Ga naar inhoud

SQL Server en FM Pro expert gevraagd


Spaartje

Aanbevolen berichten

Ik heb voor mijn werkgever een Filemaker applicatie gebouwd die zijn informatie uit een SQL database haalt.

Is er iemand met ervaring van FM i.c.m. SQL server, in de regio van Zoetermeer die mij, tegen betaling, een dagje kan helpen om de applicatie sneller te maken?

Als ik een query op de SQL database uitvoer, duurt het ongeveer 1 tot 2 seconde voor ik een scherm terugkrijg.

Dit moet sneller kunnen.

Link naar reactie

En dan doe je normale zoekopdrachten neem ik aan? Als het platte tabellen zijn waar je in zoekt, dan valt er via ESS niet veel snelheidswinst te behalen. Heb je relaties gelegd en zoek je gerelateerde data, dan kan het gemakkelijk trager worden. Hoe groot zijn de datasets die je doorgaans opvraagt als je 1 a 2 seconden moet wachten op het resultaat? Hoe dynamisch is de data? Verandert daar veel?

Link naar reactie

Ik zoek in een tabel van zo'n 2500 artikelen in de artikelcode, de omschrijving en de zoekcode.

Die data verandert niet veel.

Het valt me op dat als ik zoek op 1 artikelcode het langer duurt voordat ik een antwoord krijg dan als ik zoek op een artikelomschrijving waar bijvoorbeeld een set van 50 artikelen uit komt.

Link naar reactie

2500 artikelen stelt qua aantal helemaal niets voor en je zou heel wat sneller je resultaat moet zien dan na 1 a 2 seconden. Ik verwacht eigenlijk dat er een restrictie in de ODBC-verbinding zit die je parten speelt. Je zou eens kunnen proberen een hulptabel te maken, waar je alle data van die 2500 artikelen in importeert en die daarna eens per dag oid als jullie er niet zijn gewoon synchroniseert. Natuurlijk kan dat alleen als er in die tabel niet teveel wordt gemuteerd, anders moet een andere oplossing worden gekozen. Hoe zit het met jullie hardware, waar hebben jullei FMS op draaien? Vlotte bak, voldoende geheugen en de software: welk OS, welke driver voor de ODBC-koppeling?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik werk heel veel met MySQL en Filemaker, en na jarenlang ODBC testen heb ik de MBS plugin gevonden, die direct (zonder ODBC) connectie maakt naar MySQL. Dit gaat vele malen sneller en werkt betrouwbaar, ik heb het op een aantal grote sites draaien met een FM Backend. Het is niet gratis, er zijn wel gratis varianten die dit doen, MBS heeft echter nog wel een fors aantal meer functies en handigheden die ik de prijs ruimschoots waard vind. Hier kan je de plugin http://www.monkeybreadsoftware.de/filemaker/ vinden.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Ik werk heel veel met MySQL en Filemaker, en na jarenlang ODBC testen heb ik de MBS plugin gevonden, die direct (zonder ODBC) connectie maakt naar MySQL. Dit gaat vele malen sneller en werkt betrouwbaar, ik heb het op een aantal grote sites draaien met een FM Backend.

 

Ik neem aan dat je dan niet de voordelen van ESS hebt? Je stelt de SQL samen in FMP en gebruikt de MBS functies om de SQL uit te laten voeren en het resultaat terug te halen naar FMP. ESS werkt natuurlijk uitsluitend in combinatie met een ODBC koppeling, omdat het in de achtergrond de SQL repository van de host database opvraagt en converteert naar een lokale FileMaker structuur. Dat is behoorlijk wat overhead en kost ongetwijfeld performance.

 

De MBS plugin kan inderdaad nog wel wat meer, zie ook de post elders op dit forum bij Plugins.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...