Jump to content
  • 0

Meerwaarde Filemaker 8 Advanced t.o.v. FM 8?

Cornelis

Question

Ik werk nu met Filemaker 8

Voor het definieren van privileges voor accounts zit ik te denken aan de mogelijkheid om het menu aan te passen (kan in FM 8 Adv.), maar ik vraag me af of ik alleen daarvoor 8 Advanced aan zal schaffen.

Welke meerwaarde heeft de advanced verder?

(De website van Filemaker is hier niet heel duidelijk over)

Edited by Guest

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0

En wat van grote waarde is voor de gebruikers, is dat je Tooltips kan creëren voor elk object op je lay-out. Dat kan een serieuze besparing oplevering op het opleidingsbudget.

Daarbij komt nog dat je de interface-taal van FileMaker zelf kunt kiezen (hoewel dat voor 8.5 met haken en ogen werkt).

• 0
De website van Filemaker is hier niet heel duidelijk over

Allez, dat meen je niet. Ze zetten het mooi op een rijtje: http://www.filemaker.com/products/fmpa/

Toegegeven, als ik op de nederlandstalige FileMaker-site ga kijken begrijp ik er ook geen iota van :D

Mijn favorieten: custom functions en het database design report.

Met het eerste kan je veel voorkomende berekeningen inkapselen in functies die je zelf maakt. Na verloop van tijd heb je dan je eigen bibliotheekje van functies die je in scripts, calculaties en velddefinities kan gebruiken. Die gereedschapskist neem je mee in elk nieuw project. Je spaart er gigantisch veel tijd mee. Voorbeelden van gebruik van custom functions: controle op geldig e-mail of website adres. Automatische opmaak van telefoonnummers, btw nummers enzovoort. Pak ze mij niet af of ik ga gillen! :D

Het database design report is in wezen droge kost: een opsomming van al je velden, relaties, scripts enz... Maar voeder dat ding aan Inspector ( http://www.beezwax.net/inspector/ ) en je ziet in één oogopslag waar het misloopt in je applicatie. Welke calculaties zijn ongeldig? Welke relaties werken niet meer? Mag ik die layout weggooien of wordt die nog ergens gebruikt? Echt goed dat ding. En de kerel die het gemaakt heeft, is nog een sympathieke vent ook :D

• 0

Ik voel me niet echt meer op mijn gemak als ik niet in de advanced versie kan werken. Als je custom menus wil maken, ben je op dat level beland dat je de andere dingen die de advanced biedt, ook allemaal zal gebruiken.

Custom functies, kopieren en plakken van script stappen, scripts, velden en tabellen en de data viewer / debugger zijn voor mij onmisbare tools geworden.

• 0

...die dan in de meeste gevallen onbruikbaar zijn, omdat je er geen bestanden mee kan sharen of op de server openen.

Die runtime functionaliteit lijkt me iets dat alleen weggelegd is voor een niche categorie van developers.

Interessant aan de developer tool is de mogelijkheid om de "development" kant volledig op slot te doen en de sleutel weg te gooien. Je kan er dus ook zelf niet meer "in", je moet dus wel even een kopie bijhouden.