Ga naar inhoud
  • 0

vergrendelen veld


Gerard Exis

Vraag

Ik heb naast het veld waar de artikelcode in staat een knop gemaakt, op het moment dat je daar klik kan je in het veld "artikelcode" een code invoeren en dan wordt naar dat artikel gezocht, echter indien je per abuis zonder de zoekfunctie te gebruiken een code invoer wordt automatisch dit de nieuwe code van het huidige record, en dat is nu net niet de bedoeling. Ik heb geprobeerd om de optie "wijzigen van waarde verbieden" gebruikt, echter dan kan ik bij het aanmaken van een nieuw record geen nummer ingeven.

Hoe kan ik dit oplossen ? wat doe ik fout?

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Op dit moment heb ik het opgelost om een knopinstelling te maken met een zoek script aan het betreffende veld, dus het moment dat je het veld selecteer om iets in te voeren, staat deze automatisch in de zoekfunctie, zo kan het bestaande nummer niet veranderd worden, is dit de juiste oplossing ? Of is er een andere oplossing voor.

 

Ik vraag dit omdat ik de database niet in elkaar wil zetten met allerlei "rare" kunstgrepen, maar juist een beetje op een "logische" manier.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gerard,

 

Om dit soort problemen te voorkomen gebruik ik een zoekveld voor dat soort acties. Op die manier kun je een zoek actie ingeven terwijl je in Browse modus blijft.

 

Een zoek veld is een globaal veld bv _zoek wat op de zelfde layout staat en als je daar wat invult dan wordt een scriptrigger geactiveerd die een zoek uitvoert.

 

In bijgaand voorbeeld wordt er gezocht in een samengesteld veld, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alleen in de omschrijving te zoeken.

 

Groet,

 

Ruben

artikel zoek.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0

Ruben, hartelijke dank voor je voorbeeld, geef me weer een andere kijk op de mogelijkheden die toegepast kunnen worden.

Echter de gegevens die ik zoek staan niet in het layout, althans op dat moment (voor zo ver ik het begrijp :oops: ).

De gegevens staan in een ander tabel, ik zal trachten in het kort uit te leggen hoe het bij mij zit.

Op mijn website staan mijn artikelen onder een "website artikelnummer" die ik zelf heb toegewezen aan een artikel.

Echter dit artikel wordt bij diverse leveranciers ingekocht met ieder hun eigen artikelcode, dus aan 1 website artikel hangen meerdere "leverancier artikelen"

Dus ik heb een tabel "website artikel" een tabel "artikel join" en een tabel "leverancier artikel" , de tabel "artikel join" gebruik ik om een relatie te leggen tussen de "website artikel" en de (meerdere) "leverancier artikel".

 

De layout waar ik dus hoofdzakelijk in werk is de layout die gekoppeld is aan de tabel "website artikel" , nu heb ik jouw voorbeeld gezien, en dat zou voor mij perfect kunnen zijn, echter nu heb ik op de simpele manier in mijn layout twee velden staan waar artikelcode's van betreffende record wordt weergeven: 1. de "website artikelcode" en 2 de "leverancier artikelcode" . Indien ik zoek activeer ik de zoekfunctie en ga naar het veld waar ik in wil zoeken en geef daar vervolgens de code in die ik zoek, daarna zoekopdracht uitvoeren. Hoe kan ik zoals in jouw voorbeeld een zoekveld maken waar ik zowel op "website artikelcode" als op "leverancier artikelcode" kan zoeken ?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gerard,

 

Er zijn verschillende opties mogelijk;

 

- Maak 2 zoek velden

 

- Als de website artikelcode te herkennen is van de leveranciers code, bv omdat het minder cijfers bevat, of omdat het begint met Website# dan kun je

beide termen in de zelfde zoek invoeren en het script laten bepalen in welk veld er gezocht moet worden.

 

- Maak in de artikel join een combinatie veld met website artikelcode & " " & leverancier artikelcode en zoek daar op (werk alleen als de artikelnummers

duidelijk anders zijn)

 

- Gebruik een W en of een L voor het nummer om aan te geven dat je in een bepaald veld wilt zoeken en laat het script het daarmee uitzoeken.

 

Groet,

 

Ruben

Link naar reactie
  • 0

Ruben, wederom mijn dank.

 

Ik heb inderdaad dat veld in de tabel "artikel join" gemaakt, want de code van een artikel op de website begint met een E en van de leverancier zonder letter, dus een duidelijk verschil. Werkt goed, nu heb ik slechts 1 zoekveld in mijn layout en kan de artikelen vanaf elke richting zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Ruben, ik ben te voorbarig geweest. Zonder apart zoekveld worden de artikelen gevonden, echter met een apart zoekveld zo als in jouw voorbeeld doet ie helemaal niks :cry:

Ik heb jouw script overgenomen en aangepast, echter nog steeds werkt het niet, ik heb scriptactivering ingesteld bij verlaten van het veld, wat kan ik verkeerd hebben gedaan?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook gewoon het artikel nummer disabelen zodat je dit nooit kunt bewerken. Gebruik dat een script om het enabeld te zetten en meteen naar een zoekscherm te gaan dan kun je nooit editen als je dit niet wilt. Je kunt dit op diverse manieren doen bv een scriptrigger of een aparte knop voor een script. Vele wegen naar Rome

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...