Ga naar inhoud
  • 0

Relatie Beheer Systeem


hiker

Vraag

Een bedrijf vraagt mij om een oude Filemaker 5 applicatie bij te werken naar een bruikbaar systeem om opnieuw te gebruiken. Inmiddels is FM bij versie 10 aanbelandt, er zijn dus veel veranderingen in mogelijkheden. Zelf ben ik qua kennis ook ongeveer bij versie 5 gestopt, dus ik heb enige vragen voordat ik het bedrijf antwoord.

 

Omschrijving: het gaat om een arbeidsbemiddelingsbureau. Er is een kandidatenbestand en een opdrachtgeversbestand. Daartussen zit een koppelbestand voor het maken van afspraken tussen beide partijen. Alle overige bestanden zijn hulpbestanden voor afspraaklokaties, contactpersonen, opmerkingen, opleidingen, werkervaring, etc.

 

1. Ze willen in eerste instantie met twee personen aan de database werken. Het geheel is een relatiebeheerpakket, bestaande uit ongeveer 35 databases. Is voor twee personen al een serverversie nodig, of zijn twee standalone pakketten voldoende waarvan de ene als host kan dienen?

 

2. In de gemaakte applicatie werd gebruikt gemaakt van plugins, een om data weg te schrijven naar een bestand en een smtp-plugin. FM10 kan zelf mails versturen, de smtp-plugin is dus niet nodig. De andere plugin (KS-filemanager) schreef data weg naar een bestand, die plugin bestaat niet meer. De data wordt verzameld uit verschillende portalen en dan achterelkaar aan weggeschreven naar een bestand.

In hoeverre kan FM10 bestanden wegschrijven die door Word zijn te openen? Voorbeeld om een CV te maken: NAW gegevens uit het hoofdbestand, opleidingen uit een portaal, werkervaring uit een portaal en opmerkingen uit een portaal. Dus gegevens uit 4 bestanden halen en een Worddocument van maken.

 

3. Wanneer / bij hoeveel gebruikers is het voordelig om een webbased systeem te maken i.p.v. te werken met de serverversie? Even van uitgaande dat het werk op 1 locatie plaatsvindt.

 

4. Stel dat er vanuit meer locaties wordt gewerkt, zijn er dan beperkingen aan het samenstellen van documenten zoals beschreven onder punt 2?

 

5. Het oude in FM5 gemaakte pakket dient als voorbeeld. Is het handig dit om te zetten naar versie 10, of is het beter om geheel vanaf blanco te beginnen? Dan moeten alle velddefinities, berekeningen en layouts opnieuw gemaakt worden. Veel werk dus.

 

Graag jullie wijze antwoorden.

Aan de hand van de mogelijkheden wordt besloten hoe we het systeem gaan opzetten (wel of niet FM10). Als het FM10 wordt zal ik zeker nog eens beroep op jullie kennis doen of een gedeelte van het werk uitbesteden.

Weet iemand eventuele alternatieven voor zo'n systeem als het niet FM10 wordt. ?

 

Hoop van jullie te horen.

 

Met vriendelijke groet,

Hiker

Link naar reactie

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

1. Ze willen in eerste instantie met twee personen aan de database werken. Het geheel is een relatiebeheerpakket, bestaande uit ongeveer 35 databases. Is voor twee personen al een serverversie nodig, of zijn twee standalone pakketten voldoende waarvan de ene als host kan dienen?

Ik zou in dat geval gaan voor 3 pakketten, waarvan je er één als server laat werken op een eenvoudige pc (voor 300 euro vind je die al) waar verder niemand iets op doet. Een belangrijk nadeel als je geen 'echte' fmserver gebruikt is het maken van backups. Je zult hiervoor zelf iets moeten verzinnen terwijl fmserver dit volledig automatisch regelt.

Noteer ook dat, wanner je zelf gaat ontwikkelen in fm10, je bijna niet zonder fm pro advanced kunt. Hoofdzakelijk i.v.m. het debuggen van scripts.

5. Het oude in FM5 gemaakte pakket dient als voorbeeld. Is het handig dit om te zetten naar versie 10, of is het beter om geheel vanaf blanco te beginnen? Dan moeten alle velddefinities, berekeningen en layouts opnieuw gemaakt worden. Veel werk dus.

Van scratch herbeginnen is de enige goeie optie.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad - opnieuw beginnen is de beste optie.

