Jump to content
  • 0

Visible or not

Gem

Question

Posted (edited)

Hallo

Ik heb enige ervaring met actionscripting en vind hier en daar wel wat gelijkenissen in de fm code.

Nu zat ik zo te denken of het mogelijk is om een afbeelding zichtbaar te maken wanneer een berekening waar is en onzichtbaar wanneer de berekening false is. Of met een vlaggetje, uitkomst = waarde 1 maak afbeelding zichtbaar. Waarde = 0 maak afbeelding onzichtbaar.

Dit zou bijvoorbeeld kunnen gebruikt worden bij een if-then-next functie.

Bestaat er een functie "visible" in fm of moeten we met X-coördinaten werken om de afbeelding off screen te plaatsen indien unvisible? Kunnen we trouwens objecten positioneren op de x-y as via scripts?

Vb.

1+1=2 => toon afbeelding

1+1=3 => verberg afbeelding

Psst. Ik ben nog maar een beginner in fm, dus misschien is er een eenvoudige oplossing te vinden.

Edited by Guest

19 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Serieus nu: je kan een object zichtbaar maken of onzichtbaar laten door het in een portal row te plaatsen (portaal met lijndikte 0) en ervoor te zorgen dat aan de voorwaarden van de relationele link WEL of NIET voldaan wordt.

Dat was dus één van de zeilen aan stuurboordzijde. :wink:

• 0
Posted

Pff dus ik moet overal een portaaltje gaan creëeren met een relatie om zoiets mogelijk te maken? Lijkt me monikkenwerk...

Kan ik dan niet een object maskeren door een rechthoek (vectorobject) vanuit de background naar voor te brengen en dus een afbeelding te bedekken met die rechthoek indien unvisible, terug naar achtergrond maakt het visible?

Dus via script een rechthoek met gelijke kleur aan de achtergrond, naar voor of naar achter brengen. In actionscripting gebruiken we hiervoor swapdepths.

Is dit mogelijk?

• 0
Posted
In actionscripting gebruiken we hiervoor swapdepths.

Is dit mogelijk?

Nee, want FileMaker werkt helemaal anders. Een object op een lay-out wordt daar AFAIK geplaatst door de developer, en een script kan daar niets aan wijzigen: er zijn geen scriptstappen om zoiets te doen.

Afwachten of er een of andere tovenaar reageert - zo lopen er hier een aantal rond - die vertelt hoe het toch kan, via weet ik welke plugin of zo, maar deze keer geloof ik er niet in. Sorry.

• 0
Posted

Wanneer de afbeelding niet moet fungeren als een knop met script, zou je de afbeelding kunnen vervangen door een berekeningsveld met uitkomsttype container waarbij je de door jou gesuggereerde if...then voorziet.

• 0
Posted

tja inderdaad ik zou een uitkomsttype container kunnen gebruiken en dan als inhoud van de container een blanco afbeelding met dezelfde kleur als de achtergrond. Deze container dan plaatsen boven een afbeelding die op de achtergrond staat en met de If-then de inhoud van de container benaderen.

Hmm, veel tralala voor een kleine stap.

Misschien een suggestie voor FM 9.0 ??

• 0
Posted

brahman, dat is het. Tja en dan nog behoorlijk eenvoudig opgelost ook.

Bedankt voor de moeite aan iedereen.

Ik moet dus duidelijk nog veel leren in FM.

:wink:

• 0
Posted

waarom werk je met herhalende velden? dat is slechts in uitzonderlijke gevallen een goed idee.

herhalende velden stammen nog uit de tijd dat filemaker geen relationele maar een platte database was (versie 2 en eerder). herhalende velden waren een oplossing om het gemis van relaties een beetje op te vangen. tegenwoordig is er eigenlijk nauwelijks nog een reden te verzinnen om herhalende velden te gebruiken... met relaties kan je eindeloos veel meer terwijl tegelijkertijd je database stukken hygiënischer is.

gebruik herhalende velden bij voorkeur in elk geval niet voor de opslag van echte data, maar hoogstens voor het opslaan van zaken die een toepassing nodig heeft, interface-elementen (knoppen) bijvoorbeeld.

