Een bedrijf vraagt mij om een oude Filemaker 5 applicatie bij te werken naar een bruikbaar systeem om opnieuw te gebruiken. Inmiddels is FM bij versie 10 aanbelandt, er zijn dus veel veranderingen in mogelijkheden. Zelf ben ik qua kennis ook ongeveer bij versie 5 gestopt, dus ik heb enige vragen voordat ik het bedrijf antwoord.
Omschrijving: het gaat om een arbeidsbemiddelingsbureau. Er is een kandidatenbestand en een opdrachtgeversbestand. Daartussen zit een koppelbestand voor het maken van afspraken tussen beide partijen. Alle overige bestanden zijn hulpbestanden voor afspraaklokaties, contactpersonen, opmerkingen, opleidingen, werkervaring, etc.
1. Ze willen in eerste instantie met twee personen aan de database werken. Het geheel is een relatiebeheerpakket, bestaande uit ongeveer 35 databases. Is voor twee personen al een serverversie nodig, of zijn twee standalone pakketten voldoende waarvan de ene als host kan dienen?
2. In de gemaakte applicatie werd gebruikt gemaakt van plugins, een om data weg te schrijven naar een bestand en een smtp-plugin. FM10 kan zelf mails versturen, de smtp-plugin is dus niet nodig. De andere plugin (KS-filemanager) schreef data weg naar een bestand, die plugin bestaat niet meer. De data wordt verzameld uit verschillende portalen en dan achterelkaar aan weggeschreven naar een bestand.
In hoeverre kan FM10 bestanden wegschrijven die door Word zijn te openen? Voorbeeld om een CV te maken: NAW gegevens uit het hoofdbestand, opleidingen uit een portaal, werkervaring uit een portaal en opmerkingen uit een portaal. Dus gegevens uit 4 bestanden halen en een Worddocument van maken.
3. Wanneer / bij hoeveel gebruikers is het voordelig om een webbased systeem te maken i.p.v. te werken met de serverversie? Even van uitgaande dat het werk op 1 locatie plaatsvindt.
4. Stel dat er vanuit meer locaties wordt gewerkt, zijn er dan beperkingen aan het samenstellen van documenten zoals beschreven onder punt 2?
5. Het oude in FM5 gemaakte pakket dient als voorbeeld. Is het handig dit om te zetten naar versie 10, of is het beter om geheel vanaf blanco te beginnen? Dan moeten alle velddefinities, berekeningen en layouts opnieuw gemaakt worden. Veel werk dus.
Graag jullie wijze antwoorden.
Aan de hand van de mogelijkheden wordt besloten hoe we het systeem gaan opzetten (wel of niet FM10). Als het FM10 wordt zal ik zeker nog eens beroep op jullie kennis doen of een gedeelte van het werk uitbesteden.
Weet iemand eventuele alternatieven voor zo'n systeem als het niet FM10 wordt. ?
Vraag
hiker
Een bedrijf vraagt mij om een oude Filemaker 5 applicatie bij te werken naar een bruikbaar systeem om opnieuw te gebruiken. Inmiddels is FM bij versie 10 aanbelandt, er zijn dus veel veranderingen in mogelijkheden. Zelf ben ik qua kennis ook ongeveer bij versie 5 gestopt, dus ik heb enige vragen voordat ik het bedrijf antwoord.
Omschrijving: het gaat om een arbeidsbemiddelingsbureau. Er is een kandidatenbestand en een opdrachtgeversbestand. Daartussen zit een koppelbestand voor het maken van afspraken tussen beide partijen. Alle overige bestanden zijn hulpbestanden voor afspraaklokaties, contactpersonen, opmerkingen, opleidingen, werkervaring, etc.
1. Ze willen in eerste instantie met twee personen aan de database werken. Het geheel is een relatiebeheerpakket, bestaande uit ongeveer 35 databases. Is voor twee personen al een serverversie nodig, of zijn twee standalone pakketten voldoende waarvan de ene als host kan dienen?
2. In de gemaakte applicatie werd gebruikt gemaakt van plugins, een om data weg te schrijven naar een bestand en een smtp-plugin. FM10 kan zelf mails versturen, de smtp-plugin is dus niet nodig. De andere plugin (KS-filemanager) schreef data weg naar een bestand, die plugin bestaat niet meer. De data wordt verzameld uit verschillende portalen en dan achterelkaar aan weggeschreven naar een bestand.
In hoeverre kan FM10 bestanden wegschrijven die door Word zijn te openen? Voorbeeld om een CV te maken: NAW gegevens uit het hoofdbestand, opleidingen uit een portaal, werkervaring uit een portaal en opmerkingen uit een portaal. Dus gegevens uit 4 bestanden halen en een Worddocument van maken.
3. Wanneer / bij hoeveel gebruikers is het voordelig om een webbased systeem te maken i.p.v. te werken met de serverversie? Even van uitgaande dat het werk op 1 locatie plaatsvindt.
4. Stel dat er vanuit meer locaties wordt gewerkt, zijn er dan beperkingen aan het samenstellen van documenten zoals beschreven onder punt 2?
5. Het oude in FM5 gemaakte pakket dient als voorbeeld. Is het handig dit om te zetten naar versie 10, of is het beter om geheel vanaf blanco te beginnen? Dan moeten alle velddefinities, berekeningen en layouts opnieuw gemaakt worden. Veel werk dus.
Graag jullie wijze antwoorden.
Aan de hand van de mogelijkheden wordt besloten hoe we het systeem gaan opzetten (wel of niet FM10). Als het FM10 wordt zal ik zeker nog eens beroep op jullie kennis doen of een gedeelte van het werk uitbesteden.
Weet iemand eventuele alternatieven voor zo'n systeem als het niet FM10 wordt. ?
Hoop van jullie te horen.
Met vriendelijke groet,
Hiker
Link naar reactie
18 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.