Ga naar inhoud
  • 0

container veld


Belplasca

Vraag

Sinds een paar minuten lid en nu al komen met 3 vragen.(Mac FMP 7)

 

1-Als ik een afbeelding heb staan in een container-veld hoe kan ik dan achteraf te weten komen of ik verwijzen naar heb aangevinkt?

 

2-waarom kan men in een container-veld niet inzoomen tot werkelijke pixels?

 

3- Als ik ivm 2 verwijzen naar bijvoorbeeld grote pdf-bestanden gebruik, wordt het programma dan niet ontzettend traag? en indien ja geldt dit dan ook als ik een aparte layout ga gebruiken voor elke grote afbeelding?

Link naar reactie

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
1-Als ik een afbeelding heb staan in een container-veld hoe kan ik dan achteraf te weten komen of ik verwijzen naar heb aangevinkt?

De waarde uitlezen met de GetAsText()-functie.

Een "reference"-beeld bevat info over de grootte en de locatie, een "imported"-beeld enkel de naam.

 

2-waarom kan men in een container-veld niet inzoomen tot werkelijke pixels?

Omdat FM geen beeldverwerkingspakket is.

 

3- Als ik ivm 2 verwijzen naar bijvoorbeeld grote pdf-bestanden gebruik, wordt het programma dan niet ontzettend traag? en indien ja geldt dit dan ook als ik een aparte layout ga gebruiken voor elke grote afbeelding?

Bestanden worden niet groter en trager als je references gebruikt.

(Je tweede deel-vraag over de verschillende layouts is niet van toepassing.)

Link naar reactie
  • 0
2-waarom kan men in een container-veld niet inzoomen tot werkelijke pixels?

Omdat FM geen beeldverwerkingspakket is.

 

Werkelijke pixels betekent normaal gezien de afbeelding op z'n grootst afbeelden op het scherm. Dat kan uiteraard wel maar als je verschillende formaten wil zien zul je met verschillende layouts of berekende container-velden moeten werken.

 

Er zijn soms wel problemen als de afbeelding in Photoshop niet op 72 DPI staat maar 300 ofzo. Hoe het juist zit weet ik niet maar als ik ze omzet naar 72 DPI of bewaar voor het web is er geen probleem meer. (mac)

 

(edit, dat was met fm6 toch het geval, nog niet uitgetest op 7)

Link naar reactie
  • 0
Er zijn soms wel problemen als de afbeelding in Photoshop niet op 72 DPI staat maar 300 ofzo. Hoe het juist zit weet ik niet maar als ik ze omzet naar 72 DPI of bewaar voor het web is er geen probleem meer. (mac)

Als ik me niet vergis is 72/dpi de standaard-resolutie voor Windows (voor Mac is het 90).

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet inzoomen naar werkelijke pixels heeft volgens mij niets te maken met de resolutie.Laad maar eens maar eens een JPG 100 dpi in elements en klik dan op werkelijke pixels; daarna laad je dezelfde afbeelding in een container-veld en zoom dan maximaal in; wat blijkt---een wereld van verschil.

Link naar reactie
  • 0

Neem mij niet kwalijk guru , en ik wil zeker niet zeuren, maar heb jij misschien het windowsprogramma ; ik heb een mac.Overigens heb ik achteraf spijt, dat ik de nederlandse versie gekozen en niet de engelse.

 

Ik heb de laatste alinea heel goed gelezen, maar zoals ik in mijn vorige reactie schreef, dan zie ik de jpg pas als ik erop klik en ik wil de afbeelding direct zien(anders probeer het nog eens om het mij uit te leggen)

 

Tenslotte nog een vraag over tip 161 (zijn alle tips vrij te krijgen/)

Link naar reactie
  • 0

Kan je precies uitleggen hoe je te werk gaat? Want wat je beschrijft is - dacht ik toch - geen "normal behaviour". Normaal moet je de afbeelding gewoon zien als je op een record komt, daar is geen klik voor nodig. Enkel voor het activeren van een filmpje moet je een klik geven, en ook dat is te omzeilen (zie Tip 122).

 

Voor je andere vraag: al die tips zijn vrij toegankelijk en je kan ze ook elke week gratis in je mailbox krijgen.

Link naar reactie
  • 0

In deze bijlage zie je een printscreen van 2 naast elkaar staande containervelden met daarin dezelfde afbeelding.De linkerafdeling os ingevoerd als bestand en kun je dus niet direct bekijken; in het rechterveld zie je gelijk de afbeelding maar dan zijn we weer terug bij af, want deze zie je bij maximaal inzoomen niet in de werkelijke resolutie

5a758dc051933_SnapzProXScreenSnapz009.jpg.46dc9f7573c972c01f846c9f9cbd55d8.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ik moet antwoorden met je avatar: "Hoe doede ge da?".

Als je een Picture "insert", dan staat die daar toch gewoon zichtbaar, zowel op Mac als op Windows-machines? Ik vermoed dat je geen Insert Picture maar Insert File doet. Misschien moet je beide mogelijkheden combineren om uiteindelijk te bereiken wat je wil.

Link naar reactie
  • 0

Belplasca, nog één vraag, ter afsluiting. Ik vermoed dat het FileMaker menu dat ondubbelzinnig en duidelijk is in het Engels (Insert Picture v. Insert Object) iets minder eenduidig vertaald is in de Nederlandse versie.

Kan je vertellen wat daar letterlijk staat, zodat je in de verkeerde richting werd gestuurd?

Dank.

Link naar reactie
  • 0

Mijn laatste reactie heb ik gegeven omdat ik tot de eindconclusie ben gekomen dat er geen oplossing is voor mijn probleem; maar ik wil niet vervelend over komen.

 

Ik zal nog eens proberen het uit te leggen en jou verzoeken om wat ik nu beweer uit te testen.In de nederlandse handleiding staat invoegen afbeelding of bestand.

 

1- kies voor invoegen afbeelding ; vink alleen verwijzen naar niet aan.

je kunt nu de jpg direct zien in filemaker(zie bijvoorbeeld hierboven de rechter afbeelding van het horloge)

 

2-kies nu voor invoegen bestand(alweer niet aanvinken alleen verwijzen naar)

Je zult nu in het containerveld alleen de naam van het bestand zien.

 

Ik ben benieuwd of jij nu een ander resultaat hebt.Na jouw reactie zal ik verder gaan met het probleem

Link naar reactie
  • 0
1- kies voor invoegen afbeelding ; vink alleen verwijzen naar niet aan.

je kunt nu de jpg direct zien in filemaker(zie bijvoorbeeld hierboven de rechter afbeelding van het horloge)

 

2-kies nu voor invoegen bestand(alweer niet aanvinken alleen verwijzen naar)

Je zult nu in het containerveld alleen de naam van het bestand zien.

 

Dat klopt inderdaad wat jij hier beschrijft (ook op Mac). Dit is toch ook "normal behaviour". Want :

Als je kiest voor "Insert file ..." doet FM een insert file, zonder preview of andere functionaliteit. Zo niet, zou je ook Word-documenten moeten tonen, en door PDF-'en moeten kunnen bladeren en in FM-bestanden bladeren enz ... :roll: FileMaker is en blijft een databank !

 

En zo zijn we terug bij het begin van dit topic.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...