Jump to content
  • 0

Rapport dat wil niet filteren op preciese waarde valuelist

emmaderijk

Question

Weet iemand of er een oplossing is voor het volgende

Ik heb het veld categorie waarin via een value list meer waardes in kunnen zitten.

Ik heb een global field gKeuzewaaraan ik de value list koppel om zo in een rapport alleen bijvoorbeeld de waarde "leden" te zien. Echter ik krijg ook de waarde "leden oud" te zien.

Is er via script hiervoor een oplossing te maken, ik heb geprobeerd om dit via == te doen maar helaas kan dit niet omdat er meer waardes in categorie kunnen zitten zoal "ere lid"

Heeft iemand een idee?

Groetjes

Emma

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Emma,

Begrijp ik je goed dat je alles wilt zien behalve de 'leden oud'? Gebruik dan bij de zoek "omit" en zoek naar 'leden oud'.

Anders is het gebruik van "==" voor je zoekcriteria de oplossing.

Kijk eens naar de mogelijkheden van 'constrain found set' en 'extend found set'. Deze zijn zichtbaar/aanwezig in de find mode.

Succes,

Fred

• 0

Hoi Fred

Wat ik wil is zoeken op "leden" in een veld

a: In dat velden zitten bij sommige mensen de waarden leden, ere lid, bar lid etc (gevuld via een valuelist)

b: bij sommige andere zit daar leden oud, erlid (als voorbeeld) en bij andere weer andere waardes (ook gevuld via een valuelist)

als ik nu wil zoeken op leden dan krijg ik ook oud leden te zien (en dat wil ik niet)

als ik == gebruik en zoek op leden dan krijg ik niks te zien omdat die waarde exact is en niet werkt bij bijvoorbeeld a hierboven

heb jij daar een oplossing voor?

groetjes,

emma

• 0

Emma,

Het probleem is dat je in het veld category meerdere waardes heb staan. Maak ipv een checkbox een radio button, hierdoor kan je maar een waarde selecteren. Een persoon kan tenslotte maar een category hebben lijkt mij.

Dan natuurlijk wel de "==" er voor plaatsen.

Succes.

Fred

• 0
....Maak ipv een checkbox een radio button, hierdoor kan je maar een waarde selecteren. ....

is helaas niet helemaal het geval.

Zodra je de Shift toets indrukt, kan je beide selecteren of een selectie ongedaan maken.

Jammer, Filemaker is bar slecht in value lists en het afdwingen van het opgeven van één enkele waarde.

Mij overkwam een aangename verrassing met IWP, waar de webbrowser dit wel afdwingt.

Gelukkig klikt vrijwel nooit iemand met de Shift toets ingedrukt, daardoor gaat het nog vrij goed.

• 0
Superwimmie schreef:

...Jammer, Filemaker is bar slecht in value lists en het afdwingen van het opgeven van één enkele waarde...

Dat kan waar zijn. Maar met de bijgevoegde code als auto enter (vinkje uit bij "bestaande waarde niet vervangen") kan je volgens mij er voor zorgen dat alleen de laatste waarde wordt opgeslagen in het veld.

Let ( [ a = ValueCount ( field ) ] ;
GetValue ( field ; a ) )

Maar volgens mij is de oorzaak van het probleem zoals door Emma aangekaart eigenlijk al in kaart gebracht door Hiker die tevens een oplossing heeft aangedragen.

Zorgdragen voor duidelijk te onderscheiden waarden.

Yamas

• 0

Felix,

In jouw voorbeeld-waardenlijst zul je, als je op 'member' zoekt ook 'member old' vinden. Deze waarden zijn dus in die zin niet uniek. Beter is: 'member' en 'oldmember', in dit specifieke voorbeeld. Best wel tricky in FileMaker en het kan gemakkelijk leiden tot bijvoorbeeld mailinglijsten waarin nou net personen zitten die je er niet in wilt hebben. Dus goed nadenken over de categoriewaarden, en hun uniciteit, raad ik iedereen aan.