Ga naar inhoud
  • 0

BTW vastleggen en berekenen


idPromo

Vraag

Hi,

 

Ik probeer het volgende te doen:

 

In Producten staat bij een product: Hoog of Laag (btw aanduiding)

 

Bij Facturen staan regels met de producten met vermelding Laag of Hoog btw tarief

 

Onderaan de factuur staat de opsomming met Subtotaal, BTW-Laag en BTW-Hoog

 

Nu wil ik het volgende berekenen:

Wanneer Klant-Land IsNiet Nederland dan 0 anders

wanneer Producten::BTW = Laag dan Factuurgegevens::Bedrag * Facturen::BTW-tarief-l

 

Eenzelfde berekening voor hoog maar die kan ik op basis van deze zelf aanpassen.

 

Ik ben beginnend filemaker... dus elke hulp is gewenst ;-)

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

? Als het land geen Nederland is dan is de BTW 0%?

Weet je dat zeker?

Alleen als er sprake is van een btw-identificatienummer dan kan het zonder BTW. Lees voor de zekerheid even :

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/goederen/exporteren_vanuit_nederland_naar_andere_eu_landen/exporteren_vanuit_nederland_naar_andere_eu_landen

Om deze reden heeft mijn database ok klanten uit het buitenland met gewoon BTW die ik mag terug vragen of afdragen

Link naar reactie
  • 0
het BTW tarief moet je per lijn op slaan, niet enkel of het hoog of laag is, maar het eigenlijke percentage.

 

Klopt, enerzijds wil je dat de btw percentages automatisch worden ingevuld anderzijds wil je voorkomen dat wanneer het BTW percentage wijzigt je 1000+ producten moet gaan wijzigen.

 

Vandaar dat ik heb gekozen om op product niveau aan te geven of iets hoog of laag btw tarief is. Op een aantal uitzonderingen na is dat voor 99,9% stabiel.

Op de factuur kan ik altijd nog een veld maken met een berekening (indien hoog dan 21%)

Link naar reactie
  • 0
Je geeft het zelf al perfect aan. Het is prima te realiseren met een case berekening.

 

Case (
Klant-Land <> "Nederland; 0;
Producten::BTW = "Laag"; Factuurgegevens::Bedrag * Facturen::BTW-tarief-l;
Factuurgegevens::Bedrag * Facturen::BTW-tarief-h
)

De regel voor het hoge tarief wordt hier dus als 'default' genomen.

 

Hoi felix,

 

ik mis eigenlijk de functie SUM. Er zijn namelijk meerdere product egels die kunnen voldoen aan hoog of laag btw tarief. En die moeten worden opgeteld.

Link naar reactie
  • 0
Het hangt er maar van af wat jij met Factuurgegevens::bedrag bedoelt. Dit zou al het totaalbedrag van de betreffende tariefgroep moeten zijn.

 

Factuurgegevens::bedrag is een optelsom per productrij van aantal x stuksprijs x (eventueel) korting

 

Hieronder even een voorbeeld.

 

rij 1 > productomschrijving > aantal x stukprijs x korting = Factuurgegevens::bedrag

rij 2 > productomschrijving > aantal x stukprijs x korting = Factuurgegevens::bedrag

rij 3 > productomschrijving > aantal x stukprijs x korting = Factuurgegevens::bedrag

 

subtotaal (=optelsom Factuurgegevens::bedrag

 

btw laag 6% > =waar btw = laag dan som Factuurgegevens::bedrag x 6%

btw laag 21% > =waar btw = hoog dan som Factuurgegevens::bedrag x 21%

 

Totaal > Optelsom > subtotaal + bedrag btw laag + bedrag btw hoog

Link naar reactie
  • 0

Wanneer Klant-Land IsNiet Nederland dan 0 anders..

 

Dat klopt niet. 0% BTW is iets anders dan geen BTW. 0% is namelijk ook een tarief, zijnde nul.

Zie website belastingdienst voor de juiste tarieven en regels. Niet-Nederland is namelijk erg groot, o.a. EU en buiten EU.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...