Ga naar inhoud

Filemaker versiebeheer scripts


Aanbevolen berichten

Ja, doe een ontwikkelstraat en gebruik de migratie tool om nieuwe productie versies te genereren. Als je die zo aanpast dat hij de hele set in één keer genereert heb je ongeveer wat je zoekt.

Je kan ook denken aan Deploy van 360works (dat wij in een aangepaste vorm intensief gebruiken om ineens tientallen databases te updaten) vanuit een ontwikkelversie, of de 'Otto' odd Geist

aangepast door Marsau
Link naar reactie

Hoi Marsau,

Ben aan het testen geweest met Geist-Otto

Wat hij doet bij een migratie is:
 Van een bestand, db, zette programma alle data over in het aangepaste bestand en hernoemd de nieuwe voor de oude. Meer doet ie niet.
Ik denk dat dat met mij databases heel lang kan gaan duren.

Ga nu kijken naar 360 Works. Ik heb daar ooit al eens iets mee gedaan.

Weet jij (of iemand anders)  nog andere opties?

 

Link naar reactie

Misschien wat lastig implementeren… maar je zou kunnen overwegen de scripts in een tabel op te slaan en ze aan te spreken door scripts ‘op te halen’ uit de tabel. Daarmee kun je dus rustig je nieuwe script testen en hoe je het pas ‘online’ te zetten als jij vindt dat het daarvoor geschikt is.

Ik pas het zelf op beperkte schaal toe in een aantal ‘standaardscripts’ waarin ik een script voor of na een actie kan laten uitvoeren. Hierin haal ik middels een custom functie de naam van het script op wat ik wil laten lopen. Door het ID gelijk te houden en de naam aan te passen in het record kun je spelen met verschillende scripts.

Link naar reactie
17 uren geleden, tomstoek zei:

Hoi Marsau,

Ben aan het testen geweest met Geist-Otto

Wat hij doet bij een migratie is:
 Van een bestand, db, zette programma alle data over in het aangepaste bestand en hernoemd de nieuwe voor de oude. Meer doet ie niet.
Ik denk dat dat met mij databases heel lang kan gaan duren.

Ga nu kijken naar 360 Works. Ik heb daar ooit al eens iets mee gedaan.

Weet jij (of iemand anders)  nog andere opties?

 

Ja, beide tools gebruiken de data migratie tool. Traag zal het niet gaan; ik denk dat je je vergist. Het gaat juist razend snel; maar wellicht kan het even duren met 100GB+ bestanden.

360Works Deploy kan de migratie ook geautomatiseerd/scheduled uitvoeren, als je de applicatie een beetje aanpast; Otto van Proof&Geist ook en nog veel meer, maar heb ik geen ervaring mee.

Ik begrijp dat je in een andere richting zoekt; geen versiebeheer van de applicatie, maar versiebeheer van afzonderlijke scripts. Onder versiebeheer versta je vooral testen/ontwikkelen voor vrijgeven/live zetten. Ik zelf ben geneigd om versiebeheer eerder op te vatten als het tracken van wijzigingen over versies heen. Wellicht bedoel je dat ook. 

Hoe dan ook:

- de tip om om een ontwikkelomgeving te gebruiken en voor release data-migratie lijkt mij vooralsnog zinvol. 

- release kan je dus zelfs automatiseren; als de migratietijd behapbaar is zelfs met hoge frequentie :-)

- vanwege de mogelijke grote verwevenheid van scripts met alle applicatie-elementen zou ik afraden om naar afzonderlijke scripts te kijken. Je hebt de grote samenhang nodig om problemen te kunnen analyseren (toch de enige reden om aan tracking te doen, nietwaar?)

- per script altijd standaard een stukje colofon/metadata bij te houden: versiedatum, beschrijving wijziging, opzetdatum, beschrijving functionaliteit, datum, evt. wie. En zet desnoods een versienummer in de scriptnaam. Althans, zo doe ik het.

- versiebeheer is mogelijk met de XML-copy of DDR van de applicatie. Op de XML-copies kunnen analyse/tracking tools worden losgelaten (of bouw er zelf eentje). Zo is dan tracking op het kleinst mogelijke element mogelijk. Denk aan tools als Inspector Pro van Beezwax,  FMversion of FMPerception i.c.m. Comparison . Als je scripts dan ook nog goed gedocumenteerd zijn heb je een uitstekende versie-tracking.

- het is mogelijk deze tools server-side en geautomatiseerd te voeden met nieuwe XML-copies.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, tomstoek said:

Dat is nou precies wat ik bedoel.
Hoe kan ik een script of scriptregels opvragen en ook opslaan of kan je alleen complete scripts opslaan? 
Waarin? In een container?

Dan kan ik inderdaad versiebeheer erop loslaten.

 

Zoals ik het gebruik maak ik ‘gewoon’ scripts en in de tabel staat wat het actuele script is. Je kunt dus je scriptnamen met versienummers uitbreiden (o.i.d.)

Met MBS zou je het kunnen verfijnen, maar ik gebruik dit maar beperkt. Dus geen noodzaak het verder uit te werken.

Link naar reactie
1 hour ago, Marsau said:

Hi Gerard, begrijp ik goed dat je de scripts als txt opslaat in een tabel? Zo ja, hoe activeer je ze dan?

Het is veel simpeler. De tabel bevat de naam van het script wat getriggerd moet worden…

Ze worden aangeroepen vanuit de parameters die het ‘moeder’script meekrijgt, evenals eventuele parameters voor het subscript. Dit alles komt als JSON parameters mee.

Link naar reactie

Tot een tijdje geleden was er de myFmButler-Clip-Manager, dat was een prachtige tool om clips van FMObjecten te pakken en op te slaan. Dat werkte via het clipboard, maar helaas heeft Lesterius de onwikkeling stopgezet.

Er zijn diverse plug-ins die het clipboard kunnen lezen en instellen. Ik heb ze niet allemaal getest, ik noem ze alleen vanwege de vrij grote keuze die je hebt:
https://www.dracoventions.com/products/2empowerFM/family/clipboard.php
https://www.mbsplugins.eu/component_Clipboard.shtml
https://docs.baseelementsplugin.com/search?collectionId=5ecf52912c7d3a3dea3d2621&query=clipboard
https://360works.com/scriptmaster/

Voor de eerste van dit lijstje heb ik een tooltje gemaakt dat je hieronder kan downloaden.

De instructie is eenvoudig: download en installeer de (gratis) Clipboard-Explorer plug-in van dracoventions.

Open daarna de FileMaker_Clips_Library en sla clips op. Om een clip terug te zetten, stel je het clipboard in en plak vervolgens in Scriptmanager, Layoutmodus, Velddefinitie etc. de inhoud.

FileMaker_Clips_Library.fmp12

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...