Ga naar inhoud
  • 0

Scriptmaker laat serieuze steken vallen


Dirty May

Vraag

Wanneer ik in Scriptmaker een script van plaats probeer te veranderen, verandert de naam én het script in dat van het script waarboven in het positioneer.

 

Heb ontdekt dat als je Scriptmaker-venster dan sluit na bevestiging, er achteraf niets blijkt veranderd te zijn. Ook valt het me op dat het zich alleen voordoet bij de vijf onderste scripts. Ook een nieuw script valt onder deze bug. Eerder was ik ook al niet in staat om een script te verwijderen : het bestond zogezegd niet. Wat natuurlijk, van mijn standpunt uit gezien, pure onzin was. Ondertussen lijkt dat scriptje toch op een of andere manier verdwenen te zijn.

 

Heeft iemand ervaring met spoken ?

 

De bugginess van FileMaker, desondanks dat FMP meestal een knappe applicatie is, begint me danig de strot uit te komen. Dit is bijlange niet de eerste keer dat ik met irritante onvolkomenheden van Filemaker geconfronteerd wordt.

 

Een ( dure ) upgrade minder en een deftige opkuis in de diepte zou FM zeker ten goede komen. Ik begin stilaan te begrijpen waarom ze bij de NASA anno 2008 nog met een 386 besturingssysteem werken. Al wat jonger is, is niet betrouwbaar genoeg voor dergelijke onderneming.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hu !?

 

EBKAC ?

In welke dierentuin kan ik dat vinden ?

Het is mij Chinees met een Latijns accentje.

 

Eerste Bulp Kij Autostuk Ceker ?

 

Iets ernstiger ?

Ik ben momenteel te lui om het op te zoeken, daarom zo voor de vuist weg : zit er een limiet op het aantal scripts ?

ik denk van nie, behoudens in functie van het cachegeheugen, of het beschikbaar geheugen van de computer. Een andere reden kan ik me niet bedenken voor dit bedenkelijk gedrag.

Link naar reactie
  • 0

Jean bedoelt dat het probleem misschien ergens tussen het toetsenbord en de stoel zit... ik weet het, hij is nogal gevat soms.

 

Het is zo dat programma's meer en meer bugs vertonen. Ze zijn ook altijd maar groter en groter. Een FileMaker van 22 jaar geleden is heel stabiel, maar ook maar 260 KB groot.

 

Wat ik zelf doe is een screen recorder installeren zoals bijvoorbeeld Jing. Kom ik zo'n bugs tegen, dan neem ik ze even op. Goeie remedie tegen ongelovige thomassen.

Link naar reactie
  • 0

De bug ' ergens tussen toetsenbord en stoel ' heet Mister Bug, en die dient men met al het beschikbare respect van deze wereld te bejegenen. javascript:emoticon(':wink:')

 

Nu, alle gekheid daar gelaten, het euvel zit wel degelijk tussen scherm en stekker.

 

Dat ik er ongeweten misschien wel verantwoordelijk voor ben, wil ik gerust toegeven.

Echter, als iemand weet ' hoe ', en hoe ik dat kan oplossen, of minstens voorkomen, mag die gast of madam gerust een gok wagen.

 

En, wil iemand mij wel verklappen wat EBKAC precies betekent, zodat mijn neofiete gevoelens verdwijnen ?

 

By the way, het is niet omdat niemand een bepaalde bug nog niet meegemaakt heeft, ie daarom ook niet bestaat.

Een applicatie als FMPA is ondertussen zo complex geworden dat een bug zich er lang kan in verbergen vooraleer het zichtbaar wordt.

Link naar reactie
  • 0

Ik vertaal maar wat mijn 'kids' hier zeggen nadat ze verschillende keren geprobeerd hebben die 'bug' (een iets dat reproduceerbaar moet zijn om die naam waard te zijn) te reproduceren.

 

En het is niet op een simpel pcke of macske geprobeerd.

 

Hun conclusie is dan ook wat Peter als vertaling opgeeft, error between keyboard and chair.

