Ga naar inhoud
  • 0

Gegroepeerde gegevens in lay-out bijeenhouden


Marco H.

Vraag

In een afdruk layout maakt ik gebruik van gegroepeerde gegevens. Ik zou graag een aantal gegevens alleen in samenhang op een pagina willen afdrukken. Daarvoor of daarna mag een pagina worden afgebroken. Bij “gedeelten definiëren” geven de opties die ik kan kiezen niet het gewenste resultaat.

 

De gegroepeerde gegevens bestaan uit:

Subresumé (voor)

Hoofdgedeelte

Subresumé (na)

 

Een suggestie of tip zou zeer welkom zijn.

 

Dank op voorhand!

Marco

 

NB: Ik gebruik FM 9 Pro Advanced

Link naar reactie

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor de reactie Hiker!

 

Ik begrijp wat je zegt maar zie niet hoe ik een Subresumé + een hoofdgedeelte met een variabel aantal records gevolgd door een tweede Subresumé in één veld kan krijgen. Op de een of andere manier zou ik deze drie onderdelen aan elkaar willen koppelen en vervolgens steeds als groep bijeen willen houden.

Link naar reactie
  • 0

Als je met een loop door je records wandelt en de benodigde gegevens steeds in een groot tekstveld plakt via Set field / Veld instellen, dan moet het kunnen.

Misschien twee loops nodig om eerst de subresumes te bepalen.

 

De oplossing van Harry werkt (waarschijnlijk) ook wel, alleen zijn portalen niet echt bedoeld om af te drukken.

 

 

Ik begrijp wat je zegt maar zie niet hoe ik een Subresumé + een hoofdgedeelte met een variabel aantal records gevolgd door een tweede Subresumé in één veld kan krijgen. Op de een of andere manier zou ik deze drie onderdelen aan elkaar willen koppelen en vervolgens steeds als groep bijeen willen houden.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

Het is mij niet geheel duidelijk wat je probleem is. Volgens mij is het zo dat wanneer je bij suresumé na opgeeft dat hierna een nieuwe pagina moet beginnen je vraag zou moeten zijn opgelost. De sortering van je records moet echter wel corresponderen met je subresumés, anders krijg je het niet voor elkaar.

Succes

Link naar reactie
  • 0

@AdmAutom

 

Dat lijkt me inderdaad ook logisch, maar werkt dus bij mij niet zo. Er wordt steeds afgebroken voor het "Subresumé na".

 

Je opmerking over de sortering begrijp ik als volgt: Ik moet er voor zorgen dat alles uit 1 tabel komt. De subresumés en de records zijn onderdeel van dezelfde recordset. Dat is overigens het geval.

 

@ Hiker & Harry,

Jullie suggesties leveren weer andere lay-out problemen op. Dat heeft dus niet mijn voorkeur. In de huidige layout betekend het dat de groep gesplitst wordt over twee pagina's. Dat bevordert de leesbaarheid niet, maar rechtvaardigt ook niet de hoeveelheid werk die het opnieuw bouwen van de rapportages met zich meebrengt :D

 

Anyway: In de bijlage even grafisch mijn wens. Ik hoop dat het zo duidelijker wordt.

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Hallo Eroos,

 

Dank voor het meedenken, maar nee, dat is niet de oplossing. Een nieuwe pagina starten, voor of na een gedeelte levert bij de meeste "groepen" veel wit op op de pagina's. [bij weinig records]. Het "niet afbreken bij pagina einde" zou uitkomst moeten bieden, maar lijkt zich alleen wat aan te trekken van het bijbehorende gedeelte. Om het gewenste resultaat te krijgen zou ik dus op de een of andere manier een groep moeten kunnen definiëren die bijeen gehouden wordt voor of na een pagina einde. Maar de vraag blijft: Hoe ? :?

 

Edit: En die groep bestaat dan uit de al eerder genoemde onderdelen; Subresumé (voor), Hoofdgedeelte en Subresumé (na)

 

Dank!

Marco

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent dus dat er ook eerst gekeken moet worden of een groep nog op een pagina past. Je moet dus weten hoeveel regels er op een pagina passen, hoeveel elke groep in beslag neemt, lege regels ertussen, etc.

Dan moet je dus eerst alles doorrekenen, dan een paginanummer geven en dan naar de printlayout.

Lijkt me niet onmogelijk om te maken, wel ingewikkeld.

 

Wens je veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn bescheiden mening heb je inderdaad een wens die niet past binnen de standaard. Je wilt layout conditioneel maken, en hiervoor is Filemaker m.i. niet geschikt. In de uitwerking zou bijvoorbeeld moeten worden opgenomen dat als het aantal records boven X komt, moet er wel een paginabreak komen en anders niet.

Wellicht is het een optie middels twee layouts (één met paginabreek en één zonder) een script te creëren die afhankelijk van het aantal records in de groep de respectievelijke layout gebruikt om de informatie te tonen. Je bent dan echter wel weer je totaal van alle records kwijt omdat je selecties maakt voor de respectievelijke layouts.

Veel succes.

Link naar reactie
  • 0

Dank allen voor het meedenken. Ik gooi de handdoek in de ring :)

 

Overigens lijkt het me voor een applicatie als FM toch zaak de output van gegevens zo overzichtelijk mogelijk te willen/kunnen presenteren aan gebruikers. Een soort eerste levensbehoefte zeg maar... Het groeperen in lay-outs lijkt me daarmee haast een halszaak. Ik herinner me uit een vorig leven dat MS Access deze functie al kende [eind vorige eeuw] :twisted:

 

Anyway: Ik ga op zoek naar de ideeënbus van filemaker en wacht geduldig op een werkbare oplossing!

 

Groet,

Marco

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...