Jump to content
  • 0

database op web

Zero55

Question

We hebben hier FMServer 5 draaien en de clients draaien FM5.5

Nu zou ik onze interne productdatabase op internet willen zetten (enkel toegang mits paswoord), zodat producten bekeken en aangepast (de prijs) kunnen worden. Welke poorten moet ik hiervoor laten openzetten op de router ? Waar moet ik rekening mee houden ? Is het in eertse instantie wel mogelijk ? Wat moet ik allemaal instellen en waar ?

groeten

rudi

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Aaah. Zen & The Art Of FileMaker 5 database web publlishing.

In de instellingen van de web companion plug-in kan je het ding instellen op poort 80. Poort 591 (of eigenlijk eender wat) kan ook, maar hou er rekening mee dat dan niet iedereen bij je web site kan, omdat heel wat bedrijven "excentrieke" poorten zoals 591 voor uitgaand verkeer blokkeren.

Dus, je stelt dus web companion in op poort 80.

Op de router/firewall laat je poort 80 doormappen naar je machine, dus poort 80 op je firewall via NAT doormappen naar poort 80 van je FileMaker bak, en terugkerend uitgaand verkeer deblokkeren.

Waar moet ik rekening mee houden ?
Dat je CDML moet leren, tenzij je tevreden bent met de nogal krammikige instant web publishing van FileMaker Pro 5.

Is het in eertse instantie wel mogelijk ?
Wij hosten in ons bedrijfje 89 sites met alles bijeen 225 FileMaker 5/6 bestanden. Ja, het is dus mogelijk.

Wat moet ik allemaal instellen en waar ?
De eerste stap die je doet is op je eigen machine inloggen. Dus gewoon "htttp://localhost" intikken op je web browser, en zorgen dat je alles zo aan de praat krijgt.

Vervolgens is je firewall aan de beurt. Zit je in een bedrijf, en er bestaat al een web site, en het bedrijf heeft maar 1 IP adres, dan vrees ik dat je FileMaker Pro 5 Unlimited nodig zult hebben, omdat de bestaande web site dan moet verbonden worden met je FileMaker database.

Het beste dat je nu even kan doen is heel wat meer informatie geven over je bestaande infrasrtructuur. Mac, Windows, wat voor firewall, hoeveel mensen verwacht je op je site, wat voor internet aansluiting heb je, wat is je programmeerervaring, en misschien nog meer dingen die ik nu even vergeet.

• 0

is het mogelijk om een bestaande database met productcategoriën en producten.. en financiele info etc... te implementeren in een website?

nu is er een fm 8 database met verschillende lay-outs en tabellen..

er is ook een bestaande website...

=> nu worden bepaalde lay-outs uit de database afgedrukt... en ik pas dan de nodige gegevens aan op de website (html)

is het mogelijk, dat als de gebruiker van de database iets aanpast, dat dit meteen wordt aangepast op de website zonder mijn tussenkomst ?

moet dit dan in html geintegreerd worden of moeten er lay-outs worden gemaakt die dan als site dienen?

Of moeten we hiervoor beroep doen op een externe firma? en zo ja welke (vb hosting etc..)

• 0

Ja, het is mogelijk om je Filemaker Databases via het web te publiceren. Dit kan via het zgn. IPW (Instand Web Publishing) of via CPW (Custom Web Publishing. Plat, heel kort door de bocht, gezegd:

Met IPW zet je je Filemaker database zo on-line, het ziet er ook uit alsof je in je eigen Filemaker Database zit. Met CPW zit je XML georienteerd te werken en gebruik je meer de Filemaker tabellen/functionaliteten binnen je HTML. IPW is dus eigenlijk meer de makkelijke manier, CPW de meer professionele manier (= persoonlijk mening).