De juiste volgorde zal zijn: eisen vastleggen (wat moet de applicatie doen), genormaliseerde gegevensbeschrijving maken (welke gegevens worden opgeslagen) en vervolgens een pakketkeuze maken of kiezen voor eigen ontwikkeling.

Bij het ontwikkelen kan je waarschijnlijk oude schermen als uitgangspunt gebruiken.

 

Met Filemaker kan je uitstekende oplossingen maken - maak ze echter niet te mooi of complex anders kost dat heel veel geld/tijd in d ebeheerfase.

Als je expertise wilt inhuren dan ben ik daarvoor beschikbaar.

Link naar reactie
  • 0

EDC en Theo, bedankt voor jullie reacties.

Helaas nog steeds geen antwoord op al mijn vragen, ben er dus nog niet uit. Zeker punt 2 is belangrijk.

Kan FM10 zelf zo'n samengesteld document wegschrijven? Als PDF bijvoorbeeld?

 

Hoop van jullie te horen.

 

Met vriendelijke groet,

Hiker

Link naar reactie
  • 0
2. In de gemaakte applicatie werd gebruikt gemaakt van plugins, een om data weg te schrijven naar een bestand en een smtp-plugin. FM10 kan zelf mails versturen, de smtp-plugin is dus niet nodig. De andere plugin (KS-filemanager) schreef data weg naar een bestand, die plugin bestaat niet meer. De data wordt verzameld uit verschillende portalen en dan achterelkaar aan weggeschreven naar een bestand.

In hoeverre kan FM10 bestanden wegschrijven die door Word zijn te openen? Voorbeeld om een CV te maken: NAW gegevens uit het hoofdbestand, opleidingen uit een portaal, werkervaring uit een portaal en opmerkingen uit een portaal. Dus gegevens uit 4 bestanden halen en een Worddocument van maken.

Een Worddocument creëren kan jammergenoeg nog niet. (Ik zelf ook die vraag al meerdere keren gehad van een klant)

Als je het kunt in een fmrapport gieten kan je het wel wegschrijven naar een pdf -bestand.

Dus gegevens uit 4 bestanden halen
Vanaf fm7 wordt er niet meer met aparte bestanden gewerkt. Men kan meerdere tabellen in één bestand definiëren.
Link naar reactie
  • 0

EDC,

Het klopt dat er nu meer tabellen in een bestand kunnen, ik werk echter vaak liever met meerdere bestanden om deze klein te houden en makkelijker te back-uppen. Ook bij problemen met een bestand gaat eventueel maar een klein deel van de gegevens verloren.

Maar als ik toch geheel vanaf nul moet beginnen zijn meerdere tabellen ook een optie.

Ik begrijp dat wegschrijven als PDF geen probleem is, dat zal de klant dan moeten aangeven of dat mogelijk is. Zover ik begrepen heb moet de uitvoer nog aangepast kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt records exporteren als Tab-gescheiden tekst.

Als je alle tekst die je opgeslagen wilt hebben in 1 calculatieveld hebt gezet (bijvoorbeeld Bestand::naam & "¶" & Bestand::adres & "¶" & Bestand::geboortedatum & "¶" & Bestand::telefoon & "¶" & Bestand::email), en vervolgens dit veld gaat exporteren als Tab-gescheiden tekst, krijg je een tekstbestand. In plaats van Bestandsnaam.tab verander je de extensie in Bestandsnaam.txt.

Misschien is dit een oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Helaas zijn dit allemaal lapmiddelen. En het komt niet "soms" voor, maar een aantal keer per dag. Er moet dus wel een werkzame oplossing zijn.

In de oude versie "schreef" je een Worddocument weg, inclusief de gehele opmaak.

Ik zal eens bij de plugins gaan zoeken of daar een mogelijkheid is.

Link naar reactie
  • 0
Een Worddocument creëren kan jammergenoeg nog niet. (Ik zelf ook die vraag al meerdere keren gehad van een klant)

 

Je kan perfect Word-documenten genereren mét opmaak vanuit FileMaker via XML-export. Dat was één van de topics op de FMSummit 2008.

Het komt erop neer dat je exporteert in XML-formaat en er tegelijk een zogenaamde stylesheet (XSLT-file) op los laat. FileMaker heeft daarvoor een ingebouwde optie om dat on-the-fly te doen. Het resultaat voor de gebruiker is een druk op de knop en een binnen de paar seconden opent een kant en klaar Word-document. Toegegeven, niet echt voor beginners.

