Ga naar inhoud
  • 0

relalatie binnen dezelfde database


fjs

Vraag

Is dit mogelijk.

Ik heb adressen en namen database aangemaakt. Deze zijn relationeel gelinkt.

 

Onder de namen database heb ik een man en die is getrouwd met een vrouw. Deze staan indezelfde database 'namen'.

 

Kun je die ook linken? Zodat er staat : Jan Jansen getrouwd met Katrien Duck' Vanuit dezelfde databes?

Link naar reactie

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, dat kan. Maak een nieuwe TO (table occurrence) aan voor tabel 'namen' en geef deze een passende naam: 'Namen Relatie' of iets degelijks. Leg tussen deze twee To's een relatie die het unieke gegeven van een getrouwd paar opleverd en voila. Dit noemen we een selfjoin relatie.

Link naar reactie
  • 0
Ja, dat kan. Maak een nieuwe TO (table occurrence) aan voor tabel 'namen' en geef deze een passende naam

 

Uitstekend! En een bijkomende raad: wees nauwkeurig in die zaken. De musicaliteit van de titel van dit draadje is charmant, dat wel, maar let toch op. :wink:

Link naar reactie
  • 0
Ja, dat kan. Maak een nieuwe TO (table occurrence) aan voor tabel 'namen' en geef deze een passende naam: 'Namen Relatie' of iets degelijks. Leg tussen deze twee To's een relatie die het unieke gegeven van een getrouwd paar opleverd en voila. Dit noemen we een selfjoin relatie.

 

Ik ben een beginner maar ik begrijp het niet helemaal.

 

Ik maak van de tabel 'namen' een kopie? En vervolgens een relatie tussen namen en namen kopie? Als ik dat doe krijg ik nog steeds geen overzicht van de namen te zien die ik kan koppelen aan een man of vrouw. Sorry voor deze noob vraag.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een beginner maar ik begrijp het niet helemaal.

 

Ik maak van de tabel 'namen' een kopie? En vervolgens een relatie tussen namen en namen kopie? Als ik dat doe krijg ik nog steeds geen overzicht van de namen te zien die ik kan koppelen aan een man of vrouw. Sorry voor deze noob vraag.

 

Om die reden heeft filemaker een bestand bij gevoegd met help. Kijk maar eens bij self join daar staat heel veel info en van daaruit kom je steeds meer te weten :D

 

PS dit is een plaatje van de engelse uitvoering maar die met NL heeft natuurlijk de tekst in het NL staan.

5a758dc87b5e9_Afbeelding1.thumb.png.712aa8aea54e18abcde79f6c9c3a75cc.png

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor het voorbeeld. Hier kan al heel wat mee.

 

Nog een vraagje, Hoe kan ik een lijst krijgen om te selecteren met wie hij of zij getrouwd is.

 

Voorbeeld. Ik vul nu in Jansen Jan. Dan moet ik daarachter een lijst krijgen met de mensen uit dezelfde database om te kunnen selecteren met wie hij of zei getrouwd is. Nu moet ik het handmatig nog een keer invullen.

 

Alvast bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Je zou een tweede relatie kunnen leggen op basis van het woonadres. Vaak zijn de dezelfde bewoners van een adres met elkaar getrouwd of zijn het hun kinderen. (bv veld maken postcode en huisnummer). In het portaal war daarop gebaseerd is krijg je dan meteen bij elke naam te zien wie er nog meer wonen op dit adres.

 