 

 

ik weet het, hij is nogal gevat soms

 

Moet wel, met 328+ studenten in mijn nek.... 8)

Link naar reactie
  • 0

Allez dan, dan maar pogen om het aanschouwelijker te maken.

 

In bijlage vindt u 3 screenshots.

( merk wel dat ze in omgekeerde chronologische volgorde staan )

 

De eerste is het uitgangspunt.

 

Met het tweede ziet u het resultaat nadat ik 'KALENDER : Sierbeeld' een stappeke naar onder verplaatst heb. De naam is veranderd in 'KALENDER : Ga naar Maand.' Niet normaal dacht ik.

 

In de derde screenshot ziet u het resultaat van het dupliceren van 'KALENDER : Sierbeeld'. Normaal moet dat er onmiddellijk onderstaan.

 

Wel, John, als u zo zeker van u stuk bent, zou in het ten zeerste waarderen om me te verklappen waar precies tussen scherm en stoel de fout zit. Of minstens een hint of aanwijzing te geven, als u dat kan.

 

In het ander geval zou ik het even apprecieren indien u zich onthoudt. Ik stel de vraag om geholpen te worden. Niet om ( misschien onterecht ) terecht gewezen te worden.

 

Toch misschien nog een mogelijke element dat een verklaring kan geven : de laatste scripts zijn geïmporteerd of gekopieerd uit een ander bestand, en dan aangepast.

5a758dc833d78_Afbeelding3.png.012d37d332f7d9a9091edded513fe475.png

5a758dc837725_Afbeelding2.png.2df7431a476d330ef081edc914a21dc5.png

5a758dc83ae8c_Afbeelding1.png.e5d2a702743ea796d677deaad09b7431.png

Link naar reactie
  • 0
Of minstens een hint of aanwijzing te geven, als u dat kan.

 

Ik ken helemaal de structuur niet van je toepassing, maar wat je doet met de 28 scripts die je toont kan evengoed met op het eerste zicht 5 scripts.

Je zit met heel wat redundancy.

 

Op welke manier doe je de verplaatsing ?

 

Ik stel de vraag om geholpen te worden.

Waarom denk je dat we er tijd insteken en moeite doen om een reproductie te verkrijgen ?

Link naar reactie
  • 0
Misschien kan dit je troosten...

 

ik dacht ook dat het feit dat ik in de scriptnaam een dubbele punt gebruik, oorzaak zou kunnen geweest zijn van het euvel. Daarom hernoemde ik de scripts met een meer platte naam. Dat veranderde echter niets.

 

Alleszins bedankt voor de tip. Zal daar rekening mee houden bij een eventuele upgrade. Heb ik het goed begrepen, kun je in FM9 je scripts groeperen ?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ken helemaal de structuur niet van je toepassing, maar wat je doet met de 28 scripts die je toont kan evengoed met op het eerste zicht 5 scripts.

Je zit met heel wat redundancy.

 

" ... op het eerste zicht ... "

 

Je kan scripts altijd samenpersen tot één enkele script, maar dan wordt het soms onoverzichtelijk.

Gezien de omstandigheden, die jij uiteraard niet kunt kennen, leek me dat de beste optie.

En misschien doe ik inderdaad aan redundancy. Maar schrijf dat dan maar gerust toe aan mijn onkunde.

 

Op welke manier doe je de verplaatsing ?

 

Zoals iedereen zeker, het dubbele pijltje vastgrijpen.

 

Ik stel de vraag om geholpen te worden.

 

Waarom denk je dat we er tijd insteken en moeite doen om een reproductie te verkrijgen ?

 

Dat waardeer ik zonder meer Jean, maar ik heb de indruk dat je wat voorbarig reageert.

Wat zeker niet onredelijk is, gezien je je moet inleven in een situatie die volledig nieuw en vreemd is.

 

Toch oprecht bedankt Jean, want je doet inderdaad de moeite.

Link naar reactie
  • 0

Zou het kunnen dat de file structureel niet goed meer in orde is?

 

Ik stel voor dat je een paar experimenten uitvoert, en elke keer probeert om het probleem te reproduceren:

1. maak eens een lege copie van de file, via FileMaker zelf ( "Save a Copy As…" in de engelse versie ).

