Ga naar inhoud
  • 0

Tabel beveiligen ??

Gerard Exis

Vraag

Geplaatst:

Ja, ik heb het voor elkaar, een zooitje artikelen per abuis (via een ander tabel) verwijderd :cry::cry:

Is het mogelijk om een tabel te beveiligen tegen "per abuis" verwijderen, of met andere woorden, beveiligd tegen stompzinnige acties van een klojo die denkt dat ie weet wat ie doet maar eigenlijk helemaal geen kaas van heeft gegeten 8O

Als is het maar dat je een extra bevestiging moet geven om records uit dat tabel te verwijderen.

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:

Bevestiging vragen bij deleten door een extra veld aan te maken dat standaard leeg is. ALs je wel wilt wissen dan moet je dat veld bevestigen.

Een Tabel wilt beveiligen zul je dit ook zo moeten doen alleen is het de vraag of dit help.

Zodra je in een tabel gaat rommelen met geheerders rechten dan ben je van mening dat die tabel weg moet anders zit je er niet in.

Nadeel van een database is als het weg is is het ook weg :D

• 0
Geplaatst:

[edit] Zie dat pjotter net een slag voor was.

Wat backups betreft heeft hbrendel 100% gelijk.

Wat betreft de rechten beperken heeft hij ook gelijk, maar bedenk wel dat als je je database weer verder wilt uitbreiden dan zal je naar een account moeten overschakelen met meer rechten. En dan kan je weer in de situatie komen waar in je nu zit.

Backups maken voor elke programmeer/verbouw sessie, zodat je alleen je programmeerwerk kwijt bent in geval van ...

Lees een Leuk FM Training Series boek.

• 0
Geplaatst:

Ho ho ho, heren ......... ik weet wel niks van FM af, maar ik heb wel back-up's :mrgreen:

Alleen toch ben ik een deel werk kwijt, het probleem in deze is eigenlijk dat ik niet weet tot welk artikel ik de prijs etc... gecontroleerd heb.

dus om dit in de toekomst te voorkomen wil ik eigenlijk een extra bevestiging moeten maken als ik een record wist, en blijkt dat ik een record wis van een tabel waar ik eigenlijk niet in zit, zoals vandaag. dus als ik kan zorgen dat zodra ik een record wil wissen uit het tabel voorraad, moet alles direct op tilt slaan :D

groetjes,

Gerard .... die druk bezig is de back-up te checken tot waar ie het werk heb gedaan .... :oops:

• 0
Geplaatst:

OK dan is er geen tabel verwijdert maar een record uit een tabel! dat is een enorm verschil!!!!.

Je bedoelt dus dat je in een layout bezig bent in een bepaalde tabel waarbij je een veld hebt staan uit een andere tabel en je hebt dat record verwijdert maar de tabel is / bestaat nog steeds?

Als dat het geval is dan is het dus beveiling val veld niveau en dat is eenvoudig te realiseren met een controle veld.

Je maakt een controle veld dat dus moet worden geactiveerd voordat je rechten krijg om in de tabel bepaalde records te wissen.

Kijk in dit forum maar eens op beveilig , of controle veld of? Er zijn een paar voorbeelden waarin dit wordt voor gedaan.

• 0
Geplaatst:

Ik snap het laatste stukje niet. :roll:

Ik heb twee velden in mijn tabel voorraad gemaakt, een veld zorgt dat het ander veld of op 1 of op 0 staat.

Nu probeer ik uit te vogelen hoe iedereen het hier fikst om hier een actie aan te hangen, hoe kan ik zorgen dat het record niet gewijzigd-verwijderd kan worden als dat ene veld op 0 of op 1 staat :?

• 0
Geplaatst:
en blijkt dat ik een record wis van een tabel waar ik eigenlijk niet in zit

Heb je soms in de definitie van je relatie ook staan dat records verwijderd mogen worden zodra er in een andere tabel gerelateerde records verwijderd worden?

• 0
Geplaatst:
Ik snap het laatste stukje niet. :roll:

Ik heb twee velden in mijn tabel voorraad gemaakt, een veld zorgt dat het ander veld of op 1 of op 0 staat.

Nu probeer ik uit te vogelen hoe iedereen het hier fikst om hier een actie aan te hangen, hoe kan ik zorgen dat het record niet gewijzigd-verwijderd kan worden als dat ene veld op 0 of op 1 staat :?

Je moet wel bij de rechten aangeven dat je alleen mag wissen als het veld (in dit geval) op 1 staat.

Je kunt dus niets wissen uit die tabel of velden als je niet specifiek dat veld activeer. Je kunt op deze manier meerdere records/layouts enz "beveiligen"

Nogmaals ook met dat veld op 1 kun je gewoon wissen en het is dan ook echt weg. Voordeel is wel dat je als je beheers rechten hebt een eerste blokkade hebt zodat je niet achteloos zaken wis je moet dit doelbewust doen. Wel zo slim zijn natuurlijk om na het wissen het veld weer op 0 te zetten want anders heb je de volgende keer weer die fout. Bij wissen krijg je trouwens altijd eerst de vraag of je het zeker weet dat u een records wilt verwijderen als je dus met het extra veld na 2 waarschuwingen nog steeds niet door hebt dat je het kwijt bent dan weet ik het niet meer :D:D

• 0
Geplaatst:

Hallo, kom net thuis, was een beetje druk vandaag, direct gekeken of er berichten waren en jawel hoor, mannen SUPER :D

Yamas, goede tip, klopt er stond eenmaal tussen alle relaties deze optie aan, heb ik direct uitgezet.

