Ga naar inhoud
  • 0

scriptactivering


Zero55

Vraag

Ik heb een lineitem file (tabelweergave) die gevuld wordt met info dmv barcodescanners, onderandere het veld "Status" wordt gevuld door het inscannen van een barcode, van het moment dat hier data in gezet wordt wou ik mbv scriptactivering een script laten lopen, echter werkt dit niet. Heb al alle verschillende activeringen geprobeerd, geen enkele werkt. Als ik manueel een waarde in vul en op Tab druk, dan wordt het script wel geactiveerd, hoe kan dat ? :?:

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Zero55, je geeft niet op welke scriptactivering je precies gebruikt.

 

De meeste barcode scanners zijn al zo geconfigureerd (of je kan dat zelf doen), dat ze na ingescande codes ook een CR, LF, of CRLF teruggeven. Als je in de eigenschappen van het veld in FileMaker waarin je de codes ontvangt instelt, dat je niet alleen met TAB, maar ook met ENTER of RETURN naar een volgend veld gaat, dan kan je de OnObjectExit (BijObjectVerlaten?!) scriptactivering gebruiken om een script uit te voeren.

Link naar reactie
  • 0

Die pdf met voorbeeldbestandje had ik al gelezen...en de scanners zijn zo ingestelt dat ze een TAB geven.

Het zit eigenlijk zo, er zijn 4 thinclients met barcode scanner, hierop draait een bestand om de gescande gegevens op te slaan in een portaal, iedere protaalrij heeft 3 in te scannen velden, na het laatste veld wordt er mooi een nieuwe rij aangemaakt, tot dusver geen problemen.

De gegevens van de verschillende thinclients worden doorgestuurd naar de LineItem-file dmv een relatie tussen het thinclient bestand en de database op de server.

En op dat bestand op de server wil ik een script laten activeren als een bepaald veld gevuld wordt en dat lukt niet, ik denk dat dat komt omdat de records in de lineitemfile gevuld worden op basis van een relatie en die TABs niet effectief in die database gegeven worden...

 

Momenteel staat het op BijObjectVerlaten, maar dat werkt dus niet...

 

BTW ik zit met FM11, dus mijn keuze scriptriggers is beperkt.

Link naar reactie
  • 0
op dat bestand op de server wil ik een script laten activeren als een bepaald veld gevuld wordt

Misschien een domme vraag van mij hoor, maar bedoel je dat een actie op de client (het vullen van het veld met de barcodescanner) een reactie op de server moet triggeren? Je zal dan ofwel de actie die je de server wilt laten uitvoeren door de betreffende client moeten laten doen of je moet een schedule op de server laten draaien die periodiek kijkt of er LineItems zijn gewijzigd en dan actie(s) voor je uitvoert.

Als ik je verkeerd heb begrepen, moet de dat vooral laten weten hoor, maar nu lijkt het dat dit is wat je probeert te doen.

 

mvg, Menno

 

 

Op deze pagina: http://www.filemakerhacks.com/?p=5333 (tip van Menno)
is uiteraard van Wim Decorte, ik heb alleen maar op het bestaan van het artikel gewezen :D
Link naar reactie
  • 0

ja, eigenlijk is het dat wat ik wil doen, zoals jij het uitlegt klinkt het idd niet logisch dat ik dit probeer.

Maar ik had gehoopt dat de scripttriggers op de server zouden werken, die velden worden toch ook gevuld...

 

Misschien kan ik op de clients zo'n scripttrigger maken die een script op de server start ?

Link naar reactie
  • 0

Je kan met de Troi-Activator-plug-in op afstand scripts triggeren, maar deze moet op beide plaatsen worden geïnstalleerd. Heel erg simpel is het eigenlijk ook niet, maar uit ervaring weet ik dat het wel een stabiele oplossing is. Ik denk dat jij meer gebaat bent bij het lekker in Filemaker te houden:

Als jouw server een Server (FMS) of een Client (FMC) maakt eigenlijk niet zoveel uit. In het geval van FMS definieer je een schedule in de console van FMS die een script aanroept dat elke 5 minuten ofzo een zoekje doet en bij gevonden resultaat LineItems gaat aanpassen. Heb je een FMC, dan kan je zodra je opstart OnTimerStart() scriptje maken dat verder hetzelfde doet als het script dat je in het FMS-schedule zou aanroepen.

 

Triggers werken alleen op mde GUI

Link naar reactie
  • 0
Misschien kan ik op de clients zo'n scripttrigger maken die een script op de server start ?

Kortweg: nee, toch niet eenvoudig binnen FileMaker zelf. Fabrice Nordmann heeft wel een truukje: http://www.1-more-thing.com/FileMaker-12-Video-FMSDIFM,179.html

 

Maar waarom zou je die actie niet gewoon vanop de client kunnen uitvoeren? Of waarom zou je op de server geen schedule kunnen maken, dat periodiek (bv om de 5 minuten) nieuwe records in de LineItem tabel maakt?

Link naar reactie
  • 0

heb eens geprobeerd om een schedule te maken op de server, maar telkens als ik een database selecteer krijg ik de melding "no scripts are avaliable for the specified account".

Nieuwe account aanmaken met volledige toegang helpt niet. Script staat trouwens op "uitvoeren met volledige toegang"

Link naar reactie
  • 0
heb eens geprobeerd om een schedule te maken op de server, maar telkens als ik een database selecteer krijg ik de melding "no scripts are avaliable for the specified account"

Je moet in de schedulleassistant een account van jouw filemakerbestand opgeven ScheduleAssistant.png.1eb88f167f7d79416efc98cd124aed7e.png

Script staat trouwens op "uitvoeren met volledige toegang"
Bij deze instelling moet degene die het script uitvoert "FullAccess" hebben, anders wordt het script niet uitgevoerd. Verder moet je in het script controleren of alle stappen wel compatible zijn met de server ... dialogen mogen bijvoorbeeld niet, dat houdt bijvoorbeeld ook in dat je een "Commit-Record" ook moet uitvoeren zonder dialoog.
Link naar reactie
  • 0

Dit is een bekende bug geweest in FileMaker Server 11. Heb je de laatste updater geïnstalleerd voor FileMaker Server. Wij hebben ooit een apart bestand met een bestandsreferentie naar de hoofddatabank moeten maken, om via een lokaal script, een script uit de hoofddatabank te kunnen uitvoeren, precies om dit probleem te omzeilen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Admin console "no updates needed" - versie 11.0.2.217

FM website : FMServer versie 11.03

 

Of het nu aan het opnieuw opstarten van de server of aan de update heeft gelegen, ik weet het niet, feit is wel dat schedules aanmaken nu wel werkt !

 

Bedankt Menno & Jeroen voor de input !

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...