Sorry ik wilde het voorbeeld even aanpassen met mijn opmerking en kom er achter dat dit al gedaan is. Je vraag is al beantwoord want vul maar eens twee nieuwe namen in Zodra je bij de tweede hetzelfde adres invoer komt de eerste naam keurig in het portaal te staan. Eroos zit ver goed alleen de andere bewoners op hetzelfde adres hoeven niet met elkaar getrouwd te zijn het kunnen hun kinderen zijn, hun kostganger enz. Je zou extra velden kunnen aanmaken met een extra vergelijking. Als die twee dan gelijk zijn dan zijn ze niet alleen woonachtig op hetzelfde adres maar zijn ze ook nog getrouwd. (zou zelf eerst een vergelijking maken op getrouwd zijn en een tweede op woonachtig want het kan ook een enkele keer voorkomen dat men wel getrouwd is maar niet op hetzelfde adres woont)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het voorbeeld iets aangepast. Nu heb je dus in het portaal de zelfde bewoners van een adres. Als je dan in het groene vak aangeeft met welk nr de man/vrouw is getrouwd krijg je daarnaast de naam van de persoon waarmee hij / zij is getrouwd. Op deze manier beslis je zelf met wie iemand getrouwd is ipv afwachten wie er allemaal woont :D

Uiteraard kan dit mooier en netter :)

Relatie.fp7

Link naar reactie
  • 0
Al wonen er meedere mensen op hetzelfde adres. De kans dat ze op dezelfde datum zijn getrouwd lijkt me vrij gering.

Dan heb ik weer geluk: mijn vrouw en ik, we wonen op hetzelfde adres, en - raad eens! - we zijn op dezelfde dag getrouwd. Ik weet dat je me niet gelooft, maar met mijn dochter en haar man is het precies zo.

:wink::wink:

Na de knipogen de wijze les: zo zie je maar hoe moeilijk en hoe verraderlijk het formuleren van analyse-items kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hehe... Geinig! Je hebt gelijk. Ik bedoel natuurlijk meerdere paren... maar dat was inmiddels wel duidelijk.

 

In het voorbeeld had ik overigens ook aangegeven dat het een voorbeeld relatie was. Het is in het geheel niet mijn bedoeling geweest hier een sluitende oplossing voor te geven. Het was puur illustratief om een selfjoin te laten functioneren in dit voorbeeld. Mijn tweede opzet ws niet meer dan een aanvulling. Geheel aan de ontwerper om er een passende en sluitende analyse op los te laten.

 

Neemt niet weg dat ik het geheel met je eens bent. Hoe vaak ik het zelf niet ervaar dat een relatie toch een bepaalde uitzondering niet dekt en je terug bij af bent... .

Link naar reactie
  • 0
Ik denk als je de trouwdatum opneemt je vrij safe bent. Al wonen er meedere mensen op hetzelfde adres. De kans dat ze op dezelfde datum zijn getrouwd lijkt me vrij gering.

 

Kijk ik naar mijn schoonouders dan zijn ze op dezelfde dag getrouwd (inmiddels 60 jaar terug) maar wonen ze op een verschillend adres. (1 in het verpleeg tehuis). Ik zou zelf gewoon handmatig aangeven of iemand getrouwd is en met wie, er zijn zoveel mogelijkheden. :):)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk bv aan het rijksregisternummer (voor de Belgen dan toch)

Vb :

(1959010512345) Janssens Jan gehuwd met (1959010512345) 1960010112345 Peters Patricia

Selfjoin tussen de rijksregisternrs.

Normaal zit je dan goed :D

Probleem : Alle rijksregisternrs opvragen (staat op identiteitskaart) :?

Link naar reactie
  • 0

Dat nummer is er al. In het voorbeeld staat in het groen: is getrouwd met... dan een nummer. Dat nummer is het ID nummer wat uniek is. vervolgens wordt de naam opgehaald van de persoon die correspondeert met dat id nummer. Zet maar eens om:

nu nr 1 met 2 en 3 met 4. Verander deze nummers maar naar:

1 met 3 , 3 met 1 , 2 met 4 en 4 met 2.

Link naar reactie
  • 0

Een bijkomend punt om rekening mee te houden bij het gebruik van je gegevens en hoe je eventueel rapporten maakt.

 

Hoe behandel je de 'Null' waarde ?

 

Wat indien je wéét dat iemand getrouwd is, maar (nog) niet weet met wie ?

 

Indien je wil weten hoeveel getrouwde 'mannen/vrouwen' je hebt in je database, kun je een verkeerd resultaat hebben.

 

Indien je wil weten hoeveel 'koppels' je in je database hebt, kun je een verkeerd resultaat hebben.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...