Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

De kans lopend dat jullie dit zien als reklame, maar gezien dit gratis software geworden is… toch even bekijken!

Ik heb de betalende versie al een paar jaar in gebruik bij een grote klant en als ik tel, kom ik uit op bijna 100 deployments. En het laatste jaar zonder enige foutmelding. Dus dit product is echt bruikbaar en zal je als FileMaker developer enorm veel tijd besparen.

https://www.proofgeist.com/products/filemaker-data-migration-tool-ottofms-superpowers/

Ik ken Todd vrij goed, en geloof hem dan ook als hij de redenen opgeeft dat dit nu gratis geworden is.

https://docs.ottofms.com/otto3/transition-faqs#why-such-a-big-change

Link naar reactie

Ik gebruikte 360Works deploy toen FMDataMigration nog niet bestond. De Barnum bros stelden het probleem aan de kaak. Als ik het mij een beetje herinner was het toen nog best bewerkelijk om een migratie uit te voeren, en ik vond het commercieel niet haalbaar om voor klanten in gebruik nemen. 
Waarschijnlijk gebruikt Deploy nu ook FMDatamigration. 
BTW ook Claris deed in het begin wat moeilijk over FMDatamigration, en je kon het alleen maar downloaden als je FSA lidmaatschap had. Gelukkig hebben ze ook daar het licht gezien. 

Link naar reactie

360works Deploy gebruikt idd de FM Data Migration tool. 

OttoFMS is geweldig, kan ik nu zeggen. Nog los van de deployment, vind ik de 'schil' die op FMS wordt gelegd een waardevolle aanvulling (of lees: een verbetering ten opzichte van de Claris console): want direct bestanden openen, uploaden en downloaden, het onderling verbinden van FMS-en voor deployments, en meer...  Ik ben er echt erg enthousiast over. 

Voor onze FMserver onder een SBA-licentie met tientallen klant-applicaties die we nu updaten met 360Works deploy, overwegen we nu een overstap naar Otto Deploy. 

 

Link naar reactie

De de OttoFMS rapportering vind ik niet 100%, een meer specifieke rapportering van nieuwe/verwijderde velden en zo, zo heel fijn zijn.

De stap van Otto v3 naar OttoFMS (v4) was gemakkelijk voor mij, heb er nu een paar deployments mee gedaan, en het is voor mijn een uitgemaakte zaak: ik vraag nu aan elke klant of OttoFMS mag geinstalleerd worden. De bijkomende schil en extra features zijn doordacht - alles werkt gewoon goed.

Ook de hosting van Proof+Geist eens geprobeerd, om te zien of dit toegevoegde waarde heeft i.v.m. OttoFMS, wat standaard geinstalleerd staat. Daar ga ik niet mee aan de slag, de prijs vind ik nogal hoog, en kan dit zelf wel voor veel minder geld.

Link naar reactie
15 uren geleden, Marsau zei:

een verbetering ten opzichte van de Claris console

overwegen we nu een overstap naar Otto Deploy. 

 

Ik mis alleen "Script and Verify Schedules" in OttoFMS. Bij één van mijn klanten heb ik 9 fmservers draaien met elk tussen de 30 en 80 schedules. We hebben daar zoveel mogelijk (er is altijd wel iets uitgezonderd) een naming-convention aangehouden, maar het het blijft tobben met beheren. OttoFMS zou hier met de AdminAPI wel een mouw aan moeten kunnen passen, nu gebruik ik daarvoor een aangepaste versie van de AdminAPI Tool (github repo) van Mike Duncan van Soliant Consulting (artikel)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ja, afgezien van de deploy/install actie doet een OttoFMS implementatie niets met andere servers. En de interne monitoring is ook beperkt, maar daarvoor is de  integratie met FMS wel prettig.

