnummeropvolgingsystemen hebt ?

Link naar reactie
  • 0

 

Door relationeel te werken.

 

Maar eerst een andere vraag.

1. Als je maar minimum twee tabellen hebt, klant en factuur, hoe denk je dan je te factureren zaken op je factuur te krijgen ?

 

2. Hoe ga je het verantwoorden naar de boekhoudingregels toe dat je twee verschillende factuurnummeropvolgingsystemen hebt ?

 

Hallo Jean, bedankt voor je post.

 

1.

Ik heb 2 tabellen als Factuur en Klanten.

De klanten tabel spreekt van zichzelf. hierin staan de gegevens van de klanten.

In de Factuur tabel staan de gegevens van het bedrijf, factuur gegevens ordernummers enz...

 

Hiernaast ik ben van plan om een derde tabel te maken en daarin moet de bedrijf gegevens komen een key bv. "1"

 

Deze key staat ook in de factuur tabel. Op de factuur tabel kan ik aan de hand van deze relatie de bedrijf naam selecteren en hiermee wordt ook gelijk de factuur volg nummer gelezen.

 

De Klanten tabel is gezamelijk en kan voor de beide bedrijven gebruikt worden.

 

Ik ben nog niet mee begonnen maar ik denk dat het niet zo ingewikkeld moeilijks zal zijn.

 

 

2.

Het gaat hier om een beheergroep. Fiscaal worden deze bedrijven door de belastingdienst als 1 gezien. De 1e bedrijf is een DETACHERINGSBUREAU die alleen maar mensen in hun dienst hebben en mensen huren. 2e bedrijf huurt mensen van de DETACHERINGSBUREAU.

 

Een klant kan bv. direct naar DETACHERINGSBUREAU gaan om mensen te huren. Maar 2e bedrijf kan ook zelf werken aannemen en omdat 2e bedrijf geen arbeiders in dienst heeft huurt deze de benodigde mensen van de DETACHERINGSBUREAU.

 

 

 

Omdat beide bedrijven onder 1 dak zijn ben ik vanuit gegaan dat 1 factuur bedrijf goede keuze zal zijn voor deze bedrijf met de optie wie het factuurt.

 

 

Hoe bedoel je precies met Door relationeel te werken ?

Link naar reactie
  • 0

Eerst 2. en om aan een nieuwsgierigheid te voldoen.

 

In welk fiscaal landsgedeelte is dat mogelijk ?

 

1.

 

Een mogelijke weg te volgen is een self-join relatie te leggen op detacheringsbureau en eentje op huurbureau.

Als je de aanmaak van nieuwe records script, is het voldoende b.v. de Max() van het factuurnummerveld te nemen waar de relatie op ligt +1.

 

3. Indien je eerst de mogelijke missende nummers wilt gebruiken bestaat er wel een methode om:

1. ze te vinden

2. ze eerst te gebruiken-

 

Maar is dat wel echt nodig.

Ik zie niet in dat je mogelijke facturen zou verwijderen uit een facturatie tabel/toepassing.

Link naar reactie
  • 0
Eerst 2. en om aan een nieuwsgierigheid te voldoen.

 

In welk fiscaal landsgedeelte is dat mogelijk ?

 

Maar is dat wel echt nodig.

Ik zie niet in dat je mogelijke facturen zou verwijderen uit een facturatie tabel/toepassing.

 

Ik weet misschien niet zo veel als jullie over belasting gedoe.

Aanstaande zondag gaan wij hierover met die mensen praten. Mijn voorstel is 1 Facturatie programma voor beide bedrijven te gebruiken.

 

Of dit echt mag van de belasting dat weet ik dus niet echt zeker. Maar wat mij verteld is dat deze beide bedrijven als fiscaal 1 worden gezien. Misschien hierover kunnen jullie me meer kunnen vertellen van u ervaringen en kennissen.

 

Ik denk dat het wel mogelijk moeten zijn om de factuur nummers die niet afgesloten zijn te kunnen bewerken.

 

Soms komt het wel voor dat zij aantal keren op new record buton klikken en hierdoor kunnen ordernummers ontstaan waar dan enkel alleen de factuur nummer toegekend is en verder niet volledig ingevuld en afgesloten zijn.

 

Nou, dit wil ik dan proberen te voorkomen. En dat er geen gaatjes ontstaan tussen de factuurnummers.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee is het veel beter om de factuurmodules te scheiden. Beide kunnen van hetzelfde klantenbestand gebruik maken. Programmeerproblemen en fiscale problemen worden zo vermeden.

Ik heb hetzelfde gehad bij een bedrijf met 4 verschillende producten/labels. Uiteindelijk was het het beste om 4 factuurmodules te maken.

In het klantenbestand kun je per klant alle factuurmodules laten zien d.m.v. portalen. Daaruit kun je weer totaal openstaand / betaald / etc. berekenen.

Link naar reactie
  • 0
Soms komt het wel voor dat zij aantal keren op new record buton klikken en hierdoor kunnen ordernummers ontstaan waar dan enkel alleen de factuur nummer toegekend is en verder niet volledig ingevuld en afgesloten zijn.

 

Dan zit je met een ernstig designprobleem.

 

Herzie je recordaanmaakprocedure.

Link naar reactie
  • 0

Dit kan ik misschien wel vermijden door scripts te gebruiken maar als de gebruiker een nieuwe record maakt Records -> New Record dan zal de scripts niet uitgevoerd worden.

 

Zover ik het via de forums gelezen heb ik moet met de menu sets werken. Maar hoe kan ik dan daar de standaar toolbar uitzetten en dat het dan via die standaarde menus geen records gemaakt, verwijdert kunnen worden.

 

Zodat alleen via door mij gemaakte buttons new record of delete record uitgevoerd moet worden zodat het altijd via bepaalde scripts verloopt.

 

Als ik dit door heb dan kan ik dit ook wel voorkomen denk ik.

 

 

Hieker,

 

dat lijkt mij ook een betere oplossing. opzich hoef ik de factuur programma 2 verschillende namen te geven. :roll:

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Dit is vandaad 2e keer dat ik verwezen wordt naar help file maar zo duidelijk en uitgebreid wordt het daar ook niet verteld.

 

Ik weet dat ik een menuset moet maken en in de layout die menuset moet kiezen. maar als ik ctrl + N intypt dan wordt er als nog nieuwe record aangemaakt. :cry:

 

Ik wil gewoon alles via scripts mogelijk maken en niet via de standaard menu. Maar ik zal het nog eens opzoeken. misshien ik heb toch dingen over het hoofd gezien. :wink:

Link naar reactie
  • 0

Het hoeft allemaal niet zo complex te zijn. Als je twee reeksen van facturen wilt maken in 1 database dan zou ik het volgende doen;

 

Maak 1 veld met een ID (auto enter serial number); deze zorgt ervoor dat je altijd een uniek referentie punt hebt waarop je kan koppelen.

 

Maak 1 veld met het Factuur Nummer en laat deze leeg.

 

Maak een numeriek veld met bijvoorbeeld Fact1 met als beginwaarde de eerste waarde van je factuur 1 reeks

 

Maak een numeriek veld met bijvoorbeeld Fact2 met als beginwaarde de eerste waarde van je factuur 2 reeks.

 

Maak een script met daarin een dialoog of je een Factuur 1 of een Factuur 2 wilt maken, daarop baseer je welke FacID je gaat gebruiken in het veld Factuur Nummer. Kopieer de waarde uit Fact1 of Fact2 en hoog deze gelijk met 1 op, zodat je nieuwe factuurnummer in die reeks goed staat voor de volgende factuur die je wilt maken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...