Jump to content
  • 0

Gegroepeerde gegevens in lay-out bijeenhouden


Marco H.

Question

Posted

In een afdruk layout maakt ik gebruik van gegroepeerde gegevens. Ik zou graag een aantal gegevens alleen in samenhang op een pagina willen afdrukken. Daarvoor of daarna mag een pagina worden afgebroken. Bij “gedeelten definiëren” geven de opties die ik kan kiezen niet het gewenste resultaat.

 

De gegroepeerde gegevens bestaan uit:

Subresumé (voor)

Hoofdgedeelte

Subresumé (na)

 

Een suggestie of tip zou zeer welkom zijn.

 

Dank op voorhand!

Marco

 

NB: Ik gebruik FM 9 Pro Advanced

19 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted

Als de paginabreak voor of na elke gebeurtenis niet het gewenste resultaat geven bij "gedeelten definiëren" kun je misschien de gegevens die je bij elkaar wilt houden in 1 veld plaatsen? Dat veld moet dan wel op de layout passen qua grootte/lengte.

  • 0
Posted

Dank voor de reactie Hiker!

 

Ik begrijp wat je zegt maar zie niet hoe ik een Subresumé + een hoofdgedeelte met een variabel aantal records gevolgd door een tweede Subresumé in één veld kan krijgen. Op de een of andere manier zou ik deze drie onderdelen aan elkaar willen koppelen en vervolgens steeds als groep bijeen willen houden.

  • 0
Posted

Ik denk dat je dan aan een layout met portalen moet gaan denken.

 

Een layout vanuit een tabel "samengevoegde gegevens"

en hierin de drie portalen met

subresumé voor records

hoofdgedeelte records

subresumé na records

 

de calculaties in de "samengevoegde gegevens" tabel

 

Vr groet

Harry

  • 0
Posted

Als je met een loop door je records wandelt en de benodigde gegevens steeds in een groot tekstveld plakt via Set field / Veld instellen, dan moet het kunnen.

Misschien twee loops nodig om eerst de subresumes te bepalen.

 

De oplossing van Harry werkt (waarschijnlijk) ook wel, alleen zijn portalen niet echt bedoeld om af te drukken.

 

 

Ik begrijp wat je zegt maar zie niet hoe ik een Subresumé + een hoofdgedeelte met een variabel aantal records gevolgd door een tweede Subresumé in één veld kan krijgen. Op de een of andere manier zou ik deze drie onderdelen aan elkaar willen koppelen en vervolgens steeds als groep bijeen willen houden.

  • 0
Posted

Beste Marco,

Het is mij niet geheel duidelijk wat je probleem is. Volgens mij is het zo dat wanneer je bij suresumé na opgeeft dat hierna een nieuwe pagina moet beginnen je vraag zou moeten zijn opgelost. De sortering van je records moet echter wel corresponderen met je subresumés, anders krijg je het niet voor elkaar.

Succes

  • 0
Posted (edited)

@AdmAutom

 

Dat lijkt me inderdaad ook logisch, maar werkt dus bij mij niet zo. Er wordt steeds afgebroken voor het "Subresumé na".

 

Je opmerking over de sortering begrijp ik als volgt: Ik moet er voor zorgen dat alles uit 1 tabel komt. De subresumés en de records zijn onderdeel van dezelfde recordset. Dat is overigens het geval.

 

@ Hiker & Harry,

Jullie suggesties leveren weer andere lay-out problemen op. Dat heeft dus niet mijn voorkeur. In de huidige layout betekend het dat de groep gesplitst wordt over twee pagina's. Dat bevordert de leesbaarheid niet, maar rechtvaardigt ook niet de hoeveelheid werk die het opnieuw bouwen van de rapportages met zich meebrengt :D

 

Anyway: In de bijlage even grafisch mijn wens. Ik hoop dat het zo duidelijker wordt.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Inderdaad Harry, Het groeperen en sorteren is niet het probleem. Maar als ik na iedere groep/gedeelte een nieuwe pagina zou starten dan geeft dat we erg veel wit :-)

Sommige groepen hebben nl maar enkele records.

 

In de bijlage de feitelijke layout, en het "probleem" zichtbaar.

VB_afbreken_gedeelte.fp7

  • 0
Posted

Dat klopt, de layout, groepering et cetera was/is allemaal al voor elkaar.

Maar als je in het voorbeeld kijkt worden op pagina 1 de gegevens onder "klant 2" afgebroken. Ik zou dus graag zien dat de hele groep:

"Klant 2", Records & Subtotaal op een nieuwe pagina gaan beginnen.

  • 0
Posted

Hallo Eroos,

 

Dank voor het meedenken, maar nee, dat is niet de oplossing. Een nieuwe pagina starten, voor of na een gedeelte levert bij de meeste "groepen" veel wit op op de pagina's. [bij weinig records]. Het "niet afbreken bij pagina einde" zou uitkomst moeten bieden, maar lijkt zich alleen wat aan te trekken van het bijbehorende gedeelte. Om het gewenste resultaat te krijgen zou ik dus op de een of andere manier een groep moeten kunnen definiëren die bijeen gehouden wordt voor of na een pagina einde. Maar de vraag blijft: Hoe ? :?

 

Edit: En die groep bestaat dan uit de al eerder genoemde onderdelen; Subresumé (voor), Hoofdgedeelte en Subresumé (na)

 

Dank!

Marco

  • 0
Posted

Dat betekent dus dat er ook eerst gekeken moet worden of een groep nog op een pagina past. Je moet dus weten hoeveel regels er op een pagina passen, hoeveel elke groep in beslag neemt, lege regels ertussen, etc.

Dan moet je dus eerst alles doorrekenen, dan een paginanummer geven en dan naar de printlayout.

Lijkt me niet onmogelijk om te maken, wel ingewikkeld.

 

Wens je veel succes!

  • 0
Posted

Naar mijn bescheiden mening heb je inderdaad een wens die niet past binnen de standaard. Je wilt layout conditioneel maken, en hiervoor is Filemaker m.i. niet geschikt. In de uitwerking zou bijvoorbeeld moeten worden opgenomen dat als het aantal records boven X komt, moet er wel een paginabreak komen en anders niet.

Wellicht is het een optie middels twee layouts (één met paginabreek en één zonder) een script te creëren die afhankelijk van het aantal records in de groep de respectievelijke layout gebruikt om de informatie te tonen. Je bent dan echter wel weer je totaal van alle records kwijt omdat je selecties maakt voor de respectievelijke layouts.

Veel succes.

  • 0
Posted

inderdaad... dé limitatie van FileMaker: layouts...

 

een echt ingewikkelde ( maar mooie oplossing ) is je records exporteren als XML, en ze dan in een sjabloon in InDesign importeren. Daar zijn weer meer mogelijkheden...

 

Maar dit is niet simpel en vereist kennis van XSLT.

  • 0
Posted

Dank allen voor het meedenken. Ik gooi de handdoek in de ring :)

 

Overigens lijkt het me voor een applicatie als FM toch zaak de output van gegevens zo overzichtelijk mogelijk te willen/kunnen presenteren aan gebruikers. Een soort eerste levensbehoefte zeg maar... Het groeperen in lay-outs lijkt me daarmee haast een halszaak. Ik herinner me uit een vorig leven dat MS Access deze functie al kende [eind vorige eeuw] :twisted:

 

Anyway: Ik ga op zoek naar de ideeënbus van filemaker en wacht geduldig op een werkbare oplossing!

 

Groet,

Marco

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...