Ga naar inhoud
  • 0

csv is niet altijd csv?


pjotter

Vraag

ALs ik bank gegevens download voor importeren in FM dan blijkt dat csv niet altijd hetzelfde wordt herkent door FM. (zal dan ook wel verschil in zitten neem ik aan?) De download van b.v.PayPall , abnamro , rabo met CSV wordt keurig per veld geimporteerd. ALs ik echter van een duitse bank importeer en die inlees dan krijg ik alle info in 1 veld ipv 5 velden. (met excel openen geeft keurig 5 velden met elk de juiste gegevens). Nu dacht ik het op te lossen door een verzamel veld te maken met alle gegevens die ";" gescheiden zijn. Vervolgens met position en pattern weer scheiden in de juiste velden. Ik krijg echter bij een negatief bedrag dit niet voor elkaar.

(61170;01.04.2009;Zinsen/¸hrung;-13610;EUR geeft 13610 ipv -13610).

Het mooist zou zijn als de import meteen 5 velden gaf maar anders dan csv wordt het bestand niet herkent door FM. Wat kan ik het beste doen om dit op te lossen?

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

CSV heeft een heel losse definitie.Er zijn nogal wat flavours, maar ik denk niet dat ik je help met hier over uit te weiden.

Als ik me niet vergis, los je het op door de .mrg extentie toe te kennen, of is het nu .mer? Kijk even in de electonic help onder "merge" formaat.

Je kan ook scriptmatig een .csv file toch geforceerd importeren met de merge import filter.

Probeer eens. De laatste keer dat ik een CSV bekeken heb voor import heb ik het op die manier ongeveer opgelost.

Link naar reactie
  • 0

In voorbeeld1 importeer ik je bestandje met een script dat een merge import doet, dus geen csv.

Gezien je bestand niet de standaard veld koppen bevat - die staan pas later in het bestand - zal FileMaker geen veldnamen herkennen.

Je importeert dus ook die brol in de kop als extra data.

 

In voorbeeld2 heb ik die dan ook verwijderd en importeer dit standaard met de merge import filter.

Het staat echter hard coded in de import script stap dat FileMaker een bepaald bestand moet importeren, en dat is niet werkbaar.

 

In voorbeeld3 heb ik de brol verwijderd én het bestand de .mer extensie gegeven, zodat FileMaker weet welke import filter het moet gebruiken.

 

Jouw "csv" is zeker niet csv te noemen, doordat je die extra proza header bovenaan hebt staan. Dat is niet compliant met het csv formaat.

Het csv formaat is geen strict formaat, en forceert niet dat de eerste regel de veldnamen moeten zijn. Echter de regel is wel: ofwel data, ofwel de veldnamen. Geen brol.

Het vereist ook dat je komma's gebruikt, en deze file heeft punt-komma's. Inderdaad, vele spreadsheet programma's herkennen dit, en gaan toch aan de slag met de file als csv.

FileMaker is nogal echter nogal strict met een csv file, maar gelukkig hebben we het merge formaat om dit bepaald probleem aan te pakken.

En kunnen we truukjes gebruiken om een bepaald formaat te forceren, zoals een import script stap.

 

Met de gegeven voorbeeldjes kan je volgens mij beter zien wat er zoals speelt, volgens mij is de meest werkbare oplossing waar je de file hernoemt met de .mer extensie, hem importeert met het script in voorbeeld 3, waar je ook nog wat script stappen aan toegevoegd hebt om de eerste 2 records van de import te wissen.5a758dca493b5_Picture1.png.98246fc00863973acfe2506614109f53.png

Voorbeeld 3.zip

Voorbeeld 2.zip

Voorbeeld 1.zip

Link naar reactie
  • 0

Jouw voorbeeldjes werken prima met de aangepaste bestandjes. Probleem is echter als ik de download neem die ik heb geupload (dus de originele) deze koptest weghaal de extensie verander in mer dan is het nog steeds niet mogelijk om het bestand goed te importeren. Het is dus gewoon niet te doen op die manier :-( ik heb dus een verzamel veld gemaakt met dus alle imports samen (met & ) uit dat verzamel veld haal ik dan de info. Dat gaat prima behalve dus de getallen met het - teken er voor daar blijf ik mee klungelen. Het meteen importeren zal ik maar laten vallen. Het met de hand aanpassen van de bestanden is meer werk dan deze met excel openen en wegschrijven als echt csv bestand. Ik was er al bang voor dat het niet zou gaan lukken had zelf al vele manieren geprobeerd vandaar de opmerking csv is niet altijd csv.

Link naar reactie
  • 0

"Het met de hand aanpassen van de bestanden is meer werk dan deze met excel openen en wegschrijven als echt csv bestand. Ik was er al bang voor dat het niet zou gaan lukken had zelf al vele manieren geprobeerd vandaar de opmerking csv is niet altijd csv"

 

Hallo,

 

Zelfs dat zelf openen en saven als.csv dmv Excel lukt bij mij niet ...

 

evdp

Link naar reactie
  • 0

File toolbox is er niet voor mac (X) dus is die niet echt platvorm onafhankelijk.

Excel is altijd platvorm onafhankelijk dus met een tekst file er bij wat te doen is het opgelost voorlopig.

Het ging mij in eerste instantie er om dat een download als csv dus niet altijd gelijk is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...