Ga naar inhoud
  • 0

Importeren gaat niet altijd goed


hans erik

Vraag

Ik heb een probleem met importeren dat soms de kop op steekt en ik snap ondanks veel systematisch onderzoek nog steeds niet helemaal het fijne ervan. Waarom pakt FileMaker soms de verkeerde tabel en waar/wanneer wordt dat precies vastgelegd?

 

Toelichting:

 

Ik heb een bestand met 60+ tabellen dat regelmatig moet worden geïmporteerd in een nieuwere versie, d.w.z. alle oude data tabellen worden 1 voor 1 geïmporteerd in een nieuwe versie van het bestand als er iets veranderd is (er komen alleen nieuwe velden bij, bestaande velden veranderen NOOIT van naam). Dezelfde tabellen hebben in beide versies ook altijd precies dezelfde naam, het is gewoon een kopie van dezelfde database waar wat aan toegevoegd wordt.

Het inmporteren gebeurt met een 'tools' bestand dat met een externe referentie aan beide bestanden is gekoppeld, data.fp7 (of fmp12, om het even) en data_old.fp7.

Elke tabel heeft een import script dat ook de primarykey waarde bijwerkt in het nieuwe bestand, importeren gebeurt op matching fieldnames.

 

Nu het Probleem!

Soms moet er een tabel worden bijgevoegd en dan gaat het in het begin vaak meerdere keren fout, omdat het nieuwe script de verkeerde source table pakt.

Ergens legt FileMaker bij de import records settings vast welke tabel hij moet hebben, maar waar, wanneer en hoe is me nog steeds een compleet raadsel.

 

Kan iemand mij uitleggen hoe dit 'vastleggen van de source' precies in zijn werk gaat? Volgens mij is dit een van die ondoorzichtige en obscure overblijfselen van de FileMaker 6 tijd. Onbegrijpelijk dat dit niet allang op een normale manier is opgelost.

 

 

Of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is belangrijk om te weten dat de namen van de tabellen geen enkele rol spelen voor FileMaker. FileMaker kijkt voor tabellen, velden, layouts, scripts enz… naar de interne IDs. Dat maakt dat je in één van de twee bestanden een tabel een heel andere naam kan geven en dat het importscript toch blijft werken met de nieuwe tabelnaam.

Er is ook een keerzijde. Als jij in één van de twee bestanden dezelfde tabellen in een andere volgorde aanmaakt, dan mogen die tabellen wel dezelfde namen hebben, FileMaker houdt daar geen rekening mee.

Stel dat je in bestand 1 tabellen A en B hebt, dan krijgen die ID 1, 2 . Neem je een kopie van dat bestand voor versie 2 dan zijn die IDs hetzelfde en alles gaat goed. Stel dat je nu in bestand 1 nog tabellen C en D toevoegt maar in bestand 2 keer je de volgorde om en maakt je eerst D en dan C. Dan verwijzen IDs 3 en 4 in beide bestanden naar andere tabellen.

Link naar reactie
  • 0
Er is ook een keerzijde. Als jij in één van de twee bestanden dezelfde tabellen in een andere volgorde aanmaakt, dan mogen die tabellen wel dezelfde namen hebben, FileMaker houdt daar geen rekening mee.

 

Dat begrijp ik. Ik dacht ook dat dat de oorzaak zou zijn, maar het probleem is dat in mijn geval de bestanden echt hetzelfde zijn, op een paar velden na die in het 'nieuwe' bestand zijn toegevoegd.

 

Het enige wat ik me kan voorstellen is dit: ik dupliceer een bestaand script en pas dan de instellingen aan en vervang de import-stap door een nieuwe. Kennelijk houdt Filemaker dan toch de oude instellingen vast.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...