2. als dat geen goeie resultaten geeft, recover het bestand eens

3. als je FileMaker Advanced gebruikt, probeer dan eens alle scripts in een lege file te kopieren

4. als je FileMaker Pro gebruikt, importeer de scripts eens in een lege file

 

Ik bied hier geen oplossing, maar misschien kan je hieruit wel een conclusie trekken.

Link naar reactie
  • 0
Zou het kunnen dat de file structureel niet goed meer in orde is?

 

Ik stel voor dat je een paar experimenten uitvoert, en elke keer probeert om het probleem te reproduceren:

1. maak eens een lege copie van de file, via FileMaker zelf ( "Save a Copy As…" in de engelse versie ).

2. als dat geen goeie resultaten geeft, recover het bestand eens

3. als je FileMaker Advanced gebruikt, probeer dan eens alle scripts in een lege file te kopieren

4. als je FileMaker Pro gebruikt, importeer de scripts eens in een lege file

 

Ik bied hier geen oplossing, maar misschien kan je hieruit wel een conclusie trekken.

 

Alleen wanneer ik de scripts in een volledig nieuw, leeg bestand kopieer, gedragen de scripts zich weer met manieren. Als de rest helpt niet. Een Herstel bestand had ik eerder ook al gedaan. Evenwel zonder resultaat. Kan dat betekenen dat mijn bestand is gecorrupteerd ?

Link naar reactie
  • 0
Jean is een Windows mens.

 

Had al een lichtgeel vermoeden.

 

Het resultaat, op Apple'se wijze dan toegepast, is identiek aan het handmatig van plaats veranderen.

 

Al bij al, afgezien dat dit een raar gedrag is, lijdt het bestand er verder niet onder, veronderstel ik toch. Het blijft wel een schoonheidsfoutje dat op een of andere manier frusteert en hekelt.

 

By the way, Peter, zou ik iets 'zondigs' gedaan hebben zodat dit zich voordoet ?

Link naar reactie
  • 0

By the way, Peter, zou ik iets 'zondigs' gedaan hebben zodat dit zich voordoet ?

Het kan zijn dat je niet met een FileMaker Server werkt. Als je de file als host met je FileMaker client opent, kan die altijd beschadigd geraken. Dat kan ook met een server, maar de kans is gigantisch veel kleiner.

Probeer even de "experimentjes" die ik eerder voorstelde, dan weet je of dit veroorzaakt wordt door beschadigingen in je bestand.

Link naar reactie
  • 0
... de laatste scripts zijn geïmporteerd of gekopieerd uit een ander bestand.....

 

Indien er nog andere zaken, buiten scripts, werden gecopieerd, kan het zijn dat er ongeweten/gekende corruptie meegekomen is.

 

De oorsprong zit niet altijd in het 'huidige' bestand.

 

Je kunt ongeweten een hidden structure damage meegecopieerd hebben.

 

Daarom dat we altijd een roll-back systeem inbouwen van het ogenblik dat we met gecopieerde zaken beginnen te werken, of dat nu velden, layouts of scripts zijn.

Link naar reactie
  • 0
kleiner.

Probeer even de "experimentjes" die ik eerder voorstelde, dan weet je of dit veroorzaakt wordt door beschadigingen in je bestand.

 

Had ik gedaan, en de resultaten had ik gemeld als :

 

" Alleen wanneer ik de scripts in een volledig nieuw, leeg bestand kopieer, gedragen de scripts zich weer met manieren. Als de rest helpt niet. Een Herstel bestand had ik eerder ook al gedaan. Evenwel zonder resultaat. Kan dat betekenen dat mijn bestand is gecorrupteerd ? "

 

Met Recover veronderstel ik dat je bedoelt : Herstel bestand.

Link naar reactie
  • 0
Terug naar een backup waar de corruptie nog niet inzit en vandaar opnieuw opbouwen.

 

Regelmatig, soms om de 10 minuten, backup gemaakt maar niet iedere backup apart gehouden ...

Tja, je kan niet eindeloos alles voorzien.

 

Hoop op andere oplossing.

Op een of andere wijze moet dat defect toch te herstellen zijn ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...