Als je zoiets doet is het aan te raden dit goed te regelen, Filemaker server Advanced (CPW), goede hardware, een goede verbindingen en voldoende security. Het voordeel hiervan is dat je alles in de hand hebt en een perfecte aansluiting op je database het nadeel de eventuele investering en onderhoud.

Niet in alle gevallen wil/kun je dit zelf doen en zoek je hiervoor een goede partij die Filemaker Hosting biedt. Zo'n partij kan veel uit handen nemen of investeringen overbodig maken. Het voordeel is dus dat je geen investeringen hoef te doen het nadeel kan zijn dat het wat lastiger is een live connectie te hebben met je database.

Een andere optie is om je Filemaker data in combinatie met PHP/MySql online te brengen. Het voordeel hiervan is dat je het vrijwel zeker (zonder veel meerkosten) bij je eigen provider kunt onderbrengen het nadeel dat een datauitwisselijk moet plaatsvinden (moet sowieso gebeuren maar vereist een vertaalslag).

• 0

Is het een overweging om middels FM8 gewoon Filemaker via het internet bij de klant te brengen?

Ik ben deze weken bezig om een volledige FM8 applicatie te testen, maar er zijn functies die nu via ADSL sneller werken dan vroeger in een FM6 stand alone applicatie :lol:

Natuurlijk niet alles is sneller, maar de performance is zeer acceptabel te noemen. Zeker gezien de gigantische hoeveelheid functionaliteit die je bij de klant kan brengen.

Met de nieuwe inlog- en wachtwoordenstructuur kan je ook beter met meer klanten omgaan.

Enig puntje is de aanschaf van FM Pro bij de klant en poortje 5003 dat (misschien) open gezet moeten worden...

Edited by Guest
  • 0

En als ik de database nu gewoon te beschikking wil stellen van onze mensen op de baan ? (geen internet pagina van maken dus)

Iets in de aard van :

De productendatabase wordt intern op het bedrijf in orde gehouden, de mensen op de baan kunnen via hun FM5.5 client en internet de productdatabase raadplegen en offertes maken (en eventueel prijzen updaten).

Is dat simpeler in elkaar te steken ?

• 0

Dat is dus precies waar ik nu mee bezig ben, alleen ben ik bewust op versie 8 over gegaan in verband met de performance via ADSL.

Dat scheelt echt veel, alhoewel een klein bestandje in versie 5.5 ook aardig kan werken.

Versie 8 werkt veel meer met de cache, dus éénmaal overgehaald worden gegevens lokaal opnieuw gebruikt.

De SSL verbinding kan een argument zijn, die is vanaf 7 standaard in te stellen mbt de connectie van server en werkstations.

Technisch is het simpel te doen, een kwestie van de juiste poorten open zetten en vanaf de router de juiste doorverwijzing maken naar de Filemaker Server, zodat een verbinding op poort 5003 automatisch bij de Filemaker Server terecht komt.

Met FM 5.5 kan je wel beter een VPN verbinding toepassen ivm. de veiligheid van de lijn.

En kijk de Firewalls allemaal na of poort 5003 open staat...

Het is snel uit te proberen als je Server en FM Pro al in huis hebt. Dan kan je zelf beoordelen hoe de performance is.

Het grote voordeel voor de gebruikers is dat het op de zaak precies hetzelfde werkt als onderweg :wink:

• 0
..offertes maken (en eventueel prijzen updaten).

Als er geen live verbinding is moet je wel zorgen dat dit geen synchronistieproblemen oplevert (als de 1 iets wijzigt iets weet de ander dat niet).

En kijk de Firewalls allemaal na of poort 5003 open staat...

Het open zetten van de poort 5003 is ook een beveiligingissue. Je moet er dan in principe wel voor zorgen dat niet iedereen deze poort kan benaderen... Als je deze 'on the road' wilt benaderen kan dat een lastige zijn.

Het grote voordeel voor de gebruikers is dat het op de zaak precies hetzelfde werkt als onderweg...

Dat is absoluut een feit!