 

Die stylesheet moet je maar één keer (laten) maken om daarna onbeperkt documenten te genereren. Je kan er intelligentie in steken zodat de opmaak zich aanpast aan de inhoud. Je kan die intelligentie met wat extra moeite aanstuurbaar maken vanuit een FileMaker parameter-bestand.

 

Eenvoudige voorbeeldbestanden hier: http://www.clickworks.be/content/downloads_NL.php

 

Groeten,

Joris

Link naar reactie
  • 0
Nog een aanvullende vraag over het versturen van email uit Filemaker: is html opmaak mogelijk, of gaat het alleen om platte tekst?

 

FileMaker biedt met versie 10 wél de mogelijkheid om rechtstreeks mails te verzenden via een SMTP server, helaas nog steeds geen HTML-mails. Terwijl dat maar een kleine stap zou moeten zijn maar bon, geen gezeur. Misschien in 10.5 :-)

 

Onze vrienden van myFMbutler hebben een programma dat wel HTML-mails kan versturen vanuit FileMaker Server: autosender (http://www.myfmbutler.com). Dat werkt goed. Zeker interessant voor bulk-mailings.

 

Wil je het scripten op de client dan heb ik nog twee suggesties:

PC: via VBscript. Je exporteert dan veldinhoud van FileMaker met opmaak via de ingebouwde GetAsCSS functie en je verwerkt dat in een VBscript dat het dan rechtstreeks naar een SMTP server kan zenden. We hebben dat draaien en dat werkt prima.

Op de mac zou je via Applescript iets gelijkaardigs kunnen doen maar daar ben ik minder in thuis.

 

Groetjes,

Joris

Link naar reactie
  • 0
XML... hier zien we weer een mooie oplossing, maar het ontgaat mij compleet hoe het werkt...

 

Wel: XML is een manier om een tekstexport te doen vanuit FileMaker in een vastgelegde structuur. XSLT is een programmeertaal waarmee je uit die structuur stukjes kan opvragen (nodes) en daar dan allerlei bewerkingen mee doen. Net als in FileMaker script heb je loops, IF/ELSE, enz... Zo'n XSLT-file bevat dus intelligentie.

Je gaat die ruwe XML stap voor stap omvormen of transformeren tot een ander tekstformaat. Dat kan een virtuele business card zijn (vcf bestand, zie FM website), een PDF, een QuarkXpress document of... een Word document. In de recente versies van Word zit al een 'save as XML' optie. Je kan dus gemakkelijk ontdekken hoe zo'n Word document er hoort uit te zien.

 

XSLT is helaas niet zo eenvoudig te leren als je niet zo vertrouwd bent met andere programmeertalen dan de FileMaker ScriptMaker :( . Een paar jaar geleden verwachtte men er heel veel van maar de hype is wat geluwd misschien juist omdat het niet zo eenvoudig is.

Link naar reactie
  • 0

Bij toeval vandaag ontdekt...

 

Ik heb een tekstveld gevuld met HTML code en exporteer deze met de keuze Export Field Content, die aangevinkt staat met het direct verzenden in een email.

Het bestandje dat ik exporteer heet "bestandje.html".

 

Tot mijn stomme verbazing... krijg ik direct een HTML mailtje met de HTML code als inhoud er in geplaatst!

 

Nog een poging gedaan, door export records te kiezen, gevolgd door Send Mail met "bestandje.html" als bijlage... en zowaar!!

 

Helaas, helaas. Je kan maar één bestandje als bijlage opgeven, dat is nou weer jammer.

Ik heb nog gepoogd door in de bijlage box twee bestanden op te geven, maar zodra hij de eerste gevonden heeft laat hij de tweede met rust.

 

Een HTML emailtje verzenden is dus mogelijk.

 

Note: De message van het Send Mail mag geen tekens bevatten. Anders wordt "bestandje.html" als bijlage verstuurd in het bericht.

Link naar reactie
  • 0
Jeroen signaleert me net een manier om die fameuze XSLT-files te maken voor uitwisseling FileMaker - Word zonder programmeren.

http://www.chapsoft.com/ezxslt/

 

Kijk mama zonder handen! :D

 

 

het mag dan wel easy xslt noemen, het is niet zo makkelijk als het er uit ziet... enig nadeel is dat als ik mij niet vergis is het jammer genoeg niet systeem compatibel... je moet dus aparte xslt bestanden maken voor op Mac en op Windows.

 

Verder wel een zeer mooie applicatie, en het vermakkelijkt in ieder geval wel een hoop.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...