Jump to content
  • 0

Filemaker kan geen bestanden samengebruiken

VWin

Question

Posted

allo,

Vista home premium, FMP903

Bij het opstarten van de bestanden (dus nog heel wat afzonderlijke .fp7 -files ...) met de optie "samengebruik van netwerk" AANgevinkt,

verschijnt bij ELKE opening van een file de volgende tekst...:

Filemaker kan geen bestanden samengebruiken omdat een andere gebruiker op deze computer reeds bestanden deet met Fiemaker Pro.

Hierdoor moet ik heel wat keren "enter" aantikken ....

Wat doe ik verkeerd ? Welke instellingen moet er aangepast worden om de files in een netwerk zichtbaar te maken ?

18 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Wablieft ?

Is dat werkelijk de enige manier om te maken dat dergelijke vervelende boodschap bij het opstarten van fp7-files op de HOST-PC niet meer verschijnt ?

Heeft iedereen die fmp 9 op Vista installeert dat probleem ???

Geld die noodzaal van een downgrade naar XP ook voor de clients ?

• 0
Posted

Sorry,

was beschaamd over mijn eigen taalfouten ... Dit is wellicht correcter , niet ?

Geldt die noodzaak van een downgrade naar XP ook voor de clients ?

• 0
Posted

Heb dus met tranen in de ogen het topic

viewtopic.php?f=16&t=5026

doorgenomen ...

Blijkbaar toch een enigszins dramatische toestand.

Moeten we nu echt een verse Vista-PC op eigen kosten gaan downgraden om op rechtmatige wijze Fmp9 te kunnen draaien ?

op http://filemakertoday.com/com/showthread.php?t=8864 wordt dan weer eerder gesuggereerd om een en ander op het gebied van Firewall en "IPV6" aan te passen/te proberen..

Iemand ? Help !

• 0
Posted

Ik heb me anderhalf uur beziggehouden met alle mogelijke " set multiuser on" scriptlijnen uit elke openingsscript te verwijderen maar dat heeft miet mogen baten:

Mijn multifile-fp7-toepassing meldt me zowat veertig keer (jawel !) hetzelfde bericht.

Voor het ogenblik is de Host een Vista-PC met fmp 903 en de would-be host en XP-PC met ook fmp 903.

Zou het zin hebben om deze toestand om te draaien en de XP als host te nemen (een weliswaar oudere , minder snelle PC met slecht 1 Gb Ram) en de Vista als Client ?

Zou het zin hebben om een fmp 8.5 te installeren ipv de aangekochte fmp 9.03 ???

Echt niemand met hetzelfde probleem ?

• 0
Posted

Zelf even getest op eigen systemen:

Van fmp 8.5 van Vista sp1 (host) naar fmp 903 op XP sp3 (client) geen opstartmeldingen en geen netwerkproblemen

Van fmp 903 op XP sp3(host) naar fmp 8.5 van Vista sp1 (client) geen opstartmeldingen en geen netwerkproblemen

Maar een Vista met fmp 903 heb ik niet zo direct ...(maar één lic.nr voor een netwerk lukt immers niet ...)

Werkelijk niemand anders met dit probleem ?

• 0
Posted

Heb hetzelfde probleem (gehad). Een deel van het probleem zit in de relationele sfeer. Ik heb bij de conversie er niet direct op gelet maar het bleek dat niet alle relaties op dezelfde wijze stonden geregistreerd in de vorige versie. Als je in het ene bestand relaties hebt gelegd op IP-adres, en in de andere op een andere wijze, weet Filemaker schijnbaar niet meer wat te doen. Dit is met name het geval bij deels wel- en deels niet-gehoste bestanden.

Daarom kan het verstandig zijn sowieso alle filemakerbestanden te hosten en de relaties daarop te uniformeren.

Ben Banis

• 0
Posted
Werkelijk niemand anders met dit probleem ?

Ja, hier! Heb door omstandigheden snel een bijkomende laptop moeten aanschaffen. Vista natuurlijk. De databanken erop gezet, stand alone, geen netwerk, geen kabels, niks. En meteen weer die ellendige boodschap. Ga Sharing uitschakelen, maar dat zal bij VWIN wel niet de bedoeling zijn. Vreemd dat er zo weinig reacties komen.

