Ga naar inhoud
  • 0

Portal: toon X aantal volgende portal rows


Iris De Rijcker

Vraag

Ik heb een portal met 9 rijen. In totaal zijn er zo'n 300 rijen, dus als ik door mijn portal wil navigeren moet ik wel heel lang op het onderste pijltje van de scroll bar klikken.

 

Is er een manier om een script te schrijven waardoor ik steeds de 9 volgende rijen zie?

 

Heb al geprobeerd met

Go to portal row [No dialog; Get ( PortalRowNumber ) + 9]

 

Maar dat helpt niet echt omdat

- dan altijd de juiste rij 'actief' moet zijn om met +9 de juiste volgende reeks te zien

- die 10e rij dan de eerste keer wel bovenaan verschijnt, maar dat bij de volgende uitvoeringen uiteraard niet meer zo is

- ik altijd eerst een rij 'actief' moet maken

 

Is er een andere oplossing?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Tnx Guido, maar het probleem is dat wanneer ik een script uitgevoerd heb (bv. onkostennota maken voor deze record) dan springt die portal weer naar de eerste rij. Als ik voor elke record een onkostennota wil maken, of zelfs bv. maar voor een reeks van 20 records die onderaan staan, dan moet ik telkens weer gaan zoeken waar ik gebleven ben.

Eigenlijk wil ik dus dat de portal helemaal niet verspringt.

Bij één klik in de scrollbar verspringt de portal trouwens vaak tweemaal, waardoor dat ook niet echt de goeie techniek is.

 

Heb de video nog niet bekeken omdat je dus moet betalen. Maar tnx voor de tip, als ik er niet uitgeraak zal ik misschien toch betalen voor de video :D

 

Maar weet jij hoe ik ervoor kan zorgen dat de portal niet 'reset' na het uitvoeren van een script?

Link naar reactie
  • 0

eroos geeft idd een basistip, maar afh. van hoe je werkt kan dit evenzeer een gelijkaardig probleem blijven geven.

 

In dat geval is er nog een betaalvideo die uitlegt hoe je huidige fiche steeds in het midden van het portaal te tonen:

www.filemakermagazine.com/videos/portal ... ction.html

 

Nu FM uitrekbare portalen heeft dient die techniek wel op één gebied aangepast te worden, maar dat laat je dan maar horen moest het zover komen.

 

Of iemand anders kan zijn variatie ervan weggeven natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Die 'reset scroll bar when exiting record' staat bij mij ook afgevinkt hoor. En dat werkt perfect zolang ik geen script uitvoer (en dus eigenlijk naar een andere layout ga en terug via dat script).

 

Ik zou graag willen dat die blijft staan waar ik was toen ik het script liet uitvoeren.

 

Gido, je schrijft "die uitlegt hoe je huidige fiche steeds in het midden van het portaal te tonen". Bedoel je daarmee echt 'in het midden'? Want dat is ook niet echt wat ik wil.

Link naar reactie
  • 0
Gido, je schrijft "die uitlegt hoe je huidige fiche steeds in het midden van het portaal te tonen". Bedoel je daarmee echt 'in het midden'? Want dat is ook niet echt wat ik wil.

Ja, in het midden, of aangepast met een constante naar keuze natuurlijk.

Ik stoor mij er amper aan, omdat het zoveel beter is dan met het probleem te zitten hé.

 

Ik merk wel dat ik het nu met uitrekbare portalen iets "storender" vind dat de positie naar het midden springt dan vroeger, toen het amper opviel in minder hoge portalen.

 

We zijn weer een paar jaar verder, dus mss bestaat er wel een manier tegenwoordig om de originele positie te behouden...

Ik heb de videoman trouwens gevraagd om van deze techniek een update te doen in zijn huidige reeks, maar of dat gebeurt is afwachten natuurlijk.

 

Anderzijds zitten er hier ook knappe koppen genoeg, als die oplossing moest bestaan. Ik heb een vermoeden van wel, of toch minstens dat het nog enigszins te raffineren valt, bv naargelang je in bovenste of onderste helft geklikt hebt de rij dan meer in die buurt te tonen.

 

Zelf stoort het mij bijlange niet zo erg om daarnaar te gaan zoeken, want tegelijk is het ook wel handig en "het is altijd iets" hé, wat je ook kiest :lol:

Link naar reactie
  • 0

Misschien niet wat je wilt maar een manier om te "zappen" is met tabs werken. Je zou een als je het portaal naar 10 stuks kunt uitbreiden volstaan met 30 stuks. Ik heb een plaatje bijgevoegd met bv 1-5 en 5-10

enz. (ik zie net dat ik bij het tweede portaal dezelfde genomen heb. Je begrijpt wel wat de bedoeling is :) )

5a758dc7c366a_Afbeelding3.png.0d3e8c88fbd8360e87e82b3ed4660bcc.png

Link naar reactie
  • 0

Nog een ideetje...

 

Moest het portaal toevallig gebaseerd zijn op een relatie met een globaal multikey-veld dat je vulde met List( veld ), dan kan je ook een simpel opdrachtje maken dat niet de hele lijst haalt maar per 9.

 

Set multikey = 
Let ([
  _start = $$stop + 1 ;
  $$stop = $$stop + 9 ; ]

GetValues( List( IDs ) ; _start ; $$stop ) )

 

GetValues ( list ; start ; stop ) is een CF: www.briandunning.com/cf/486

 

$$value zal wel ergens op de juiste moment moeten gereset worden.

 

Heb het geheel wel niet getest en dat is hier altijd gevaarlijk :wink: Ws is er nog wat raffinatie nodig en een voor- en achteruit, maar je snapt het idee wel hé.

 

Hangen natuurlijk wel een boel nadelen aan, bv als het portaal sorteerbaar was, of er berekeningen aanhangen...

Link naar reactie
  • 0

Een andere optie is om een extra variabele te maken in je portaal.

Zet voor alle records de variabele op 1. Zodra je op een portaalregel klikt zet je de variabele op 0.

Sorteer het portaal op de variabele en de regel met 0 staat altijd bovenaan.

Werkt perfect.

Wel regelmatig de variabelen resetten zodat alles weer op 1 staat.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle voorstellen!

Helaas beantwoordt geen van alle aan wat ik zoek ...

 

De tabs lossen het niet echt op want dan moet ik teveel tabs maken. Heb trouwens ook al tabs om te sorteren.

 

Naar het midden gaan is ook niet helemaal wat ik zoek.

 

Dat met die 0 en 1 leek interessant, maar het is steeds de volgende rij die ik nodig heb. Ik klik voor 1 bepaalde rij aan 'maak onkostennota' en dan wil ik voor de daaropvolgende rij een onkostennota maken. Misschien als ergens inbouw dat de rij volgend op degene die ik aanklik een 2 krijgt of zo, dat ik het zo wel kan oplossen. Dat zal ik 's proberen!

 

Ik laat nog weten hoe het gelopen is!

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het versta verbind je best een script aan een portaalrij-klik (of icoontje), zodat het voor die rij wordt uitgevoerd wanneer je erop klikt, niet?

 

Wat dat "naar het midden springen" betreft... Ook niet vergeten dat niet-leken gebruik maken van current row-highlighting techniekjes, zodat je vanzelfsprekend niet moet liggen zoeken waar je huidige selectie naartoe gesprongen is. Lijkt dat al iets aantrekkelijker met deze wetenschap? :)

 

Je kan zoveel vlakverdelingen maken in een portaalrij als je wil hé, zolang je het maar goed aanduidt, bv linkse helft om te selecteren, rechtse helft om iets anders te doen (of meer gebruikelijk met een icoontje).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...