Ga naar inhoud
  • 0

Fmp kan geen bestanden samengebruiken


VWin

Vraag

Beste,

 

Het is weer van dattem ..

 

Bij opstarten op een XP met fmp 9.03 van een multifile-database

verschijnt bij ELKE opening van een file de volgende tekst...:

Filemaker kan geen bestanden samengebruiken omdat een andere gebruiker op deze computer reeds bestanden deelt met Filemaker Pro en moet je dus deze boodschap bij elke file ( > 30 ..) wegtikken !

 

Zelfs bij desinstallatie van de fmp 9 en de herinstallatie van een fmp 10.0.1 krijg ik dezelfde opmerkingen te slikken.

Vroeger al meegemaakt dat fmp 903 ok was maar fmp 10 niet, hier vertonen beide versie hetzelfde probleem en het toppunt is dat deze database op tientallen andere machines vlot draait (fmp 7, 8,9 en 10 door mekaar op elk denkbaar OS) grrrrrrr !

 

Ik heb reeds bij de netwerkopties die tcp/Ip "6" toestand afgevinkt, pc heropgestart maar niet helpt.

- Bij Taakbeheer zie op geen enkel ogenblik 2 fmp"s lopen.

- Moet ik fmp 8.5 proberen of een 9 Advanced ???

- Iemand suggereerde (voeger):

"Ik had ook dat probleem. Heb het volgende gedaan.

OS = Vista HomePremium Servicepak 1, FMP 9 Advanced versie 9.03

In het configuratiescherm ga je naar Netwerk en internet ==> Bestandsindeling instellen.

Schakel het delen uit en de foutmelding in FMP komt niet meer voor."

Waar vind je die mogelijkheid bij XP ?

Link naar reactie

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Giteren nog eens hetzelfde probleem, maar nu op een kersverse werkelijk maagdelijk blanke Windows 7 waar ik zowel met een fmp 801 als een fmp 903 dezelfde boodschap krijg bij het opstarten van een multfile toepassing;

 

Het is weer van dattem ..

 

Bij ELKE opening van een file verschijnt de volgende tekst...:

Filemaker kan geen bestanden samengebruiken omdat een andere gebruiker op deze computer reeds bestanden deelt met Filemaker Pro en moet je dus deze boodschap bij elke file ( > 30 ..) wegtikken !

 

Het toppunt is dat deze databaseset op tientallen andere machines vlot draait (fmp 7, 8,9 en 10 door mekaar op elk denkbaar OS) grrrrrrr !

 

Heeft niemand anders dit reeds ervaren ? Een oplossing ?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb dat probleem inderdaad reeds vroeger aangekaart ... en toen reeds leken er maar weinig mensen er last van te hebben , of niet ?

 

Feit is dat ook vandaag op een Vista Home sp1 (waar ook reeds lang een fmp 604 op draait- kan die installatie de oorzaak zijn?-) een fmp 901 dezelfde kuren vertoonde.

 

Ik zal ook de zojuist geformuleerde tip testen maar ik ben werkelijk verwonderd dat slechts weinig gebruikers hier last van lijken te hebben (gehad ?) !

Link naar reactie
  • 0
Je kunt namelijk die instelling nog steeds maken onafhankelijk van het aan of af staan van IWP.

In de 9 in elk geval niet... :cry:

Ik het het hier zonet nog even getest. Filemaker pro 9 Advanced op een xp laptop.

Ik open een lokaal bestand. Ik kies samgengebruik -> IWP. IWP staat uit. Ik kan voor het geopende bestand nog nog altijd de de instelling wijzigen van 'Alle gebruikers' naar 'Geen gebruikers'.

iwp.jpg.cf1f613fa3739d22ea4bdf84ea639bd9.jpg

Link naar reactie
  • 0
Ik dacht het probleem voorkwam tijdens het openen van een locaal bestand. Bij mij was dit in ieder geval zo. En op deze wijze heb ik bij kunnen oplossen.

 

Dat klopt .. maar het probleem blijft bestaan of er nu al of niet in netwerk wordt gewerkt. Wreed ambetant...

 

Mar kan je me bevestigen dat het probleem OOK bij een netwerkversie verdwenen was ?

Link naar reactie
  • 0

Neen. :cry:

Toevallig heb ik het nu voor bij een klant. Hij heeft een 5-tal nieuwe PC's geïnstalleerd met Windows 7. Op elk van deze PC's kan samengebruik niet worden ingeschakeld. Telkens dezelfde foutboodschap. Gevolg is dat de gehoste bestanden niet verschijnen bij 'openen op afstand'.

Kan iemand bevestigen dat het probleem zich niet meer voordoet bij overschakeling naar Filemaker 11. Of is er ondertussen een oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Ik had het dus onlangs voor met een fmp 8 ( en niet fmp 9) op een kersverse windows 7.

 

En gisteren nog effe bij mij op Mac OS waar zowel (eerst) een fmp 6.04-bestand (met tc/ip-protocol opgestart) werd geopend en vervolgens een fmp 10.3 werd opgestart ...

Het was dan ook wellicht normaal in dit laatste geval dat de bewuste boodschap effectief verscheen ( eenzelfde poort voor beide programma's ?)

Link naar reactie
  • 0
het probleem doet zich niet meer voor vanaf 10.

 

Ik denk dat de rede dat zo weinig mensen dit euvel melden is dat je gewoon geen FileMaker 9 meer kan kopen, en dat het dus nog weinig wordt geinstalleerd. Het euvel deed zich enkel voor bij installatie van FileMaker 9 na een bepaalde datum.

 

 

ik had het vorige week nog voor met een fmp 10.01..

Misschienis/ was fmp 10.03 de oplossing ?

Link naar reactie
  • 0
sorry ik had het over een ander probleem.

 

FileMaker 9 kan soms de bestanden op de server niet vinden...

 

had de post fout begrepen.

In mijn geval zijn beide problemen gerelateerd. Filemaker slaagt er niet in om de bestanden op de server te vinden. De server zelf is wel zichtbaar. Toen ik keek naar 'samengebruik', bleek dat dit niet was ingeschakeld. Toen ik probeerde om het in te schakelen, kreeg ik de bewuste foutmelding te zien.

Link naar reactie
  • 0

Nog steeds problemen ...

 

Gisteren op een nieuwe Windows 7 32 bit weer die vervelende boodschap bij een fmp 901, een fmp 903, een fmp advanced 903 ... bij het openen van een multifile set !

 

tcp/ip v6 afgezet, ja wel. IWp afgeset, bij elke file "alle gebruikers" op "geen gebr .." gezet.

 

Wat ik ook probeerde het hielp allemaal niets !

 

er was wel eerst een fmp 4.1 geinstalleerd geweest. kan dat een rol spelen ?

 

En dan weten dat je thuis fmp 8, fmp 9 en fmp 10 hebt draaien op , >Mac OS X, Xp's en Vista van allerlei slag.

 

Lert op : ik het het probleem soms ook bij een Vista en dan weer niet bij een andere pc.

 

Ik kan er gewoon kop noch staart aan krijgen.

 

Iemand een idee ?

Link naar reactie
  • 0

Netwerk ?

 

Er is geen netwerk( nodig).. vermits het de enige PC is die fmp draait.

 

Internet is ok, ja dat wel.

 

Bedoel je even proberen zonder internetverbinding ?

 

Zal dan wel remote moeten gebeuren want de klant woont 100 km ver maar .. dan heb ik wel een werkend internetverbinding nodig, niet ..;-)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...