Ga naar inhoud
  • 0

Vista: FileMaker cannot share files because..


AvD

Vraag

Nieuwe computer met Vista.

Geen andere software dan FMPro Adv 9.0v3.

Dubbelklik op FileMaker 9-bestand. FileMaker start op en geeft meteen de mededeling:

FileMaker cannot share files because another user is already sharing files using FileMaker Pro on this computer.

Wie die andere gebruiker is, is me een raadsel, en dat die al aan het sharen zou zijn, nog een groter.

Deze foutmelding slaat dus nergens op, maar de eerste vier woorden kloppen wel: er is géén sharing, en dat is nu net wat we nodig hebben.

Ik zou dit graag opgelost krijgen.

Hoofdprobleem is dat elke laptop die door het raam vliegt, het leven kost aan een paar vissen in de vijver, dus dat doe ik niet meer.

Link naar reactie
  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank, rmw. Ik probeer het na te trekken.

Maar met al die negatieve berichten over Vista heb ik zo lang mogelijk gewacht, zodat ik me nu niet echt thuis voel binnen dat systeem. Zit daar dan nog eens een Norton FireWall bovenop.

Afgezien daarvan, wanneer je schrijft:

Deze melding is toch het gevolg van een poort die in gebruik is?

begrijp ik je goed als je het enkel over de (een?) foutmelding hebt, en niet over de tekst ervan? Want hoe ik het ook draai of keer, met mijn kennis van het Engels en het Nederlands: die tekst is niet ad rem. Er is geen andere gebruiker, en zeker niet met dezelfde FileMaker op dezelfde machine, en die is dus zeker ook niet aan het sharen. FileMaker zou dus nauwkeuriger zijn met een foutmelding als deze:

Something is wrong. Please try to find out what might be causing this.

Daar heb ik ook niks aan. Liefst had ik iets als:

Sharing is onmogelijk gemaakt doordat Norton FireWall poort 159 blokkeert.

Ik ga zoeken... :evil:

Link naar reactie
  • 0
poort 159

 

Bedoeld wordt poort 591. Maar dit geheel terzijde.

 

Dank Rony, ik had in elk geval de cijfers goed :-)

 

En AvD: je moet FileMaker niet zo hard vallen hoor... :)

Als poort 591 in gebruik/niet beschikbaar is dan kan FM er toch vanuit gaan dat er een andere gebruiker sharing aan heeft staan?

Want volgens http://www.iana.org/assignments/port-numbers is dat nummer speciaal voor FM gereserveerd.

 

Maar een discussie over de zin en onzin van foutmeldingen zal aan de melding niets veranderen ;-)

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Wel André, we hadden een boel zaken zitten proberen.

 

FM openen, sharing afzetten, dan pas bestand openen en omgekeerd.

Ook de suggestie van Koen. Gien avans.

 

Dan maar van nul terug begonnen, maar met een zip - unzip.

 

Geen idee of het daaraan ligt en/of waarom.

 

Maar...indien FileMaker als toegelaten programma in je firewall zit, en je hebt géén internet verbinding, kun je het ook voorhebben....

 

FileMaker is open en je firewall doet constant een poortprobe, maar geraakt niet buiten, dus wordt die poort tijdelijk niet vrijgegeven.

Dus ziet FileMaker een eigen toegewezen poort 'in gebruik' en gaat er dan, al of niet terecht, vanuit dat het een 'andere' FileMaker is, daar waar het eigenlijk de firewall is die aan het proberen is.

 

Dus wat als je de pc loskoppelt van het net en de firewall tijdelijk afzet ?

Link naar reactie
  • 0

FM openen, sharing afzetten, dan pas bestand openen en omgekeerd.

Da's dus het eerste wat ik heb geprobeerd. Vreemd resultaat.

Bij het openen (manueel) van de hoofdfile ('t is een multifile solution) geeft FileMaker de melding dat hij niet kan sharen omdat file sharing uitgeschakeld is. Dat wist ik ook al. Meteen opent FileMaker het tweede bestand en - lap!- daar komt weer de oude melding: hij kan niet sharen omdat er al iemand aan het sharen is op die machine met die FileMaker.