Pjotter, dank voor je verhaal, ik ga punt voor punt trachten te begrijpen en uit te voeren :wink:

1.Je moet wel bij de rechten aangeven dat je alleen mag wissen als het veld (in dit geval) op 1 staat.

Waar kan ik deze rechten vinden, heeft dit met het aanmaken van een account te maken ?

2.Je kunt dus niets wissen uit die tabel of velden als je niet specifiek dat veld activeer. Je kunt op deze manier meerdere records/layouts enz "beveiligen"

Dat was dus ook duidelijk mijn planning.

3.Nogmaals ook met dat veld op 1 kun je gewoon wissen en het is dan ook echt weg. Yep, helaas ondervonden, okay er zijn grotere problemen in het leven maar het is voor mij al een hele hoge berg waar ik over heen moet :oops: .

4.Voordeel is wel dat je als je beheers rechten hebt een eerste blokkade hebt zodat je niet achteloos zaken wis je moet dit doelbewust doen.

Ik heb gisteravond (nacht) een account aangemaakt, krijg het alleen niet geactiveerd, ga zometeen verder zoeken.

Wel zo slim zijn natuurlijk om na het wissen het veld weer op 0 te zetten want anders heb je de volgende keer weer die fout.

Bij wissen krijg je trouwens altijd eerst de vraag of je het zeker weet dat u een records wilt verwijderen als je dus met het extra veld na 2 waarschuwingen nog steeds niet door hebt dat je het kwijt bent dan weet ik het niet meer

Okay, maar de normale waarschuwing is standaard, ik zag deze ook , toch klik ik het aan, echter iets later realiseer ik me eigen dat die records van dat layout eigenlijk de records van het "laten we zeggen hoofd-tabel" zijn, dus direct stoppen, echter toch nog zo'n 700 artikelen weg.

Okay, intussen ga ik proberen iets nuttigs te doen met jullie info, nogmaals bedankt

• 0
Geplaatst:
Yamas, goede tip, klopt er stond eenmaal tussen alle relaties deze optie aan, heb ik direct uitgezet.

Gerard, denk bij elke relatie na of dit nodig is, soms moet het wel aan staan. Je wilt niet dat er child-records achterblijven, die nergens meer bijhoren.

• 0
Geplaatst:

Klopt, maar het betreft in dit geval de records van de portaal in de tabel voorraad, waar dus de mutaties van in en uitgaan van artikelen worden geregistreerd, deze mutaties wil ik absoluut niet kwijtraken, dus lijkt mij dat dit in dit geval juist goed is, indien ik merk dat het niet gaat zoals ik wil kan ik hem altijd weer aan vinken, ik heb er een aantekening van gemaakt, ik begin al eens dingen te vergeten :mrgreen: hoe mijn schoonmoeder eruit ziet bv. :D:D:D

• 0
Geplaatst:

Zodra ik een nieuw record maak, en naar het volgend record wil gaan krijg ik de volgende melding" Deze records mogen niet verwijderd worden"

in het zelfde venstertje staat daaronder "vorige versie record" "nee" "ja"

Wat moet ik hiermee? natuurlijk heb ik het uitgeprobeerd, echter wat ik ook doe, ik kan gewoon het record verwijderen :(

• 0
Geplaatst:

Uhhhhh is volgens mij niet helemaal goed gegaan :oops: , ik heb het volgende gedaan:

een account aangemaakt een wat zaken veranderd in privilegeset,

ik denk dat zie ik wat er wel en niet gedaan kan worden via dit account.

Bestandsopties aangepast en inderdaad ik kan niets meer verwijderen :mrgreen:

maar ik kan niet meer in de normale "admin" account komen 8O

om de instellingen van het account wat ik gemaakt heb aan te passen naar wat ik exact wil,

weet iemand hoe ik deze toestand ongedaan kan maken ?

• 0
Geplaatst:

Intussen weer de records die ik heb verspeeld opnieuw ingevoerd en verder gekeken hoe ik moet beveiligen zoals vele hier hebben verteld.

Ik zit met een aantal vragen (zoals altijd :mrgreen: );

1. beveiligen gebeurt via instellingen in een account die je aanmaakt ?

2. beveiligen gebeurt door het gebruik van een formule in een veld ?

1. beveiligen via een account.

Ik had laatst een account aangemaakt, aangegeven dat het bestand met dit account geopend moest worden, super stom natuurlijk :oops:

Resultaat, een herstel uitgevoerd om weer in mijn database te komen, omdat ik dacht dat ik na het openen indien nodig was de account "admin" met volle rechten kon activeren.

