fmwebshop Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 Ik heb een tabel met huurnota's, aangemaakt per maand. Hierin een datum veld. Een berekenings veld dat de datum omzet naar maandnummer. Ik wil in een gerelateerde tabel een berekend globaalveld plaatsen dat me het maandnummer toont uit het (verglijdende) laatste record. Dit kan ik vervolgens vergelijken met de huidige datum om met een signaal aan te geven dat er nieuwe huurnota's aangemaakt kunnen worden. Hoe zet ik dit op? Quote
0 BURODOK Posted December 19, 2009 Posted December 19, 2009 hoi webshop, wat bedoel je met ‘verglijdende’? en is je ‘laatste’ record ook meteen het record met de hoogste datum (= hoogste maand)? in dat geval kan je natuurlijk gewoon iets doen met de functie max ( maand & jaar )? Quote
0 hiker Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Waarom moet dat in een gerelateerde tabel? Als in de tabel met huurnota's het maandnummer kleiner is dan het huidige maandnummer dan moeten er dus nota's verstuurd worden? Uiteraard wel rekening mee houden dat de berekening op datum moet, het maandnummer van januari 2010 is immers lage dan het maandnummer van december 2009. Kan ook door het jaartal in de berekening mee te nemen. Maar je bedoelt vast iets anders, bovenstaande oplossing is te simpel om niet door jezelf bedacht te zijn, gezien de antwoorden die je op andere problemen geeft. Quote
0 fmwebshop Posted December 20, 2009 Author Posted December 20, 2009 Bedankt voor jullie reacties. Wat ik zoek is in het kort: hoe krijg ik de inhoud van een veld uit het laatste record in in een tabel in een globaalveld in een gerelateerde tabel, zonder script. gr Harry Quote
0 BURODOK Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 het laatstgemaakte record of het hoogste gevonden record? het laatstgemaakte record heeft waarschijnlijk het hoogste ID en daar kan je iets mee in een berekening, maar er is geen manier binnen filemaker om het hoogste gevonden record in een berekening te vangen. een script is de enige manier en als je dat zonder knop wilt dan ben je veroordeeld tot de scripttriggers van FM10. Quote
0 Peter Wagemans Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 En zoiets als GetValue ( List ( relatie::veld ) ; ValueCount ( List ( relatie::veld ) ) ) ? Quote
0 BURODOK Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Een relatie binnen FileMaker is niets anders dan een voorgedefinieerde zoekopdracht in een andere tabel vanuit de huidige tabel. Een ad hoc zoekopdracht binnen de huidige tabel (= gevonden records) is iets heel anders en daar kan filemaker niets anders mee dan alleen maar de resultaten TONEN en resumeren. Oftewel, relaties en ‘gevonden records’ zijn twee volstrekt verschillende dingen, toch? Quote
0 Roger Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Ik zou het met GetNthRecord hebben geprobeerd. Quote
Question
fmwebshop
Ik heb een tabel met huurnota's, aangemaakt per maand.
Hierin een datum veld.
Een berekenings veld dat de datum omzet naar maandnummer.
Ik wil in een gerelateerde tabel een berekend globaalveld plaatsen dat me het maandnummer toont uit het (verglijdende) laatste record.
Dit kan ik vervolgens vergelijken met de huidige datum om met een signaal aan te geven dat er nieuwe huurnota's aangemaakt kunnen worden.
Hoe zet ik dit op?
8 answers to this question
Recommended Posts