Ga naar inhoud
  • 0

Export pc en import iPad


coinman

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik heb een probleem met exporteren en importeren. Wij hebben een database gemaakt waarin een invullijst op de PC moet worden ingevuld, deze moet dan geexporteerd worden naar een iPad en daar moet de rest van de lijst ingevuld worden. Als dit gedaan is moeten deze gegevens weer geexporteerd worden naar PC.

 

Het zijn 2 aparte bestanden, 1 gemaakt voor de PC en 1 voor de iPad.

 

Export maken gaat prima, importeren werkt dan ook, maar alleen als ik lokaal werk. De bedoeling is dat we de export via een URL op onze server kunnen zetten en deze met de iPad te importeren is. Hier zit precies het probleem, op de server krijgen lukt niet. We hebben het geprobeerd via mail en dat lukt wel alleen gaat het dan via Email programma en dat is net niet de bedoeling.

 

Inmiddels ben ik er ook achter dat vanuit de iPad geen XML gemaakt kan worden om terug te sturen naar de server maar dat is nog wel op te lossen door hem als CSV te exporteren naar de server, alleen is dat weer een probleem, hoe krijgen we het bestand op de server?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

"op de server plaatsen lukt niet" is voor mij een wat vreemde opmerking.

 

Een FMP12 is zo klaar te zetten op een webserver, waarmee je op de iPad via de Safari webbrowser de link kan activeren.

iOS herkent de FMP12 extentie en vraagt na de download in welk programma je het wilt starten.

Kies voor Filemaker en je hebt het bestand op jouw lokale iPad zitten.

 

't Zou super eenvoudig moeten werken, is mijn ervaring.

Link naar reactie
  • 0

Dat ik het bestand op het web kan zetten en dan met de iPad binnen kan halen snap ik helemaal. Het gaat nu even om de data en niet het hele bestand. Het is niet de bedoeling om de hele dbase heen en weer te slingeren, maar alleen de records.

 

Ik heb trouwens niet server versie maar Pro Advanced.

 

We kunnen hem ook al opslaan via FTP server alleen zet FM de gegevens dan neer in UTF8 en dat kunnen we nog niet uitlezen, als we dat kunnen zijn we klaar, iemand idee??

 

Groeten Cock.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal proberen om het goed uit te leggen dit keer :D

 

Wij hebben een datgabase gemaakt voor de PC (windows - FileMaker 12 Pro Advanced) en een database voor de iPad (FileMaker Go). In de versie voor de PC staat een lijst die men gedeeltelijk in moet vullen, deze lijst herhaalt zich een paar maal. In deze lijst komen dus een aantal records te staan.

 

Deze records zetten we als XML op een FTP server, dit lukt prima met een mailverzoek naar FTP. Records staan dan op de server en wachten op ophalen naar de iPad.

 

Op de iPad gaan we dan de XML op en daar gaat het mis. Testen we deze dbase op de PC importeerd hij prima maar met de iPad vertikt hij het. Nu kom ik tegen dat Filemaker Go niet kan importeren maar even verderop in het helpbestand van Go kom ik tegen dat het vanaf versie 1.1.1 wel werkt.

 

Als we de gehele dbase over zouden blijven gooien werkt het wel, maar dat is niet echt de bedoeling, alleen de records moeten overgezet worden.

 

Om nog even verder te gaan, als de import wel zou lukken moeten de gedeeltelijk ingevulde lijsten verder ingevuld worden aan de hand van bevindingen. Daarna moet de lijst weer terug naar de PC, als XML lukt niet begbreep ik omdat Go geen XML kan maken, maar dan kunnen we hem nog als CSV exporteren, is ook geen probleem.

 

Op de PC worden de records dan weer neergezet bij records van eventuele eerdere controles.

 

Ik hoop dat iemand ons kan helpen met of een oplossing of gewoon met de mededeling dat het niet mogelijk is wat wij willen.

 

Groeten Cock

Link naar reactie
  • 0
...

Als we de gehele dbase over zouden blijven gooien werkt het wel, maar dat is niet echt de bedoeling, alleen de records moeten overgezet worden.

...

 

dan maak je toch een nieuw FMP12 bestand met alleen de juiste tabellen en records er in?

 

Dat gaat hem ook niet worden want het is wel de bedoeling dat de gegevens die in de iPad ingevoerd worden op de PC bijgezet worden en niet overschreven. De lijsten op de iPad worden verwijderd na invullen en exporteren.

Link naar reactie
  • 0

We krijgen allerlei rare meldingen maar het komt erop neer dat de PC niet de bestanden kan lezen uit een XML gemaakt met de iPad en andersom.

 

We gaan nu de Database maar via het web ter beschikking stellen voor geregistreerde gebruikers, dan maakt het niet uit met welk apparaat je inlogd en kan je overal mee de lijsten invullen.

 

Ik denk dat het wel zou werken als de Database gemaakt wordt op een MAC en dan is het dezelfde taal als die van de iPad.

Link naar reactie
  • 0

't Komt mij wat vreemd over dat je van Filemaker naar Filemaker gaat koppelen via iets anders dan een Filemaker bestand...

Tenminste, als ik de vraag goed begrijp.

 

Maar hoe dan ook, zelfs via Filemaker is het een afstudeerproject.

Filemaker Go werkt erg goed, maar zodra het om bestanden gaat buiten Filemaker zelf, is iOS een draak van een systeem.

Windows is anders dan MAC (bestandspaden etc), iOS (geen bestandspaden) is anders dan MAC en Windows.

Om het werkend te krijgen op al deze platformen vergt voor elk van de systemen een eigen invulling.

Knap onhandig en voor de niet zo vergevorderde gebruiker zelfs onmogelijk.

 

iOS heeft met FMP12 bestanden wel een prettige eigenschap: zodra een FMP12 bestand wordt gestart, vraagt iOS of deze met Filemaker Go gestart moet worden.

Vervolgens kopieert iOS het naar de Filemaker Go app. Het bestand staat dan tenminste op het goede plekkie.

Via deze eigenschap ben ik er wel gekomen, maar vraag niet naar alle details... het is gewoon veel gepuzzel.

 

Maar goed, via IWP heb je het eigenlijk nog handiger voor elkaar. Geen gezeur over afstemmingsproblemen, dat is ook wat waard.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp ook niet waarom je niet direct de tabellen of delen daarvan inleest op FileMaker Go en vervolgens ze ook weer terugzet, al dan niet in een aparte tabel om het risico van overschrijven te beperken.

 

Je kunt elke record een UUID meegeven als dat nodig is.

 

Ik kan me wel voorstellen dat de FileMaker Pro Advanced niet permanent 'on-line' is, maar misschien zou je dan voor een hosting oplossing kunnen kiezen. Lijkt me op den duur robuuster en flexibeler dan een oplossing met tussenbestanden. Zodra je bijv. foto's wilt meenemen wordt het allemaal alweer een stuk gecompliceerder.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...