• 0
Posted

Ik heb nu voor na de overschakeling naar FM10. Onder FM9 geen enkel probleem. Bij FM10 contstant de gekende foutboodschappen. Ik heb het alleen bij applicaties die bestaan uit verschillende bestanden. Zou het toch te maken hebben met onderlinge relaties?

• 0
Posted

Wij krijgen deze meldingen ook, op Mac, OS X 10.5.6, onder de volgende omstandigheden.

Op een computer open je met FileMaker Pro een bestand dat gehost wordt op een FMServer. Wanneer je vervolgens nog een FileMaker Pro opent op die ene computer, en dan lokale bestanden opent die op multiuser staan, krijg je die melding bij het openen van elk bestand.

• 0
Posted
Ik heb nu voor na de overschakeling naar FM10. Onder FM9 geen enkel probleem. Bij FM10 contstant de gekende foutboodschappen. Ik heb het alleen bij applicaties die bestaan uit verschillende bestanden. Zou het toch te maken hebben met onderlinge relaties?

Het gaat hier over een stand alone pc. Samengebruik staat af. En toch krijg ik nog de foutmeldingen.

• 0
Posted

Ik had ook dat probleem. :(

Heb het volgende gedaan.

OS = Vista HomePremium Servicepak 1, FMP 9 Advanced versie 9.03

In het configuratiescherm ga je naar Netwerk en internet ==> Bestandsindeling instellen.

Schakel het delen uit en de foutmelding in FMP komt niet meer voor. :)

• 0
Posted

Omdat ik verder geen informatie kon vinden en ook geen oplossing voor het probleem van FMP 9 en 10 op Vista HP hierbij mijn ervaringen:

Systeem Vista HP

Zonealarm Firewall

FMP 10.0v1 Adv

FMP 9.0v3 Adv (deze liep altijd zonder problemen wsl omdat bonjour hierbij geen rol speelt?)

Er werd steeds een foutmelding gegeven in de trant van "Filemaker kan geen bestanden samengebruiken omdat een andere gebruiker op deze

computer reeds bestanden deet met Fiemaker Pro". FMP 10 kon niet hosten en niet als client optreden met fmnet

Na de verschillende adviezen in de topics van Filemaker Inc en Filemaker Forum gevolgd te hebben, bleef het programma deze foutmelding geven.

Uiteindelijk, na veel zoeken en testen is het op de volgende manier gelukt:

1. Stoppen van de Bonjour service in Windows

2. Geheel en al alle software van Bonjour verwijderen van de computer (hoeft niet uit register)

3. Verwijderen van alle Apple Update software van de locale computer (hoeft niet uit register)

4. Verwijderen van FMP 10 en ook alle mappen en bestanden van computer (hoeft niet uit register)

5. rebooten

6. herinstalleren van FMP 10, MAAR via de setup.exe in de map Files

7. Bij de setup aangeven dat het alleen om de huidige gebruiker gebruiker gaat en NIET voor alle accounts op deze computer

8. Na installatie klaagt FMP 10 dat er geen Bonjour service is gevonden en deze installatie begint dan vanzelf

9. Na installatie van de bonjourservice is de FMP 10 klaar

10. Wel nog even de firewall aanpassen voor de bonjourservice

Geen problemen meer met hosten en clientfunctie van FMP10 Adv. Alles loopt naar behoren.

• 0
Posted

"7. Bij de setup aangeven dat het alleen om de huidige gebruiker gebruiker gaat en NIET voor alle accounts op deze computer"

Zou dat niet in feite de belangrijkste ingreep zijn ???

evdp

• 0
Posted

Zou kunnen. Ik heb zoveel geprobeerd. Bij een herinstallatie ZONDER de Bonjourservice te verwijderen kreeg ik nog steeds dezelfde foutmelding.(ook bij alleengebruik) De foutmelding verdween bij mij eigenlijk pas nadat FMP 10Adv zelf de Bonjourservice installeerde