Jump to content

is FM 16 en 17 bruikbaar in MacOS Monterey?

Recommended Posts

Ik heb 1 klant die nog op server 14 draait dus daar kan ik alleen met FM 16 naar toe. verder heb ik meerdere klanten met FM 16 en FM 17 server waar ik FM 17 gebruik voor de ontwikkeling.

FM 16 en FM 17 draaien prima op Big Sur. Ik weet alleen niet of ze ook onder Monterey draaien. Is wel handig om te weten als ik een nieuwe MacBook aanschaf, of als één van mijn klanten zijn machine opwaardeert naar Monterey en er achter komt dat FileMaker niet meer werkt :-(

Voor je klant op server 14 zet je FM 14 op zijn/haar server en handel je zaken af met screensharing. Uiteraard vertel je die klant dat er toch een keer budget vrijgemaakt moet gaan worden om te upgraden. Wanneer je zelf FM 18 gebruik heb je geen probleem met FMS 16 en 17 bij je klanten. Klanten die updaten naar Monterey moet je niet laten werken met niet ondersteunde versies van FM. Kortom wanneer ze toch naar Monterey willen zullen ze ook de client moeten upgraden. FM 19 kan weliswaar geen verbinding maken met FMS 16 of 17 maar dan installeer je FM 18. Die kan dat wel.

Net Monterey geïnstalleerd in Parallels op mijn Intel MacBook Pro welke draait onder Catalina.

FMPA 16 en FMPA 17 geïnstalleerd en ge-update naar de laatste versie.

Ik kan in FMPA 16 bestanden van de FMS14 server openen en bewerken. scripts aanpassen, velden aanpassen, layouts aanpassen lijkt allemaal te werken.

Ook getest FMPA 17 met een FMS16 server ook zo snel geen problemen gezien. dus de eerste voorzichtige indruk is dat het werkt.