• 0
Posted

Dank u PJ, ik had blijkbaar nog eventjes verder moeten denken...

brahman

Ik werk met leveringsbonnen voor het leveren van diensten.

De input van de bonnen is variabel kan dus niet gerelateerd worden met een bestaande databank. Het betreft een variabele omschrijving en een artikel nummer dat refereert naar het artikel van de klant en dus niet naar mijn artikelen. Het enige dat wel gerelateerd is, is de klantgegevens en het uurloon. Deze gegevens haal ik uit een tabel klanten waar ik voor iedere klant een eigen uurloon vaststel.

Vb. klant A vraagt een aanpassing aan zijn goederen.

De leveringsbon zal dan gemaakt worden op klant A en refererend naar het type goed van de klant, de uitgevoerde bewerking, het aantal minuten dat er gewerkt werd. De bon rekent automatisch uit hoeveel euro er dient betaald te worden en maakt ook totalen incl. btw.

Feitelijk gebruik ik dus herhalende velden op enkel en alleen een input te doen van gegevens die niet wederkerend zijn. Het is dus niet zo dat artikel A 10 minuten werk nodig heeft om hersteld te worden en artikel B 5 minuten. Het kan de volgende keer best totaal anders zijn.

Gebruik ik hier dan een verkeerde benadering? Kan je mij dan eens proberen uit te leggen aub hoe ik het best wel dergelijke toepassing aanpak.

De input van de bonnen wordt uiteraard in de tabel bewaard om op het eind van de maand te kunnen faktureren. De faktuur zoekt dan gewoon de overeenstemmende klant op en rekent alle bonnen samen van die ene maand.

• 0
Posted
Het globale container veld moet ook herhalend zijn.

Dit is niet correct. Het globale containerveld MOET niet herhalend zijn om tot een oplossing te komen. Het mag wel. Maar het bezorgt je wel problemen : je moet namelijk iedere herhaling invullen. Het is dus niet de beste oplossing op langere termijn.

Deze oplossing is beter :

If ( totaal > 0 ; Extend(c_image) ; "" )

Met de Extend() functie kan het containerveld niet-herhalend blijven.

toon plaatje-solved.fp7.zip

• 0
Posted

Fantastisch Ronny, hartelijk dank aan ieder die hier hulp verleende.

Het werkt prima met de extend function.

Groetjes.

ps. Ik hoop dat ik ook eens ooit iemand zal kunnen helpen op dit forum.

• 0
Posted
Gebruik ik hier dan een verkeerde benadering? Kan je mij dan eens proberen uit te leggen aub hoe ik het best wel dergelijke toepassing aanpak.

het is in zulke gevallen gebruikelijk om te werken met een extra tabel die de ‘onderdelen’ (ook wel ‘lijnen’ of ‘regels’ genoemd) bevat. zie bijgaand. ons bestand ‘toon plaatje’ bevat nu twee tabellen: leveringsbonnen en leveringsbon-delen.

toon plaatje relationeel.fp7

• 0
Posted

Ah zo, ik begin het al een beetje te snappen.

Herhalende velden deden me denken aan Array's vandaar mijn initiële keuze. Dus maar best overal vervangen door portalen.

Bedankt voor het licht in de duisternis.

• 0
Posted (edited)
Dus maar best overal vervangen door portalen.

Terug naar de portalen van het begin, dus... :roll:

Ter informatie toch nog dit: in het begin van je vraagstelling had je het over iets wat in FileMaker een lay-out object heet. Dat kan een tekstobject zijn, maar ook - zoals in jouw vraag - een graphic.

Zo'n graphic kan je alleen maar laten verschijnen of verdwijnen via die portaal-techniek. De oplossing die Rony je aangereikt heeft, bewandelt een andere weg: daar is de graphic niet langer een lay-out object, maar een veldwaarde, namelijk de waarde die in het containerveld komt (of niet, afhankelijk van de calculatie-formule). Je bent dus ongemerkt van het ene principe overgegleden naar het andere, maar er is wel degelijk een zéér groot onderscheid. Die dingen dooreenhalen is niet echt aan te raden.

Edited by Guest