Ga naar inhoud
  • 0

aantal records tellen per waarde van een veld


Siroop

Vraag

Ik heb een database met 120.000 records

In het veld "soort" komen 220 verschillende waarden voor.

Nu wil ik weten hoe vaak een bepaalde waarde voorkomt.

 

Ben aan een beetje aan het experimenteren met resume velden.

Maar het lukt me niet om een overzicht te maken zoals:

 

soort aantal

001 - 487

875 - 365

enz...

 

 

Wie helpt mij?

Link naar reactie

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

stel: je tabel heet ‘A’ en je veld heet ‘soort’.

 

1. leg een relatie van het veld ‘A::soort’ met zichzelf en noem die relatie bijvoorbeeld ‘A_zelfde_soort’.

 

2. maak een calculatieveld in tabel A met de naam ‘c_aantal_zelfde_soort’, met de berekening:

count ( A_zelfde_soort::soort )

 

filemaker telt dan per record het aantal overeenkomende records.

 

ik ben - met avd - ook heel erg benieuwd wat voor gevolgen dat zal hebben voor de snelheid van je systeem, met 120k records... :roll:

 

groet, bdk

Link naar reactie
  • 0

een snellere en meer efficiënte variant:

 

1. maak een globaalveld met de naam ‘g_toon_soort_A’ in wat voor tabel dan ook (laten we zeggen in tabel ‘X’) waarin je door middel van een menu of een lijst één van de 220 bestaande waarden van ‘A::soort’ kunt kiezen.

 

2. leg een relatie tussen het gemaakte globaalveld ‘X::g_toon_soort_A’ en het veld ‘A::soort’ en noem die relatie bijvoorbeeld ‘X_toon_soort_A’

 

3. maak een calculatieveld in tabel X met de naam ‘c_aantal_toon_soort_A’, met de berekening:

count ( X_toon_soort_A::soort )

 

filemaker telt dan het aantal records in A dat overeenkomt met de gekozen waarde in het globaalveld in X.

Link naar reactie
  • 0
een snellere en meer efficiënte variant

Ik hoor je banden nog gieren en vanop een satelliet kan je je spoor volgen aan het licht van de flitspalen.

Daarnet was je nog nieuwsgierig naar de snelheid, en nu weet je al wat sneller en efficiënter is. Ik blijf wachten tot de chronometers stilstaan na de automatische calculatie in mijn overzichtsrapport dat ik met één klik oproep (kort scriptje: find all, sort en alleen summary-gedeelte tonen) en jouw 220 klikken op je popuplist om dan telkens te wachten tot het resultaat verschijnt en dat dan ergens weg te boeken. Of heb je nog een snellere geheime kneep? :wink:

Link naar reactie
  • 0
Hier een voorbeeld ....

Bijlage vergeten?

 

Waar ik naar op zoek ben is een oplossing die (naar het voorbeeld van de bijlage hierboven) het volgende resultaat geeft:

 

Jan > 523

Piet > 687

Kees > 347

 

(uiteraard fictieve getallen hier)

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

OK, ziet er goed uit... maar ....

Nu heb ik het in preview mode.

Hoe krijg ik het nu in een bewerkbaar formaat, als ik bijv een grafiekje wil maken?

 

Het gaat in mijn file niet om 10 namen maar om meer dan 200 namen.

Overtypen lijkt me niet de meest handige manier.

Link naar reactie
  • 0

Geduld is een schone zaak, maar niet als je "haast" hebt.

Ik moet dit vandaag af hebben.

 

Eerste antwoord was wel raak maar te wazig voor mij.

Waarom zo'n "zoek het maar eens in die richting" antwoord?

Ik ben niet op zoek naar een leermethode maar naar een oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Om te laten zien dat het helemaal niet zo ingewikkeld is en je met een beetje fantasie een eind komt. Hier de totale oplossing.

 

Aan Siroop: Als je een snelle oplossing wenst. Vraag daar dan ook naar. De mensen op dit forum beseffen maar al te goed dat een voorgekauwd antwoord niet leidt tot een leercurve waar je wat aan hebt. Alles wat je zelf verzint en uitwerkt maakt dat het langer beklijft en je dus meer leert.

 

Pas in je laatste post geef je de werkelijke reden op. Excel kan maar 65000 records verwerken en je hebt er 120K (In excel 2007 is dat probleem niet meer aanwezig). Als je dit in je eerste post vermeld had dan denk ik dat het initiele antwoord ook anders was geweest.

 

Dit forum is bedoelt voor een langdurige samenwerking waar je een hoop kennis kan opsteken. Een restaurant met een Michelin ster en geen Macdonalds waar je snel even wat kennis kan wegsnaaien.

test met totale oplossing.zip

Link naar reactie
  • 0

Excel is helemaal het probleem niet, is zelfs niet vereist in de huidige context, ben volledig akkoord dat men op basis van aanwijzingen het licht zal zien.MAAR de oorspronkelijke vraag was, ik heb een databank met 120.000 records en ik wil een rapport maken om een overzicht van een bepaald aantal te genereren.Als we dit vertalen naar het Engels krijgen we in het kort summary report, bij mijn weten een BASIC filemaker functionaliteit.

Filemaker op zijn eigen is een redelijk krachtige report generator, als oplossing heb je dus ook enkel een resumeveld nodig en een snel loopje.Indien je geen preview wenst vul je een andere tabel aan met de rapport resultaten en je hebt het gewenste rapport.

Link naar reactie
  • 0
en jouw 220 klikken op je popuplist om dan telkens te wachten tot het resultaat verschijnt en dat dan ergens weg te boeken.

 

tja, het is maar wat je wilt. de oorspronkelijke vraag was hoe je kunt zien hoevaak EEN BEPAALDE WAARDE voorkomt en niet hoevaak ALLE waarden voorkomen. met een zoekglobaal gaat dat het snelst, zeker wanneer je gebruik maakt van de optie ‘automatisch invullen met eerder ingevoerde waarden’. zie bijlage.

 

het nadeel van een compleet rapport is dat je daarin dan weer opnieuw moet gaan zoeken naar die DIE ENE BEPAALDE waarde. wanneer er maar 5 waarden voorkomen valt dat natuurlijk nog wel mee, maar met 220 waarden wordt het al weer wat minder leuk...

test.zip

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...