Ga naar inhoud
  • 0

Globals in netwerkomgeving


burggraaf

Vraag

Heb in een FMServer netwerk omgeving (Server 8 ) een bestand met globals. Hierin sla ik allerlei variabelen op die in andere tabellen worden gebruikt. Als ik echter de waarde in de global verander (als enige gebruiker op dat moment) wordt deze niet opgeslagen. Zodra je het bestand afsluit is de waarde weg. Ik weet dat globals in een server omgeving per gebruiker van toepassing zijn maar wat nu als je deze globals/variabelen wilt aanpassen in een serveromgeving?

Heb het gevoel dat ik iets heel doms over het hoofd zie :oops: Kan me van eerder netwerksituaties dit probleem niet herinneren. Hints?

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Maak een tabel waar je 1 record in maakt met de "gewone" versie van je velden. Zorg ervoor dat je die in je opstart script importeert - je kan in FileMaker Pro 7 en 8 namelijk gegevens van de ene tabel in de andere importeren, zelfs als de file op de server staat.

Bij het afsluiten zorg dat je sluit script net andersom doet.

Denk er wel aan dat verschillende gebruikers die globals anders ingesteld kunnen hebben. Dus die laatste stap is misschien dan niet zo'n goed idee.

Link naar reactie
  • 0

Peter, bedankt voor de goeie suggestie! Zelf zat ik te denken aan een bestand met gewone velden en 1 record waar ik een relatie mee leg.

 

Denk er wel aan dat verschillende gebruikers die globals anders ingesteld kunnen hebben. Dus die laatste stap is misschien dan niet zo'n goed idee.

 

In principe mag, in dit specifieke geval, alleen de beheerder het doen en zit het achter een layout met (eenvoudig) wachtwoord. Het gaat echt om hele algemene velden die gebruikt worden door de database heen. Jouw suggestie is dus ook heel goed bruikbaar.

Link naar reactie
  • 0

Om dit op te lossen, heb ik bij elke applicatie 2 tabellen:

a. Pakket tabel, met standaard waarden voor de hele applicatie

b. Gebruikerstabel, met waarden per gebruiker

 

Soms worden pakketwaarden bij een nieuwe gebruiker overgenomen en kan de gebruiker dat verder naar wens instellen.

 

De globalen zijn er voor mij alleen indien strikt noodzakelijk, Nu FM met variabelen is gekomen wordt dat gebruik weer verminderd.

Link naar reactie
  • 0
...een bestand met gewone velden en 1 record waar ik een relatie mee leg.

 

Toch voor deze optie gekozen ondanks de zeer goede suggestie van 'ons aller' Peter.

Reden hiervoor is dat het de 'easiest way out' was zonder al teveel consequenties. Daarnaast betekende in ons geval dat we bij de import altijd 2 zaken in de gaten moesten gaan houden, de globals en de import, voor iets wat nog in ontwikkeling (lees groeiende) is dit lastig te overzien.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...