Ga naar inhoud
  • 0

FileMaker 11, status balk


Johnny

Vraag

Dat de Status balk horizontaal is geplaatst (sinds versie 10, maar die versie had ik overgeslagen) is een misser van jewelste. Niet alleen neemt het ding te veel ruimte in beslag, de overgang van formulier naar lijst weergave levert per definitie een verschuiving van alle buttons op die je in je lay out hebt opgenomen. Niet fraai.

 

Gebruikers zitten niet te wachten op configureerbare balken, dat is nou net de bedoeling van FileMaker, dat je dat als programmeur regelt. De koppeling van functies en de statusbalk maakt dat je niet zonder statusbalk kunt. Ergo: ik zit opgescheept met een veel te brede statusbalk, waar een zielig blader icoontje alleen staat te wezen.

 

Wat een misser.

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hee Johnny, je bent lekker bezig he :?

Volgens mij is dit geen zeik platform hoor.

 

Middels custom menu's kun je ook aan de iconen in de statusbalk je eigen scripts koppelen. Dat is juist heel erg handig en levert ruimte op je layouts op en het scheelt je erg veel plakken en knippen en knoppen toewijzen enzo. Je kunt de gebruiker nu zelf laten bepalen welke functies hij in zijn statusbalk onder een icoon wil hebben. De quickfind bijvoorbeeld, moest je altijd zelf programmeren die kan nu ook standaard in de statusbalk staan. Ik stel voor dat je even een beetje verder gaat kijken dan je eigen beperkte visie en gebruik gaat maken van de mogelijkheden die Filemaker nu bied. Als jij op het niveau van Filemaker 6 wilt blijven hangen mag dat wel maar val ons daar niet mee lastig, ik wordt heel chagrijnig van dat gezeik :twisted: .

Link naar reactie
  • 0

let ook op, ook al heb jij daar alleen een bladericoontje staan, de eindgebruiker kan zelf knoppen toevoegen (new record, delete record...)!

 

Je hebt hierover geen controle welke knoppen zichtbaar zijn en welke niet... je kan wel knoppen desactiveren of een andere functie geven door middel van de custom menus zoals hierboven al gezegd.

Link naar reactie
  • 0
Als jij op het niveau van Filemaker 6 wilt blijven hangen mag dat wel maar val ons daar niet mee lastig, ik wordt heel chagrijnig van dat gezeik :twisted: .

 

Het Forum wenst zich uitdrukkelijk te distantiëren van deze commentaar en verontschuldigt zich hiermee bij poster, niet in het minst omdat zijn standpunt zeker verdedigbaar is.

Link naar reactie
  • 0

De 'bladeraar' en de opgave van total records en records found. Die visuele functie wil je je gebruikers niet onthouden.

 

Natuurlijk kun je dat ook zelf frutselen, maar juist dat heeft FileMaker zelf zo aardig gedaan.

 

Uiteindelijk kun je wel zonder de statusbalk, maar bij zoekfuncties komt ie toch weer tevoorschijn. Daar heb je als programmeur geen invloed op, tenzij je heel streng gaat scripten. Dan blijf je wel bezig. FileMaker kan het beter wat flexibeler in elkaar steken, dat zou schelen.

Link naar reactie
  • 0

Wel, als het alleen om de 'bladeraar' gaat dan heb ik je laten zien dat je dat ook heel aardig zelf kunt maken. Je kunt daarbij nog wat extra functionaliteit inbouwen:

 

Toetscombinaties:

cmd-1 vorig record

cmd-2 volgend record

met alt-toets terug/vooruit-knopjes aanklikken: naar eerste of naar laatste record in gevonden reeks

met alt-toets vergrootglas aanklikken: gevonden reeks en sorteervolgorde opheffen en naar laatste record gaan

 

Wat je niet 1 op 1 na kunt maken is het 'schuivertje' om door de gevonden reeks te 'lopen'. Echter met wat creativiteit valt ook daar wel een alternatief voor te verzinnen.

 

Bij zoekfuncties komt de statusbalk weer tevoorschijn? Is dat in FM 11 zo? In FM 10 heb ik daar geen last van.

Link naar reactie
  • 0

De statusbalk komt tevoorschijn als je het zoeken gescript laat plaatsvinden. En dat vind ik prettig omdat ik de gebruiker daarmee ook de symbolen kan aanbieden die je bij het zoeken kan inzetten.

 

Maar jouw oplossing staat toch ook op de status balk, of zie ik dat verkeerd? Ziet er wel goed uit overigens, haal je die knoppen uit FileMaker zelf?

Link naar reactie
  • 0
De statusbalk komt tevoorschijn als je het zoeken gescript laat plaatsvinden. En dat vind ik prettig omdat ik de gebruiker daarmee ook de symbolen kan aanbieden die je bij het zoeken kan inzetten.

 

Oké, nu zeg er wat bij.

 

Maar jouw oplossing staat toch ook op de status balk, of zie ik dat verkeerd? Ziet er wel goed uit overigens, haal je die knoppen uit FileMaker zelf?

 

Dat zie je verkeerd en nee, die knoppen komen niet uit FM.

Link naar reactie
  • 0

Johnny,

 

Ik zou ook eens kijken naar custom menu's.

Daarmee kan je alle functies die in de statusbalk zichtbaar worden voorzien van eigen scripts en dus grip houden op alles wat er gebeurt.

 

Het is een zgn steile leercurve, maar eenmaal onder de knie kan je volgens mij als ontwikkelaar niet meer zonder.

 

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...