Ga naar inhoud
  • 0

11!


trikke

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is inderdaad het geval denk ik. Het is altijd mooi om te zien wat de echte liefhebbers er weer mee kunnen doen, om nu echter zelf elke keer weer je spullen om te bouwen is het mij niet waard. Ik werk nog gewoon met developer 7 voor wat runtime's en een versie 9 voor gewone applicaties aan te passen en te bewerken. Ik heb versie 8 en 8.5 overgeslagen en 10 wel geprobeerd maar ook alleen voor te testen. Of 11 echt de moeite waard is wacht ik gewoon nog even af maar het zal wel versie 12 worden denk ik zelf :D

Link naar reactie
  • 0

Ik vindt dit gewoon rondruit beschamend, dat ze hier een 'major' update van maken, het had gewoon versie 10.1 moeten zijn, en naar mijn mening een gratis update voor geregistreerde gebruikers. De meeste 'nieuwe' functies zijn geen nieuwe functies, maar gewoon verplaatsing of iets beter gebruik van de bestaande functies. Variablen gebruiken in een zoek/merge veld? Jaja, prachtig, had er al vanaf dag 1 in moeten zitten. Inspector? VB had dat 15 jaar geleden al! Gewoon een herstel van de idiote opmaak in 10 denk ik dan. Toolbar aanpassen? Flauw, had er ook al lang in moeten zitten. Het enige waar ik enig sinds positief over kan zijn is de grafieken en de filters op portals. Maar om daar nu een versie 11 voor te maken.

 

Nee, naar mijn inziens is dit geldklopperij, en ik zou me te pletter schamen als ik bij FM zou werken om dit zo op de markt te zetten. Het spijt me voor deze negatieve post, maar dit slaat echt nergens op, als trouwe FM ontwikkelaar sinds versie 2 begin ik nu toch wel serieus af te vragen of Filemaker zijn developpers serieus neemt.

Link naar reactie
  • 0

Hele andere ervaring.

Ik vind het een top update

- geen geknipper in windows

- volledig cocoa herschreven

- op diverse plekken meer gebruiksgemak voor de ontwikkelaar.

- cache vergroot naar 64 mb

- Het hele pakket voelt een stuk beter aan!

 

Het begint echt een volwassen omgeving te worden. De nieuwe inspector is top.

Link naar reactie
  • 0

Mijn mening is dat je als softwareontwikkelaar altijd de beschikking moet hebben over de laatste versies en die ook aan moet kunnen bieden aan de klanten. Bij mij zou een programmeur iig niet aan de bak komen als de laatste versie niet aangeboden kan worden.

 

Ik heb de trial geïnstalleerd en ik ben, zeker over de gui, zeer positief.

 

Ik verbaas mij er telkenmale weer over hoe conservatief programmeurs in wezen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik geef toe dat - nu ik de trial heb geprobeerd - 11 inderdaad volwassener voelt dan 10 en dat is goed nieuws.

 

Het slechte nieuws: voor een volledige upgrade vind ik t allemaal wel wat mager. Bovendien voelen sommige nieuwe zaken - zoals we van FileMaker gewend zijn - opnieuw wat ‘half’ aan.

 

Neem nou die layoutmappen. Op zichzelf een uitstekend idee, maar al geïntroduceerd in versie 9 (als ik me niet vergis) maar dan voor scripts. En dan nu twee versies - en €600 - later voor layouts. Moeten we nou echt tot FileMaker 13 (+ €600), 19 (++ €1800) en 24 (+++ €1500) wachten tot we dezelfde mogelijkheid hebben voor respectievelijk velden, invoerlijsten en relaties?

 

Of de inspector, die is inderdaad geweldig (ware het niet dat hij er al vanaf versie 5 in had moeten zitten), maar waarom niet ook meteen de formattering van knoppen, portalen, tabs, webviewers, grafieken en voorwaardelijke opmaak erin opgenomen...

 

Maar ik sluit positief af: één van mn allergrootste wensen sinds ongeveer versie 3 is in vervulling gegaan. Directe toegang tot de script editor vanuit de button setup! Hulde :)

Link naar reactie
  • 0
...

