Ga naar inhoud

FMSummit 2012


Aanbevolen berichten

FMSummit2012_banner.png.2391164a75266200b841e35561593f46.png

De 5de editie van de FMSummit zit er weeral op.

 

De grote bazen bij FileMaker zijn gekomen om ons te verblijden met nieuws waar we met niemand over mogen praten.

Deze site wordt regelmatig door FileMaker mensen door BabelFish gedraaid en gescand op zaken waar je eigenlijk niet mag over praten… denk dus niet dat ze zomaar om onze handtekening gevraagd hebben. U weze gewaarschuwd. :lol:

 

Ook dit jaar weer schitterende sessies. Joris Aerts onthulde - en doet dat elke jaar telkens weer -- tijdens zijn presentaties dat hij pakken ervaring heeft in lesgeven, FileMaker 12 is natuurlijk ook een dankbaar onderwerp. Jos Hofman springt in de bres en nam ons mee in de "wonderlijke wereld van de SQL", Fokke Baarda gaf ons massa's achtergrond informatie die we nodig hebben als we straks onze FileMaker 12 lay-outs eens kritisch gaan (her)bekijken en (re)designen. Onze Kevin voetbalde ludiek de muggenzifters weg in zijn iPad presentatie, en Murtje leverde echt geen WAN prestatie toen hij ons duidelijk uit de doeken deed hoe die nieuwe backups in Server 12 werken.

Tom bracht ons een interessante presentatie over integratie van google maps voor gevorderden en het manipuleren van SVG graphics in onze templates, en Andries ronde af met een werkelijk compleet gestoorde "under the hood" sessie die ons een pak meer inzicht gaf over hoe we best onze FileMaker calculaties opbouwen.

 

Kwalitatief stuk voor stuk heel goeie sessies, en ik moet zeggen - en ik heb al heel wat devcons, summits, conferenties en seminaries over FileMaker afgedweild - dat het niveau dit jaar weer heel erg hoog was, m.a.w. we moeten met deze 5de benelux FMSummit niet onderdoen in vergelijking met de andere FileMaker events die dit jaar overal in Europa voor de eerste keer gecoördineerd doorgaan. Klein maar fijn. Alhoewel, 85 deelnemers dit jaar, dat was te merken aan het zuurstofgehalte in de te kleine zaal de eerste dag, wat de 2de dag echter netjes opgelost werd.

 

Ook weer een hoge opkomst van onze Nederlandse collega-filemakeraars, ik heb zelfs de indruk dat naar een FileMaker event gaan bij onze noorderburen meer in de genen zit dan bij de vlamingen.

 

Het internet aanbod aan FileMaker fora mag dan groot zijn, je ziet toch dat er ook heel wat antwoorden op vragen werden gegeven tijdens de koffiepauzes tussen de sessies in. Menselijk contact is toch niet zomaar vervangbaar, en het is ook gewoon fijn je concullega's nog eens terug te zien.

 

Helemaal opgepept kom je terug van zo'n FMSummit. Ik heb er weer extra "goesting" in voor de volgende maanden.

De aanwezigheid van FileMaker President Dominique Goupil en FileMaker Vice President Jon Sigler zijn een heel duidelijk signaal van FileMaker Inc. dat ze volledig achter dit event staan, en hopelijk ook een signaal naar de twijfelaars om er volgende jaar ook bij te zijn.

 

Much has changed since our first jam-sessions.

Link naar reactie

Geheel met de schrijver eens dat het weer een nuttige en informatieve SUMMIT was. Complimenten aan allen die een bijdrage leverden, de presentaties waren van een hoge kwaliteit.

 

Wel een suggestie voor dit forum, aan de hand van een voorbeeld.

 

Een belangrijke bijdrage vond ik die van Thomas Kunetz over Geolocatie en SVG, omdat dat iets is waar veel ontwikkelaars direct mee aan de slag zullen gaan. Mijn vraag is deze: ligt het niet voor de hand om een paar Forumtopics in te richten voor specifieke onderwerpen, bijvoorbeeld onder Plug-ins en Tools? Ik denk dan aan:

 

- de Webviewer tbv het gebruik van SVG, de data: URL en Google-maps integratie

- FMP en externe scripting zoals AppleScript, Unix shell scripts en de Windows command shell (a.k.a. de DOS-box).

- de executeSQL functie

- custom functies

 

 

Dit zijn nl. gebieden die ook door oudere versies van FM12 ondersteund worden (behalve executeSQL).

 

Hans Erik

Link naar reactie

Dat ligt inderdaad voor de hand. Maar ik zie ook dat je de goeie beslissing nam om je volgende topic in het XML forum te stellen.

 

Het probleem is dat er heel weinig berichten in zo'n forum gepost worden. Op een schaal van bijvoorbeeld FMForums heeft zoiets zin, want daar heb je enorm veel posts. En ik ga nu effe nog eens kijken op FMForums en… ik vind het wel een heel lange lijst die ze daar hebben. Nochthans kan je met een zoekstring alle topics vinden die over die zoekstring gaan. Ik zeg niet dat dit alles oplost, maar toch al heel wat.

 

Al eerder werden we met zo'n keuzes geconfronteerd, en het leek toen het beste om een subforum te starten als er genoeg topics konden gevonden worden die door de vlag gedekt werden.

 

OK, ik geef het toe, het is ook een beetje luiheid. Als ik meer met het forum zou bezig zijn, zou ik nog bijkomende indelingen maken. Misschien moeten we hierover eens een aparte thread starten en van ideeën wisselen.

Link naar reactie
Het probleem is dat er heel weinig berichten in zo'n forum gepost worden. Op een schaal van bijvoorbeeld FMForums heeft zoiets zin, want daar heb je enorm veel posts. En ik ga nu effe nog eens kijken op FMForums en… ik vind het wel een heel lange lijst die ze daar hebben. Nochthans kan je met een zoekstring alle topics vinden die over die zoekstring gaan. Ik zeg niet dat dit alles oplost, maar toch al heel wat.

 

Kan ik begrijpen, maar het probleem is nu dat

a. sommige zaken in allerlei topics verspreid worden gepost

b. zaken van allerlei niveau door elkaar komen te staan, dus heel erge beginnersvragen en vragen/tips over SVG en XML die toch per definitie geen beginnersniveau hebben.

 

Je moet dan wel heel vaak gaan zoeken.

 

Als je het forum lekker overzichtelijk wilt houden, zou ik eerder FMP7/8 tot en met FMP10 als subtopics onder één topic zetten.

 

En misschien zelfs FMP11 erbij (maar daar wordt veel gepost, dus om die reden misschien nog niet).

 

Ik vind een aparte thread wel een goed idee.

HE

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...