Ga naar inhoud
  • 0

FM GO werkend met Safari


SuperWimmie

Vraag

Dag allemaal,

 

Ik heb een updateprocedure in Filemaker Go ingebouwd, die zwaar leunt op webbrowser Safari.

 

Onderdeel daarbij is dat ik via een simpele HTML pagina een download aanbiedt van een fmp12 bestand, die iOS automatisch in Filemaker opneemt.

In Filemaker maak ik gebruik van een webviewer, maar als nadeel blijkt deze geen downloads te accepteren.

Affijn, in eerdere versies van FM12 ook geen probleem, want via een URL aanroep komt alsnog Safari in beeld.

 

Ook dat gaat niet goed... het blijkt dat Safari als FMGo onderdeel functioneert met wederom geen download mogelijkheid...

 

Weer geen nood, want er was een knop "Openen in Safari" die het uiteindelijk dan toch wist op te lossen.

 

Wat schetst mijn verbazing?

Met de nieuwste release van FMGo is die "Openen in Safari" knop geheel verdwenen!

Zomaar, ineens, weg!

 

Dus geen download meer, geen handige update meer... best vervelend.

 

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Link naar reactie

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Wim,

 

waarom gebruik je niet Open URL[] die doet het prima. ik heb toevallig een demo'tje klaarstaan, maar die post ik even in een PB aan je. Werkt goed in iOS, maar ook op windows .... ik verwacht dat het op de mac net zo zal werken, maar daar ik inbetween mac's ben kan ik het even niet testen ;-)

Overigens als je windows gebruikt om te downloaden, dan moet je het bestand eerst downloaden en vervolgens openen, anders wordt het bestand "read-only" geopend en dat gebeurt mogelijk op de mac ook zo.

 

mvg, Menno

Link naar reactie
  • 0

Nu ik het expliciet een url probeer te openen krijg ik inderdaad

Kan "Http:///Data.fmp12" niet openen.

 

Maar dat probleem kan je eigenlijk gemakkelijk omzeilen met het voorbeeldbestand Data.fmp12 in die zin dat je vanuit het opstarten van je bestand kan checken of je een databestand kunt downloaden. Verder kan je een eenvoudig html-bestand neerzetten met daarin iets van versie-informatie en aan de hand daarvan beslissen of je gaat update of aan de gebruiker gaat aanbieden een update te downloaden en te installeren. uiteindelijk gaat het erom de nieuwe versie te sturen/gebruiken/updaten toch?

Link naar reactie
  • 0

Menno,

 

De laatste zin begrijp ik niet....

Als het downloaden niet lukt, hoe wil je dan het bestand ophalen van een publieke URL?

 

Mjah... ik kan de gebruiker confronteren met kopie en plak acties naar Safari, maar in de vorige versie had je een knop waarmee je de Safari sessie van Filemaker kon overdragen naar een echte Safari sessie.

Die knop is weg...

 

Gebruikers wil ik niet met al te veel handelingen opzadelen.

 

Voor de belevenis: een gebruiker heeft lokaal een FMP12 bestand in gebruik, die altijd de laatste of voorlaatste versie is.

Op het internet bied ik altijd de allerlaatste versie aan.

Als een gebruiker zijn versie wil updaten naar de allerlaatste, dan begin ik eerst vanaf het internet deze versie te downloaden.

Na de download wordt de update gestart.

Daarna een riedeltje controles, importeren van gegevens uit de oude versie, gevolgd door een save copy as die de orginele versie overschrijft.

De gebruiker mag dan zelf het "lege laatste updatebestandje" dat hij had gedownloaded, weggooien.

 

Die eerste download, daar gaat het mij om. Die wil ik persee vanuit Filemaker starten, omdat in het oude Filemaker bestand alle gevonden records op "Show All" worden geplaatst.

Link naar reactie
  • 0

De procedure is voor allen anders.

 

Bij de iPad heb je geen bestandspaden, bij Windows weer wel en die zijn weer anders dan bij de Mac.

Het te downloaden bestand bevat daar een Runtimer, dus voor beide systemen andere download.

Vanwege het ontbreken van bestandspaden is het bij iOS vrij gemakkelijk om het strak te regelen.

 

Feit is dat bij alle systemen er een download plaats vindt, die allemaal vanuit Filemaker worden gestart.

Windows en Mac zijn geen probleem, omdat met een aanroep van een Open URL altijd een sessie binnen het browser programma wordt aangeroepen.

Downloaden is daar geen probleem.

 

Het updaten van een Filemaker bestandje is eigenlijk maar prutswerk...

Hopelijk komt daar een keer verbetering in met een nieuwe Filemaker versie.

Maar dat is een ander onderwerp.

 

PS: dank voor de inspanningen, Menno! Wordt zeer gewaardeerd.

Link naar reactie
  • 0

Menno,

 

Maakt mij niet uit.

De oude versie doet een "Save Copy As" naar het buroblad met een vaste naam, alle tabellen op "Show all records".

 

De nieuwe versie mag overal geinstalleerd worden, maakt niet uit.

Bij de start controleert hij of dit bestand op het buroblad bestaat, opent hem en bekijkt daar of de versie wel vandaag is geexporteerd en of de versiedatum wel ouder of gelijk is aan de nieuwe versie.

Daarna importeert hij alle tabellen en voila, gereed.

 

De oude versie bestaat ook altijd nog, dus bij problemen kan je terugvallen.

 

Maar de eerste actie is de reden dat ik een update graag weer vanuit Filemaker wil starten.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een 10-tal iPads op de baan en zouden ook graag een zo simpel mogelijke updateprocedure hebben.

Momenteel mailen we de update gewoon naar de iPads samen met een handleiding in PDF. Adhv de mails die ik later terugkrijg zie ik dat slechts bij enkele de update gelukt is, dus graag had ik dit anders gezien.

Kunnen jullie iets meer onthullen over hoe jullie dit aanpakken ?

Alvast bedankt !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet het hele verhaal gelezen wat jullie achter de rug hebben,sorry geen zin in. Dus wellicht is mijn opmerkingen niet geplaatst maar ja kijk maar of je er wat aan hebt:

Wat wij doen is het downloaden van de nieuwe versie via de nieuwe scriptstap insert via url dat werkt prima. Het grappige is dus dat je de nieuwe versie eerst in een container opslaat in je oude versie.

 

Groet wj

Link naar reactie
  • 0

En toch... bagger, dat hele updaten.

 

en aandachtspuntje eerste klas voor Filemaker.

Foutmeldingen op openstaande bestandjes, afsluiten van een ander bestand terwijl dan alle bestanden dicht gegooid worden... het werkt op iOS niet zoals in Windows of Mac.

Ik merk dat de laatste versie van Go andere gedragingen heeft dan voorgaande versie 12 Go's.

Naar nu blijkt wordt een script uit één bestand rustig doorgedraaid nadat je in dat script een ander bestand hebt geopend.

Was het eerder zo dat de commando's alleen in het eigen bestand werden verwerkt, nu lijkt het er op dat de commando's in het andere, zojuiste geopende, bestand verder worden verwerkt...

 

Het was zo mooi... * zucht *

 

Ik heb helaas geen opties meer, de update met 1 knop lukt mij niet meer na 3 dagen puzzelen. En ik had hem helemaal werkend...

 

Mjah... ik wordt er echt moe van.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...