Jump to content
  • 0

voorwaardelijke keuzelijst

Gem

Question

Posted

Hoi,

Ik heb een bon gemaakt met bonregels die via een portaal gelinkt staan aan de bonID. Alles werk prima.

Nu heb ik een derde tabel met goederen. Uit die tabel gebruikt ik een "valuelist" in mijn bonregels. De voorraad wordt automatisch bijgehouden via dit systeem en het werkt nog ook.

Alleen had ik graag de mogelijkheid ingebouwd om geen negatieve voorraad te creëeren. Dus ik zou graag de keuzelijst zo opstellen dat wanneer de voorraad van een bepaald lotnr op nul staat, deze ook niet meer weergegeven wordt in de keuzelijst. Dus alle lotnummers worden weergegeven in de keuzelijst, behalve die waarvan de voorraad op nul staat. Op die manier kan geen negatieve voorraad aangemaakt worden.

Ik bijlage heb ik een voorbeeld gepost en je zal zien dat bv. lotnr 480-1 een voorraadwaarde van nul heeft en toch nog opduikt in de keuzelijst. Ik heb al van alles geprobeerd maar geraak er gewoon niet uit.

Kan iemand eens naar mijn vb. kijken aub?

Bedankt.

gem1.fp7

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Een simpele oplossing: baseer je keuzelijst op een (nieuw) calculatieveld dat de inhoud van je veld met de beschrijving van de goederen alleen weergeeft als het aantal groter dan 0 is.

• 0
Posted

Hé dank AVD voor uw advies. Ik had reeds in die richting zitten denken maar geraak er niet uit vanwege een indexeringsprobleem.

Het nieuwe calculatieveld met als code

If ( CTopVoorraad=0;" ";lotnr )

geeft perfect weer wat ik wil, enkel diegene waar de voorraad niet op nul staat. Nu kan ik het resultaat niet indexeren vanwege een foutmelding en wanneer ik dus een niet geïndexeerd veld probeer te gebruiken als keuzelijst kan die wederom niet.

Ik heb mijn voorbeeldje aangepast met het nieuwe calculatieveld waarvan sprake. Hoe geraak ik hier uit aub?

Dank.

gem2.fp7

• 0
Posted

AVd,

Het bijgesloten kleine bestandje met 3 tabellen lijkt me toch een correcte aanpak? Al mijn entiteiten zijn correct verbonden met one to many relations.

Ik zou het echt niet weten wat er nu eigenlijk mis is met mijn entiteiten relations diagram (ERD).

Wil jij me eens aanduiden waar ergens ik het fout doe aub?

Dank

• 0
Posted

Je ERD is een puur theoretische constructie die niet geënt is op een concrete business realiteit. Je wil automatiseren in alle richtingen, en dat leidt noodzakelijkerwijs tot circulaire referenties. Dat blijkt dus niet te kunnen! Je zal meer moeten gaan werken volgens OLTP principes en dus hier en daar wat scripting inbouwen. Hoofdprobleem zit in de manier waarop je je voorraadbeheer bekijkt.

• 0
Posted

AvD,

Bedankt reeds voor de reacties. Ik probeer wel te volgen in uw redeneringen, maar eerlijk gezegd geraak ik er geen stap verder mee. Ik zit met een ei en krijg het niet gebroken... 8O

Mijn bijgevoegd voorbeeldje is alle eenvoud en toch vind ik niet wat er fout loopt. Wil er iemand eens mijn voorbeeld bekijken en mogelijks aanpassen of is dit allemaal niet zo simpel ?

Ok, met scripting maar "hoe" is een andere vraag...

Alé toch nog eens bedankt voor de moeite.

Gr.

• 0
Posted

Waarom kan het veld KeuzelijstLotnr niet geindexeerd worden? Omdat het veld Producten::CTopVoorraad een unstored calculation is en je gebruikt dit in de calculatie van KeuzeLijstLotnr.

Naar mijn mening zou CTopVoorraad geen unstored calculation mogen zijn. Stel je voor dat je per ongeluk een bestelbon wist... dan klopt je voorraadberekening niet meer. Beter is om dit misschien met een auto-enter te doen ( kan wel geindexeerd worden ) of nog beter is het om je voorraad via scripts up te daten.

Op zich staat je voorraad los van het aantal bestelbonnen of bestelbonlijnen. Er kunnen ook dingen stuk gaan, gestolen worden, ... en dan wil je toch je voorraad manueel kunnen aanpassen na een stocktelling? Dus ik vrees dat een calculatie of auto-enter je niet verder kunnen helpen en dat je sowieso zal moeten scripten...

Op die manier zal je dus CTopVoorraad kunnen indexeren, en dus ook het veld KeuzelijstLotnr, en kan je dus een value list aanmaken.

groetjes

Andries

• 0
Posted

Reuze bedankt Andries voor uw reactie. Dit is voor mij nu veel duidelijker en het voornaamste is ook dat ik nu eindelijk weet wat ik fout deed.

groetjes

• 0
Posted
Dus ik vrees dat een calculatie of auto-enter je niet verder kunnen helpen en dat je sowieso zal moeten scripten...

Ik vind dat dit een keuze is voor de individule ontwikkelaar. Als je relaties kloppen en je manuele toevoegingen of verwijderingen van je voorraad afvangt, dan kun je je voorraad beheer volledig relationeel oplossen. Het hoeft niet per definitie met scripts te gebeuren. Sterker nog ik heb een oplossing draaien die volledig relationeel is, inclusief voorraad beheer.

Dus scripten of relationeel, het kan allebei.