Ga naar inhoud
  • 0

FM10 (server) automatisch Email versturen


ovvk

Vraag

Hallo allen,

Ik wil automatisch adhv. criteria Emails versturen via fm10 server of fm10 pro (maar liever via de server)

Zonder dat de gebruiker van de applicatie enige interactie hoeft uit te voeren.

Het is de bedoeling, dat de verzonden berichten een standaard opmaak bevatten welke aan de ontvangende kant weer automatisch ingelezen kunnen worden.

 

Hoe en via welke methodiek kan ik dit het beste uitvoeren.

 

mvgr,

 

Cor de Bruin

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kan met FM10 smtp mails versturen. Deze script stap is server compatibel, dus kan je het script door de server laten triggeren ( bijvoorbeeld altijd om 11u 's avonds ).

 

Als je wil dat er automatisch een mail wordt verstuurd bij een handeling van de gebruiker, dan voeg je gewoon de script stap "send mail", toe aan dat script.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruikte tot hier toe altijd AutoSender, maar nu dat FileMaker Server 10 ook mails zou moeten kunnen versturen, ben ik benieuwd of er al iemand dit in een productie omgeving goed aan de praat heeft.

Ik denk hier vooral aan error handling en zo. Voorts zie ik in de help dat Send Mail geen server gesupporteerde script stap is.5a758dca439bf_Picture1.png.86405918e7c0b7319c683ee67aeac6a1.png Vind ik nogal raar. Zonder dialoog lijkt me die stap wel compatible. Foutje in de handleiding?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem in gebruik, zelfs in combinatie met IWP.

 

Jawel, ik ben aan IWP begonnen (eindelijk!) en de mogelijkheden zijn ver boven verwachting. Zolang je het maar eenvoudig houdt.

 

Wat ik gedaan heb: ik leg in de registratie van de gegevens vast of er een bericht verzonden moet gaan worden. 's Nachts draait er een script op Server10 waarin alle gegevens worden verzameld, die uiteindelijk tot een juist email bericht leidt.

Omdat het een server sided nachtscript is, heeft het niets met IWP van doen, maar is het een script die gedraaid wordt zoals Filemaker Pro hem draait. Send mail werkt dus.

De gebruiker komt er niet tussen, je moet zo'n server sided script invoeren met "Send via SMTP server".

Dat dien je goed te testen, met Filemaker Pro of Filemaker Advanced is dat uitstekend te doen.

 

Server 10 kan je een notificatie mail laten toesturen naar de systeembeheerder (loopt ook via SMTP server) zodat je een kleine attentie krijgt als zo'n nachtscript heeft gedraaid. Via het logboek krijg je alle mogelijke foutmeldingen in beeld. Ook als de SMTP de mail niet heeft geaccepteerd.

 

Het is dus net als op een internetserver, niet de client maar de server stuurt de mails. Draai elke 5 minuten zo'n server sided script en per 5 minuten kan je via IWP mailtjes laten versturen.

 

Filemaker 10 laat nu ook zien welke scriptstappen de Server ondersteund, een keuze die we al langer kennen van Web publishing.

 

@ Peter: Send mail werkt dus wel via de server, foutje in de handleiding inderdaad.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...