- geen geknipper in windows

- volledig cocoa herschreven

...

- Het hele pakket voelt een stuk beter aan!

 

Het begint echt een volwassen omgeving te worden. De nieuwe inspector is top.

 

Helemaal mee eens.

 

En dan heeft nog niemand het gehad over de mogelijkheid om bij het portaal op de layout een filter op te kunnen geven die real time wordt berekend en toegepast :!:

Dat maakt het mogelijk te filteren op 'niet opgeslagen berekeningen' wat voorheen met een (meervoudige) relatie niet kon worden bereikt...

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo begrijp, zitten we te wachten op wijzigingen zoals de overstap van 6 naar 7. Lekker veel, lekker anders!

 

Nou nee hoor, het probleem met ons als programmeurs is dat luxe enorm snel went. Als ik de finesses van 7 vergelijk met die van 10, vindt ik het al een forse verbetering.

 

Ik zie de grafieken toch wel als een noodzakelijke aanvulling waar ik lang op het zitten wachten.

 

Maar kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen wat dat Cocoa nou precies inhoudt?

Link naar reactie
  • 0

de snelzoek functie (op ieder veld in je layout) moest ik tot op heden altijd zelf maken, dat scheelt weer.

Updates bij filemaker behelzen nooit zo veel in één keer, dat is hun business model denk ik, ze moeten toch steeds weer wat overhouden voor de volgende keer.

 

Als developer hoor je met de laatste versie te werken, je klanten kunnen natuurlijk makkelijk wat overslaan.

Tegenwoordig raad ik mijn klanten wel aan om een maintanance contract te nemen, das in het geval van FM wel zo handig als je up to date wilt blijven.

 

MAAR!! wat is die kleur van het icoon en de flashscreen lelijk!!!! :mrgreen:

Dat had nou echt niet gehoeven hoor!

 

Ik zit trouwens nog te wachten tot de layout tools (streepje, blokje, lettertje) eens wat meer 2010 worden.

20 jaar geleden was dat heel wat maar tegenwoordig kan je met de gemiddelde tekstverwerker al meer.

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand meer over de compatibiliteit met snow leopard / osx10.6?

 

FM 9 en 10 werken slecht met osx10.6

- Er is een probleem met het weergeven van EPS afbeeldingen

- En er is een Font probleem, waardoor een onverwachts de interlinie is versprongen (tekst staat niet meer op de regel, maar er net iets onder)

Link naar reactie
  • 0
@ SuperWimmie

 

Cocoa is een programmeertaal ontwikkeld door Apple. Ik weet het fijne er niet van maar het sluit wel aan op de werking van MacOsX.

 

Een technische correctie: Cocoa is geen programmeertaal maar een set met frameworks die Apple ter beschikking stelt aan developers. Cocoa voorziet bijvoorbeeld functies om venstertjes, knopjes en dergelijke op je scherm te toveren. De programmeertaal die binnen Cocoa gebruikt wordt is Objective-C.

 

Vroeger had FileMaker dit stuk helemaal zelf geschreven terwijl ze sinds versie 11 gebruik maken van wat Apple standaard voorziet in het operating systeem.

 

Weet iemand hoe het aan de Windows kant in elkaar steekt? Gebruiken ze daar de spullen die Windows voorziet of is daar niets aan veranderd?

 

Groeten,

 

 

pieter

Link naar reactie
  • 0

Misschien een domme vraag :? maar wat mij betreft wel belangrijk, zijn de printproblemen in v.11 nu eindelijk al opgelost?? Kunnen we nu eindelijk (terug) gebruik maken van scripts om specifieke printopdrachten naar verschillende soorten van printers te maken? Ik erger me al jaren over dit probleem maar blijkbaar schijnen niet veel mensen een nadeel hier in te zien maar wat mij betreft blijft afdrukken toch één van de fundamentele taken waarvan je van verwacht dat dit in 2010 nu eindelijk ook terug met Filemaker feilloos mag lopen :evil: .

 

Met vriendelijke groet @All,

 

Danny

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...