Ga naar inhoud
  • 0

Inspector panel greyed out


Marsau

Vraag

Raar probleem bij een klant: op verschillende werkstations is het onmogelijk om layout-objecten te wijzigen via de inspector (info-paneel rechts!): alle opties zijn grijs.

Vanzelfsprekend objectselectie op het juiste niveau: het probleem blijft. Ook de rechten kloppen ("full access")

Alleen op windows machines! 

Kennen jullie dit probleem? Fixable? Windows herinstalleren? :-)

 

 

 

 

aangepast door Marsau
Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste mensen,

Graag nog dit probleem nog even onder jullie aandacht. Full access toegang op Windows clients, maar opmaak van layout-objecten laat zich niet wijzigen. Vanaf mijn Mac(s) geen enkel probleem. Op zich is dit wel grappig natuurlijk, maar... Klant is unhappy.

Herinstallatie op één van de clients hielp niets. Probleem doet zich voor op alle clients op deze ene lokatie.

Heb ik hier weer een zeer uniek en lokaal probleem, of zie ik iets essentieels over het hoofd?

En zo nee, welke oplossingsstrategie zou ik kunnen hanteren?

Link naar reactie
  • 0

Ik moet helaas, helaas terugkomen op mijn blijmoedige Heureka-momentje.

De veronderstelde diagnose klopt niet en de bestanden worden op dit moment ook door Claris onderzocht. Het leek mij zinvol om het ook nog eens in deze groep te gooien, en jullie kennis, expertise en denkkracht te gebruiken. Kan mij weer niet voorstellen dat ik echt zo'n uniek probleem heb.

Nogmaals het probleem, en nog enigszins gepreciseerd:

Via de inspector pane (informatievenster rechts in de layout modus) kunnen layout objecten niet gewijzigd worden. Alle opties zijn geblokkeerd (greyed out)

  • meest recente FileMaker, recente Windows OS, diverse FileMaker bestanden
  • alle Windows machines, full access accounts, of niet, maar toegang tot de layout modus met wijzigingsrechten;
  • in een gekloonde versie van de bestanden doet het probleem zich onverminderd voor;
  • diverse layouts, maar niet alle
  • sommige met classic theme, sommige met een gemoderniseerd thema
  • aanmaak van een nieuw bestand: geen problemen met de inspector pane.

Het lijkt een bepaalde bestandscorruptie. Nu is exacte diagnose van minder belang dan het vinden van een hanteerbare strategie om het probleem op te lossen.

Hebben jullie enige ervaring met dit probleem?
Hebben jullie een diagnose?
Hebben jullie een uitvoerbare oplossingsstrategie?

Uitvoerbaar is dus niet het systeem opnieuw opzetten. We praten over 1000-en layouts en scripts en 100-en tabellen.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is uiteindelijk op eigen kracht opgelost. Ik meld het maar even terug, dan leren we allemaal wat. 😀

Het probleem: één corrupt bestand dat altijd in samenhang met andere wordt gebruikt. Het probleem deed zich dan met name voor in de andere bestanden. Ik ontdekte dit door andere bestanden te openen terwijl het betreffende bestand was weggehaald. Dan deed het probleem zich niet voor. Je moet het maar ontdekken...

Veel layouts met classic theme, maar dat bleek niet de oorzaak. Bij een flink aantal layouts bleek de koppeling aan een menu reeks te ontbreken. Na herstel kon het bestand foutloos worden recovered en ook weer probleemloos in samenhang met de andere bestanden worden gebruikt.

Issue solved.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...