Ga naar inhoud

Claris ‘Suite’?


Aanbevolen berichten

Claris heeft afgelopen jaar haar ‘suite’ geintroduceerd met Claris Pro, Claris Studio en Claris Connect.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er inmiddels ontwikkelaars zijn die de overstap gemaakt hebben.

Zelf ben ik er wel mee bezig (in gedachten), maar wat mij voornamelijk nog tegenwerkt is dat je alleen kunt inloggen met een Claris ID (dat voelt toch wel als een soort van gijzeling), en misschien nog wel belangrijker: er is géén Data Migration Tool voor Claris Pro.

Met name dat laatste is een dealbreaker. Als we migreren worden we als het ware teruggegooid in de middeleeuwen. Zelf scripts maken om data te importeren? Niet echt iets waar ik op zit te wachten, maar wat daarbij nog meer meetelt… geen migratie meer van gebruikers. Eigenlijk kun je dus niet meer offline een nieuwe versie maken.

Link naar reactie
Op 20-2-2023 om 16:24, hbrendel zei:

Het hele Claris gedoe heeft ervoor gezorgd dat ik helemaal gestopt ben als developer.

GOODBYE GUYS

Je hoeft niet over te stappen Claris Pro en Claris Studio. Claris verzekert in alle toonaarden dat FileMaker Pro en On-Premise FMServer  blijft bestaan en dat ze daaraan blijven ontwikkelen.

CP en CS zijn nog lang niet klaar en wat mij betreft inderdaad echt nog geen alternatief voor FMP. Ik heb nu toegang tot een NFR van het nieuwe platform, Claris Pro benadert FMP, maar de FMDMT mist nog, de server kan alleen op Linux worden geïnstalleerd, etc. etc. Claris Connect is best leuk, maar RapidAPI en andere ServiceBus leveranciers kunnen hetzelfde en soms voor veel minder geld. Claris Connect kan out of the box met de DataAPI overweg, maar dat is voor mij geen reden om over te stappen.

Het duurt dus nog wel even voordat het nieuwe platform voor ons echt in beeld komt als mogelijk alternatief. Wellicht dat nieuwe projecten kandidaat kunnen zijn voor dit platform, maar mijn huidige clientele komt niet in aanmerking.

Kortom, ik zou nog even lekker doorgaan i.p.v. de harp aan de wilgen te hangen :-)

Link naar reactie
15 hours ago, menno said:

de FMDMT mist nog

Eerlijk gezegd denk ik zelf dat dit de belangrijkste misser is in het hele verhaal. Je zou hebben morgen verwacht dat ze deze als één van de eerste zouden hebben afgerond. Dat de server alleen Linux is is nog te overzien. Het is voor mij geen gesneden koek, maar ook geen showstopper. (Wat wel slecht is is de communicatie daarover.)

Als ‘pilot’ ben ik bezig om ons eigen systeem voor te bereiden om te migreren, maar het ontbreken van de DMT heeft er wel voor gezorgd dat ik het in de ijskast gezet.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gisteren tijdens de MeetUp weer even opgefrist over de Claris suite. Wat me alleen wel duidelijk is: draco praat alleen met mongo via Claris Pro. Oftewel: Claris Server houdt de Draco engine en Claris Studio heeft Mongo DB als backend. Claris Pro kan via een ESS+ achtige interface connecten met de MongoDB backend. Dat zal ongetwijfeld mooi werken, maar kennelijk praten Claris Server en Claris Studio dus alleen via Claris Pro met elkaar.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...