 

Tot zover het laatste nieuws. Ik zoek verder.

Link naar reactie
  • 0
Zit daar dan nog eens een Norton FireWall bovenop.

Dat is het eerste wat ik er afgooi wanneer ik vista netwerk of internet problemen moet oplossen. Niets dan last mee.

Ik werk al jaren zonder problemen met de windows firewall in combinatie met een router (die ook al dienst doet als firewall).

Daarnet onder Vista met filemaker pro adv8.5 filesharing aangezet. Geen foutmeldingen, alles werkt naar behoren.

 

off topic

Wisten jullie trouwens dat filemaker 6 zonder problemen onder vista draait.

Link naar reactie
  • 0

Heb nog steeds niets kunnen vinden. Naast deze Clarify-thread loopt nog een telefoonthread, maar evenmin met resultaat. Sharing nog steeds niet inschakelbaar.

Toch wel vervelend!

Niet opgeven.

Norton FireWall is helemaal uitgeschakeld.

Die van Windows Vista ook.

Defender idem.

Link naar reactie
  • 0

Wat was nu het resultaat van je telnet/port scan?

Kreeg je antwoord op die poort als FileMaker niet opstond?

 

Nu weet ik dat Telnet niet meer standaard geinstalleerd is op vista. Je kan deze activeren door naar Control Panel > Programs te gaan en dan naar Turn Windows Features en selecteer de Telnet Client om deze te installeren.

 

Om telnet te gebruiken ga je naar cmd line en tik je

Telnet 127.0.0.1 5003

 

Als er niks draait op die poort zal je een melding krijgen in de trant van:

Connecting to 127.0.0.1... could not open connection to the host, on port 5003: Connect failed.

 

Als je niet zo thuis bent met telnet kun je ook één van de vele freeware port scanners proberen.

Link naar reactie
  • 0

Geheel nieuwe insteek wellicht: Kan het iets te maken hebben met de rechten van de verschillende gebruikers in Vista?

 

Ik heb van mij computer leverancier begrepen dat deze verschillende gebruikers, en de installatie van software die aan rechten van gebruikers is verbonden nogal wat geklier geeft.

 

Ik heb op mijn vista PC geen gebruikers ingesteld. Gewoon de c drive direct toegankelijk na het inloggen. Filemaker 4 - 6 - 8.5 en 9 lopen als een zonnetje. Ook na alle negatieve berichten blijf ik mij verbazen over de weinige problemen die ik ondervindt zelfs met de stokoude versies.

 

Wel krijg ik na het openen van de bestande de melding "Filemaker cannot share a file because Filemaker network sharing is turned off"

 

Ik gebruik verder niet de windows firewall, maar de firewall in de router.

 

Hoewel.................... Filemaker zegt er zelf het volgende over:

 

Important Sharing (or hosting) a FileMaker Pro database is independent of any operating system file sharing. Access control you set up in Windows or the Mac OS is not associated with access privileges you set up in FileMaker Pro, and vice versa.

 

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Link naar reactie
  • 0
Om telnet te gebruiken ga je naar cmd line en tik je

Telnet 127.0.0.1 5003

Ik krijg hierop als antwoord:

telnet wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand.

 

Op dit ogenblik weet ik nog niet veel met zekerheid.

(1) Eerst dacht ik op een eenvoudige manier met de scriptdebugger erachter te komen wat de foutmelding veroorzaakte, want ik kreeg er een heleboel na mekaar tijdens het opstarten. Al dra bleek de culprit een intussen overbodige scriptstap te zijn (Set MultiUser On). Dan kreeg ik meteen die melding. Dus overal die scriptstap verwijderd. Ik kreeg toen inderdaad al veel minder meldingen, maar er bleven er toch nog genoeg over om ongelukkig bij te worden.

 

(2) Ik denk meer aan meer aan het security systeem van Vista. Dat zit blijkbaar heel lastig in mekaar, hoewel de FileMaker sharing daar in theorie gewoon geen rekening mee houdt. Ik heb ooit gelezen dat Gates een hekel had aan het TCP-IP dialectje van FileMaker en dat hij dat beschouwde als ruis op zijn Windows-lijnen. Zit het in die richting?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...