Ik heb in de privilegeset aangegeven dat in de tabel "voorraad" alleen verwijderd kan worden indien het "beveilingsveld" op 1 staat, dus dan neem ik aan als deze leeg is (standaard bij aanmaken van een nieuw record) dat dit record niet verwijderd kan worden,ook niet via een ander gerelateerd tabel, zie ik dit goed ?

Indien ik inlog met "admin" is deze "beveiliging" niet van toepassing, dus om veilig te werken moet ik inloggen met mijn gemaakte account, correct?

Nu ben ik in zwaar gevecht met mijn database (een probleem dat jullie ongetwijfeld allemaal wel kennen :wink: ) omdat ik niet in mijn gemaakte account kan openen, hij start automatisch in "admin" op. Vorige keer heb ik de instelling verkeerd gedaan, wil niet weer de zelfde fout maken, dus hoe kan ik een keuze maken bij opstarten ?

of, hoe kan ik het regelen dat ik vanuit "mijn account" eventueel terug kan komen in "admin". Indien ik "mijn account" verschuift in het pop-up venster boven admin en gast ?

start het bestand in mijn account? Hoe kan ik zorgen dat bij opstart gevraagd wordt welk account ik wil gebruiken ?

2. beveiligen door gebruik van een formule in een veld

Indien dit mogelijk is, hoe werkt dit ? Indien er een veld is beveiligd tegen verwijderen van dat veld, houdt dit in dat het verwijderen van het record totaal niet mogelijk is?

Ik heb het idee dat dit soort beveiligingen meer bedoeld is om de "inhoud" van een veld te beschermen tegen bepaalde actie's, dus indien ik zo'n beveiliging op een veld heb gezet en ik klik op "verwijder record" ben ik gewoon het hele record inclusief het veld met beveiliging kwijt, zie ik dit goed?

Beste mensen, ik volg zoveel mogelijk de adviezen en instructies die jullie al hebben gegeven, echter voor jullie "kenners" is dit gesnede koek, maar voor mij is het een heel moeilijk onderwerp. Toch help jullie info mij een heel eind op weg, echter antwoordt op bovenstaande vragen maakt het voor mij mogelijk om verder te gaan met het ontdekken van FM.

Ik zie dat dit topic in de buurt komt van de 9000 hits 8O , dit kan twee redenen hebben;

1. veel leedvermaak om mijn gestuntel :mrgreen:

2. veel mensen hebben interesse in dit onderwerp en leren misschien direct van mijn fouten die ik maak en hier vermeld

laten we hopen dat reden 2 de oorzaak van de vele hits is :wink:

• 0
Geplaatst:

Yamas, dank je voor de link, ik wil het zeker aanschaffen, ik ben aan het investeren in een goed programma (FM), aanschaffen van barcodescanners (een voor de test heb ik al hier, zodra het hele circus klaar is moeten er nog minimaal 2 bijkomen) barcodeprinter etc.. dus een boek kopen waar ik veel info uit kan halen graag!! Echter mijn engels (op gebied van computers etc.. ) is heel slecht, dus indien iemand hier een goed Nederlands boek weet, mag best in een hogere prijsklasse liggen, laat het mij weten, anders ga ik dit boek bestellen.

• 0
Geplaatst:

Wat doe ik fout?

ik heb een privilegeset aangemaakt als volgt:

records = eigen privileges

lay outs = alles wijzigbaar

Invoerlijsten = alles wijzigbaar

Scripts = alles wijzigbaar

Records; heb ik alleen in het tabel: voorraad een aanpassing gemaakt, namelijk:

Verwiijderen beperkt.

Records kunnen verwijderd worden als:

(mijn veldnaam in de tabel voorraad) beveiliging=1

zodra ik een record probeer te verwijderen met een lege "veld beveiliging" krijg ik direct de correcte vermelding dat dit niet mogelijk is,

echter, zodra ik op het vakje "blokkade opheffen" klik (zodat in het veld beveiligen een 1 wordt ingevuld) krijg ik eerst de gebruikelijke vraag of ik het zeker weet dat ik dit record wil verwijderen, als ik dan op verwijderen klik verwacht ik dat het record verwijderd is :D , niks wordt er verwijderd, krijg een nieuw pop-up venster met de vermelding " deze bewerking kan niet worden uitgevoerd omdat u niet beschikt over de vereiste toegangsprivileges voor een of meerdere records" 8O

ook is het veld beveiligen direct weer leeg ??

weet iemand waar ik de fout in ben gegaan ?

• 0
Geplaatst:
Zo te lezen wordt de wijziging niet doorgevoerd. Heb je ook de privileges voor het wijzigen van het record aangepast misschien? Of ben je een commit vergeten?

Felix, dank voor je reactie, maar:

1. wat is een commit ? :oops:

2. hoe check ik de privileges voor het wijzigen van het record ? (ik ga het nu nog eens nakijken) volgens mij heb ik exact gedaan zoals ik hierboven heb beschreven, zodat de kenners eventueel kan zien, begrijpen waar ik de fout in ben gegaan, of iets ben vergeten ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...