Jump to content
  • 0

Relatieproblemen

TheMisfit

Question

Ik heb een dbase met 3 tabellen:

Leden (Velden = IDnummerLid, voornaam, achternaam, ...enz.)

Vakanties (Velden = IDnummerVakantie, bestemming, datum ...enz.)

Inschrijvingen(Velden = IDnummerInschrijving, lid, vakantie, enz...)

Nu is mijn vraag, hoe koppel ik in een record van de tabel inschrijvingen op een gebruiksvriendelijke manier één bepaald lid aan één bepaalde vakantie.

Ik zou de relaties kunnen leggen op basis van de unieke IDnummers maar dat is niet werkbaar want dat zijn in principe verborgen velden die de gebruiker nooit te zien krijgt.

Ik zou bijv. liever een lijst willen weergeven samengesteld uit leden:Voornaam en als tweede veld leden:achternaam om mijn keuze te maken en vanaf dan een relatie opbouwen d.m.v. de unieke IDnummers.

Is iets dergelijks mogelijk?

:roll:

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ja, dat kan. Mooier is wellicht een veld waarin je de achternaam intypt op het moment dat je het veld verlaat zie je de personen in een portal verscheinen op het moment dat je er 1 aanklikt wordt de pk weggeschreven.

Groet,

WJ

• 0

Misschien een beter voorbeeld:

Ik heb een eerste tabel met velden

PostCodeID, Postcode en Plaats.

Een tweede tabel (met adresgegevens)

In de layout met adresgegevens wil ik dmv een popupmenu de Postcode en als tweede veld ook de bijbehorende Plaats zien. Daarvoor kan ik perfect een keuzelijst aanmaken en mijn keuze hieruit maken.

Het probleem is dat de gekozen Postcode niet uniek is en ik dus geen unieke relatie kan leggen met één welbepaalde record uit de postcodetabel.

Op één of andere manier moet ik er dus ook (het unieke) PostcodeID in mijn relatie betrekken terwijl ik dat niet zichtbaar wil maken (het veld heeft een eerder technisch karakter waar de doorsnee gebruiker geen behoefte aan heeft).

Heeeeeeeelp!

• 0

In nederland heb je dezelfde postcodes met verschillende straten en nummer ranges maar nooit dezelfde postcodes met verschillende plaatsen.

Hoe wil je de postcode tabel gebruiken? Wil je de gebruiker een postcode laten invoeren en dan plaats en straat opzoeken ? Het is me niet duidelijk wat je wil bereiken.

Groet,

WJ

• 0

Kix code is als volgt:

postcode & huisnummer

alle spaties en leestekens moeten worden weggelaten.

KPN levert een font zodat dit tot de juiste streepjescode leidt, waarbij de spaties en vreemde leestekens automatisch worden weggelaten.

Je hebt het pand als uniek onderwerp goed geregeld.

Maar: In Nederland wonen soms (niet al te vaak :wink: ) méér dan één mens in één woning...

En wat als het lid verhuist?

Misschien vind je een hanteerbare oplossing door een volgnummer op de kixcode te zetten en bij verhuizingen de PK aan te passen.

Maar die overweging kan je zelf het beste maken.

• 0

Het is gewoon de bedoeling om na keuze van de postcode, de bijbehorende woonplaats automatisch ingevuld te krijgen d.m.v. een postcodetabel.

De postcodetabel is afkomstig van de Belgische posterijen en bevat dubbele postcodes voor bijvoorbeeld gemeenten en hun deelgemeenten.

Vandaar dat ik een uniek postcodeID-veld had opgenomen dat ik wil gebruiken om de relatie tussen een (adresboek)tabel en de postcodetabel op te bouwen.

Ik wil in mijn adresboek een popupmenuveld gebruiken om de postcode en bijbehorende woonplaats te selecteren (zo'n invoerlijst opmaken is geen probleem). In de achtergrond is het eigenlijk het uniek ID-veld dat moet worden geindexeerd.

• 0

Bedankt voor het antwoord over de postcode, maar eigenlijk was mijn voorbeeld slechts bedoeld om aan te geven dat indien men aan een (postcode-)tabel een uniek veld (postCode-)ID toevoegd, om elk record op een unieke manier te onderscheiden (nodig omwille van deelgemeentes met hetzelfde postnummer), het volgende onmogelijk lijkt:

om in een tabel die een relatie wil leggen met bovenvermelde tabel;

-Enerzijds een invoerlijst te definiëren met waarden uit bovenvermelde tabel en die begrijpbaar zijn voor de gebruiker (Geen probleem Postcode & Gemeente).

-Hieruit een keuze te maken (uiteraard geen probleem).

-Maar anderzijds op basis van die keuze de relatie te onderhouden d.m.v. het veld postCodeID dat als enige het record als uniek onderscheid.

Dus waar het in het postcodevoorbeeld om ging was:

Ik kies in mijn layout uit een popupmenu een Postcode (met eventueel de gemeente als extra toegevoegd) en filemaker gebruikt het veld postCodeID om mijn keuze te onthouden.

Hoewel het draadje waar je naar verwees een sterk staaltje programmeertechniek bevat voor het invullen van Postcode en Gemeente wordt er helemaal geen gebruik gemaakt van een soort lookuprelatie (zoals je mag verwachten in een relationele dbase) maar wel van een aantal vrij complexe berekeningen. De relaties die worden gebruikt zijn er in de eerste plaats om de postcodelijst op een logische manier samen te stellen. Er liggen immers helemaal geen relaties tussen de twee voorbeeldvelden en de Postcodetabel zelf.

Iemand een idee?

• 0

Ik ben er bijna maar nog niet helemaal... :cry:

Ik maak een valuelist aan van unieke PostcodeID's met als tweede veld Postcodes en vink dan de checkbox "Alleen waard van tweede veld" aan.

Op die manier selecteer ik in de interface een door de gebruiker leesbare waarde en

in de index wordt toch de unieke primary key van de gerelateerde tabel opgeslagen.

Alleen....

Na het kiezen verandert het veld van de leesbare waarde in de meer technische primary key. Er is dan plots geen verschil meer tussen de in de interface getoonde waarde en de in de index opgeslagen waarde.

Zoiets is wel mogelijk in Acces vanwaar ik mijn toepassing omzet en dat lijkt me ook logisch. Als je enkel het tweede (leesbare) veld wil zien tijdens het kiezen dan wil je dat waarschijnlijk ook achteraf als de keuze al gemaakt is, toch?!?

iemand een idee?