Jump to content

Fall back scenario

Marsau

Recommended Posts

Misschien een iets te zware vraag voor het cafe, maar gooi het toch meer voor de geachte stamgasten.

Puzzel al een tijdje met een wens van een klant om een fall back server te hebben, die zo ongeveer binnen 10 minuten c.q. à la minute operationeel kan zijn bij uitval van de primaire server. Afgezien van de DNS-kwestie: hoe zou zoiets kunnen en wat heb je er voor nodig?

Heb wel eens gedacht aan een constructie met primaire/secundaire FMS machine daarvoor bruikbaar zou kunnen zijn, maar dit blijkt exclusief te gaan over Webdirect co-worker configuraties (vind dat dit in de handleiding betrekkelijk lang onduidelijk blijft). 

Wellicht iemand ervaring hiermee?

Geen ervaring, wel eens over nagedacht;

- Als de mutaties beperkt zijn, dan zou je die mutaties continue naar een backup server kunnen sturen?
- Als de data op een externe RAID?/schijf staat, dan zou je die kunnen koppelen aan de backup server. De databases moeten dan wel gecontroleerd worden op corruptie. Mogelijk dat de continue backup  optie van FMS daar een oplossing voor is. 
- Elke x minuten een backup uploaden naar de backup server?

Database synchronisatie: ja natuurlijk. 'Relatief eenvoudig', zou ik niet zeggen. Ben heel veel bezig met synchronisatie vraagstukken, en het is altijd weer verrassend hoe ver de complexiteit kan reiken. 

Op meta-bestandsniveau kan je de zaak platslaan met een sync-tool als Mirror Sync - dat naar wat ik begrepen heb - ook daadwerkelijk kan worden gebruikt als server-to-server sync, waarmee je eigenlijk twee operationele servers in sync hebt. (Mijn ervaring: implementatie van MirrorSync achteraf in een beetje complex FileMaker systeem is een 'pain-in-the ass'. Daar wordt gemakkelijker over gedaan dan het is...)

Op 9-9-2023 om 11:36, Infomatics zei:

Geen ervaring, wel eens over nagedacht;

- Als de mutaties beperkt zijn, dan zou je die mutaties continue naar een backup server kunnen sturen?
- Als de data op een externe RAID?/schijf staat, dan zou je die kunnen koppelen aan de backup server. De databases moeten dan wel gecontroleerd worden op corruptie. Mogelijk dat de continue backup  optie van FMS daar een oplossing voor is. 
- Elke x minuten een backup uploaden naar de backup server?

Ja, ik ga wel uit van fysiek gescheiden machines (een on premise en een VPS op afstand). Sowieso worden de FMS backup folders gebackupd. Wellicht focus op de progressive backup: die is altijd integraal en vers. Maar het wegschrijven moet dan echt instant en incrementeel gebeuren binnen het tijdsframe van verversing. 

Je hebt gelijk… relatief eenvoudig is mischien wat overdreven.

Maar het is ook niet echt een sync waar we het over hebben. Het enige wat je hoeft te doen (kost wel wat tijd om te bouwen, maar het is relatief eenvoudig werk) is de data over te zetten van de live server naar de backup server.

Dat kan via exports, of via een ‘sync’. Voor dat laatste gebruik ik een MD5-calculatie die kijkt of er sinds de laatste keer iets gewijzigd is. Dit doe je in dit geval alleen op ‘eigen’ velden van de tabel, omdat je in beginsel alle data over wilt zetten. Daardoor kan het redelijk snel blijven.

Afhankelijk van de timing is het dus snel overschakelen als de live server plat gaat.

De DNS blijft wel een dingetje… daar heb je weinig invloed op.

@Marsau lees je bericht wat laat, maar DNS hoeft geen grote zorg te zijn als je bij een goede hosting club zit. Wij gebruiken TRANS-IP en heb alle klanten op een HA-IP zitten. Een zogenaamd HIGHLY AVAILABLE IP ADRES. Dit is een 'VIRTUEEL' IP4 of IP6 nummer dat je 'on the fly' kunt doorrouten van VPS1 naar VPS2. Je hangt er dus vanaf start twee andere IP nummers onder waarvan 1 het hoofd en de andere de back up. Voor 3 euro per maand een mooie fail over oplossing. Moet je nog wel ff je data goed syncen (ik zeg lang leve de data-api en een mooie asJSON payload) ;-) 

• 2 weeks later...

Dank voor je reactie, Jeroen. 

Goede tip wat betreft dat IP-adres: ik heb ook een paar machines bij TransIP, maar dit wist ik niet. Veronderstelt dit dat ook het domein bij TransIP gehost wordt?

Syncen via data-API vind ik geen prettige oplossing, gezien de complexiteit van de betreffende systemen. 

Ik zat te denken aan een synchronisatie op bestandsniveau met bijvoorbeeld rsync, maar heb daar geen hands-on ervaring mee.