Ga naar inhoud
  • 0

Zoekopdracht weergeven


Gustav

Vraag

In mijn pogingen een vragenlijst te analyseren, ben ik bezig om een multicriteria analyse te maken.

 

Nu heb ik een layout gemaakt op basis van de tabel met de antwoorden.

Hier kan ik met een gewone zoekopdracht met EN en OF, en velden waarin het totaal van de gevonden records en het percentage van het totaal veel informatie krijgen.

 

Maar, is het mogelijk om een veld te creëren waarin de zoekopdrachten worden weergegeven.

In de menubalk staan de ingevoerde criteria onder "recente zoekopdrachten'.

 

Ik wil graag als ik bijvoorbeeld op 10 criteria zoek, deze weergeven in de layout, naast de aantallen en percentage, zonder op het knopje van 'zoek' te drukken.

Is dit mogelijk?

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

... Ik vind dit zelf een beetje onzin ....

 

Tenzij je in grotere organisaties werkt, jij een rapport uitdraait voor jouw collega en er zelf steeds een verhaal bij moet schrijven wat voor een lijst hij krijgt.

Is de lijst uberhaupt wel zo volledig als hij verwacht?

Wie garandeert mij de juiste bedragen onderaan de lijst?

 

Het mooie aan Filemaker is dat je op werkelijk alles kan zoeken, selecties er vervolgens af kan halen of toe kan voegen.

Het is zo breed, dat geen enkele oplossing, van zoekargumenten weergeven, op een gegeven ogenblik meer werkt.

 

Wil je het echt rapporteren, de zoekselectie, dan stel je een vooraf bepaald aantal Globale velden op, waar je vooraf aan de zoekactie de zoekargumenten in stopt.

Via een script gooi je de zoekargumenten er in, om daarna de zoekactie uit te voeren.

Dan ook graag direct rapporteren, om te voorkomen dat de gebruiker weer een deelselectie toevoegt of weghaalt.

 

In de globale velden heb jij dan jouw Van Totmet selectie die je op het rapport kan vermelden.

 

Maar je beperkt de mogelijkheden van het zoeken in alle velden. Bewust, lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Het is geen kwestie van ergens verstand van hebben.

Het gaat om de absolute zekerheid dat bijvoorbeeld bedragen onderaan wel kloppen.

 

Ik ben zelf ooit kostenbewaker geweest bij een bouwbedrijf.

Een onverklaarbaar verschil van 20.000 euro kan zomaar 3 uur zoekwerk opleveren om te verklaren wat daar achter steekt.

Begroting, inkoop, kosten, opbrengsten, productiestand, prognose... en dan nog aantallen, uren en bedragen.

Ga zo'n lijst maar eens vergelijken met een maand oudere lijst om de directie te verklaren wat er intussen is gebeurt.

 

Best vervelend als dan blijkt dat het rapport een foutje bevat omdat de zoekactie onduidelijk is.

 

Het grappige van Filemaker is dan weer wel, dat je analytisch kan zoeken.

Met een aantal kunstgrepen kan je tussentotaaltjes maken, specifieke zoekacties van jouw vermoedens invoeren, om daarmee sneller inzage te krijgen in de aanwezige data.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie gedachten en oplossingen.

 

De reden om de zoekopdracht weer te geven is voor het 'handige' - ik heb >100 antwoorden die ik met elkaar in combinatie wil brengen.

Bij de analyse van de vragenlijsten wil ik kijken of er bepaalde patronen in respons zijn, ('EN' - 'OF' relaties), een snellere manier dan het handmatig coderen.

 

Ik denk dat voor rapportage doeleinden van de data het toch beter is om het hard te coderen - voor het 'struinen' door de data doe ik het dan wel zonder dit gemak.

Ik ga met jullie tips aan de slag.

 

Gustav

Link naar reactie
  • 0
DWat sommige developers wel eens toepassen is de zoekopdrachten opnemen in globale velden. Klikt men dan op de knop om te gaan zoeken dan wordt de inhoud van de globale velden gebruikt om de zoekcriteria te vullen en de zoekopdracht uit te voeren. Ondertussen hou je de ingevoerde criteria tot je beschikking in die globale velden.

 

Kun je dan niet handiger de criteria afvangen terwijl je ze invoert en ze dan na het uitvoeren van de zoekopdracht opslaan?

 

Bijvoorbeeld: je zet een scripttrigger On Exit Field op een veld, en dan geef je aan dat die in Find-mode moet werken,.

 

Het script doet dan een 'Get (activeFieldContents)'.

Maar als je met extra zoekopdrachten gaat werken en wordt het toch wel complex.

 

HE

Link naar reactie
  • 0

Voor dat doel ooit eens een custom functie gemaakt die de inhoud van alle velden van een layout kan ophalen.

Werkt in browse en find modus.

 

GetFieldContentFromLayout ( FieldNames ( Get ( FileName ) ; Get ( LayoutName ) ) ; "" )

 

De custom functie is

GetFieldContentFromLayout ( theFields ; itsMe )

Let ( 
[ 
xCheckValue = GetValue ( theFields ; 1 ) ; 
xContent = If ( xCheckValue = itsMe ; "" ; GetField ( xCheckValue ) ) ; 
xResult = If ( not IsEmpty ( xContent ) ; xCheckValue & "•" & Substitute ( xContent ; "¶" ; "∞" ) & "¶" ; "" ) 
] ; 

If ( IsEmpty ( xCheckValue ) ; "" ; 
xResult & GetFieldContentFromLayout ( RightValues ( theFields ; ValueCount ( theFields ) - 1 ) ; itsMe ) 
) 

)

 

Ter info:

Alle velden van de layout worden afgelopen.

Je kan een opgegeven veld overslaan (itsMe), alleen geen idee meer waarom ik dat toen heb toegevoegd :wink:

Veld en inhoud worden gescheiden door een •

Elk gevuld veld op een aparte regel.

Regelovergangen in de inhoud worden vervangen door een ∞

Het resultaat is 1 tekst.

 

Als je het resultaat in een variabele stopt, kan je bij een zoek opdracht met meer verzoeken de herhaling van de variabele gebruiken om alle zoek verzoeken op te slaan.

En variabelen kunnen weer als merge waarde op een layout worden opgenomen...

 

rmw

Link naar reactie
  • 0
Je kunt die teksten ook opslaan en weer gebruiken om zoekopdrachten te reconstrueren. Zo kun je dus een databasetabel opbouwen met zoekopdrachten. Dus dit opent weer interessante perspectieven. Bedankt rmw!

 

En dat is dus ook precies waarvoor ik het gebruik :)

Graag gedaan.

 

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...