Ga naar inhoud
  • 0

IFC plugin


hezndepezn

Vraag

Bestaat er een FM plugin om IFC bestanden in te lezen? IFC is een platform en (CAD) programma onafhankelijk bestandsformaat waarmee BIM (Building Information Model) bestanden worden uitgewisseld. Het gaat niet om plaatjes of tekeningen, maar de informatie die het IFC bestand bevat.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ifc is een tekstformaat en dat kan je dus gewoon importeren ... of je er dan nog wat mee kan is natuurlijk een andere vraag. Ook een beetje afhankelijk van wat je precies met de info wil en welke info je nodig hebt. Er is naast ifc ook ifcxml en dat kan je inlezen met behulp van een xsl die je moet schrijven en ook dan geldt de vraag welke informatie wil je er uit filteren. Het xml-formaat is m.i. het duidelijkste omdat daar alles in benoemde elementen is opgesloten, maar het is ook erg "verbose".

Je kan eens beginnen het gewoon als tekst te importeren, dan wordt het mooi per regel in een record gezet, misschien dat dat al genoeg is voor je. Het xml-formaat is echter ook vrij simpel en daar ben je denk ik vrij snel op weg ;-)

 

mvg, Menno

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Ik had nog niet aan IFCXML gedacht.

Ik heb het wel eens overwogen, een IFC bestand direct importeren in FM, maar 1 IFC bestand kent zomaar een paar duizend records. ( na het in een texteditor te hebben bekeken. ) Dat moet slimmer kunnen dacht ik. Ik gebruik een IFC viewer ( solibri ) om IFC files te bekijken. Dit laat het 3D model zien, maar daarnaast ook heel overzichtelijk de overige data, en daar gaat het mij juist om.

Het doel is om een database te maken die de metadata uit het model laat zien waar mee verder gewerkt kan worden.

 

Ik ga mij eens in IFCXML verdiepen .......

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...