De tool van Mike Duncan is inderdaad ideaal als super-dashboard voor meerdere servers. De app wordt op zichzelf ook weer een platform waarop je beheersactiviteiten/zaken aangaande meerdere FMS-en naar eigen hand kunt automatiseren. Ik zou in de app een link maken naar de respectievelijke Ottootjes :-)

OttoFMS is overigens wel erg kritisch op omvang geheugen. Is het te krap, dan crasht een deployment of zelfs een installatie. Waarvan je overigens een keurige terugkoppeling krijgt - dat dan weer wel.

aangepast door Marsau
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Heel mooi, die AdminAPI Tool. Maar dit is een soort zwitsers mes dat zowat alles met de admin en data API doet… behalve deployments.

Grappig dat je de PHP settings kunt ophalen met die nieuwe admin API. Of toch kunt proberen. Heel veel functionaliteit in een klein FileMaker bestandje. Superding.

Ik vind het eigenlijk wel logisch dat Otto een tool is die bijna aleen deployments doet. Otto doet ook builds, en uitgebreide multi-step deployments, met post installation scripts. Het FileMaker en file management is ook iets extra, en biedt op heel wat punten meer dan wat Claris met de admin console biedt.

De OttoDeploy file werkt ook met meerdere servers, maar @Marsau ik begrijp wat je bedoelt. 1 record per server in een database, dat werkt wel gemakkelijk.

Het is vooral de FMDataMigration executable van Claris, die in de achtergrond gebruikt wordt, die veel geheugen (~2GB) gebruikt. Daar kan eigenlijk weinig aan gedaan worden, behalve netjes rapporteren als er te veel deployment taken tegelijkertijd opgestart worden.

Op Windows worden de files nog te langzaam overgekopieerd, en ben ik verplicht om installatie-deployment van grote files een build fase te gebruiken. Dit is echter een bug met IIS die hopelijk binnenkort opgelost wordt. Op Ubuntu en macOS werkt het prima en vrij snel, al vind ik dat Otto v3 een stuk sneller was. Maar die koste wel 400 USD per jaar. Per klant.

Als je bedenkt dat al dit moois gratis aangeboden wordt. Ik geef mijn bevindingen door aan support, dus blijf kritisch, maar ben vooral super dankbaar voor deze tools.

 

Link naar reactie

Inderdaad een Zwitsers zakmes. Zij het dat het remote dingen doet die lokaal (of via SSH) via de command-line zouden moeten. Dus een betere propositie eigenlijk (en dat kan je van Zwitserse zakmessen doorgaans niet zeggen). 

Die ApiTool zou je zo kunnen uitbouwen dat je per server die je beheert ook direct OttoFMS en OttoDeploy kunt openen (indien present). Daarnaast kan je de technische data natuurlijk uitbreiden met diverse administratieve data (provider, systeemdata, contactpersonen, whatever), waardoor het een soort allround beheerstool zou kunnen worden. Ook heel prettig om in één oogopslag te zien welke servers geüpdated moeten worden, en dat soort dingen. Ik heb zelf ook nog gebruikslogging toegevoegd om te zien hoe de machines door de tijd heen gebruikt worden. Ook heel gemakkelijk.

OttoDeploy gaat wat mij betreft niet over server-beheer. Ik ben nog een beetje aan het puzzelen hoe je het beste - en enigszins gesystematiseerd - complexe deployments doet, uitgaande van een ontwikkelserver, test/acceptatie server en productie. Oftewel: hoe krijg je een soepele OTAP-straat. Ik wil daarbij ook herhaaldelijk van productie naar DEV kunnen deployen, om een verse data-set te krijgen. Het kan allemaal, ben ik van overtuigd, maar het vergt wat goede planning.

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nu al een tijdje in gebruik op een x-tal servers, en het moet maar nog eens worden gezegd:

OttoFMS is *fantastisch*!

Je kan naar alle richtingen deployen en installeren. De FileMaker OTAP straat was nog nooit zo goed te doen. 

Grote systemen binnen een aantal minuten, - installaties natuurlijk wat langer. Wat een verademing.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...