Ga naar inhoud
  • 0

XML export


Vitruvius

Vraag

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou, het helpt mijn xml dus wel om zeep.

want er komt eerst een stukje van filemaker zelf bij (wat totaal niet nodig is) waarbij keurig " en > en < staan, in de rest van de code worden zowel de <, > en de " vervangen. mijn xml editor pikt deze &quote, &lt e.d. niet op, waarschijnlijk omdat er in het begin wel ", < en > in staan.

Ook maakt fm geen extra enter aan op het einde van zijn eigen stukje code.

 

Dus een perfect stukje XML code kan dus niet geëxporteerd worden als XML code, en ook niet als gewone tekst omdat het in UTF-8 moet en ik heb geen keuze bij de export van een veld. Dus ben ik overgeleverd aan het manueel te doen en dan werkt het perfect.

Link naar reactie
  • 0

Jouw inhoud is xml en die probeer je met het formaat xml te exporteren en om conflicten tussen inhoud en formaat te voorkomen worden de "entiteiten" (Felix noemde het ook al) tijdens de export omgvormd. Als het xml-bestand aan de andere kant weer wordt getransformeerd, dan worden de "entiteiten" weer terug omgevormd naar <>"'& echter dat laatste gebeurt bij jou niet, omdat je geen xsl-stylesheet gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Wat je nog zou kunnen proberen is de door jouw gebouwde XML velden achter elkaar te plakken in een calc. veld

en daarna alleen dit calc veld te exporteren als TAB gescheiden bestand.

Omdat je slechts één veld exporteert worden er geen tab karakters aan het einde toegevoegd maar ieder record

wordt afgesloten met een CR/LF

Dit bestand zou je dus aan de ontvangende kant kunnen inlezen.

 

Bij export kies je natuurlijk wel voor uitvoerformaat "Windows ANSI" om de &amp etc kwijt te raken.

 

kijk of deze methodiek voor jouw wel werkt.

 

 

suc6

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de tips

 

export als TAB gescheiden werkt niet aangezien de enters verkeerdelijk omgezet worden (als TAB veronderstel ik).

 

even wat extra info over de XML. het gaat om reverse engineering voor een programma waar de ontwikkelaar geen enkele reactie geeft op mijn mails (eerste mail is een dik jaar geleden) ivm de optie om data te importeren (je moet alles zelf aanmaken, terwijl dit perfect via een import zou kunnen). het programma werk voor de rest zeer goed. Ook is het programma zeer flexibele met betrekking tot sommige informatie, wat de aanmaak van de XML vergemakkelijkt. Maar dat wil wel zeggen dat sommige andere code absoluut niet kan en een error geeft. Moest je enige wroeging hebben, we hebben een licentie betaald (enkele 100-den euro's) om het programma te gebruiken.

 

soit

 

Dus ik heb twee calc velden waarin een hoop XML code aangemaakt wordt, Beide velden exporteren (of dat is de bedoeling) naar een eigen XML bestand. beide bestanden worden dan gezipt en hernoemt naar het juiste bestandsformaat zodat het programma deze wil inlezen.

 

het grootste xml bestand bestaat uit vier onderdelen

 

een hoofding die onveranderd blijft.

 

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no"?>






 

vervolgens een tweede deel, perfect automatisch aan te maken spoorinformatie (één spoor = één record) (voor de duidelijkheid heb ik even de "ITALIC" tags gebruikt voor de variabele delen aan te duiden.

 






 

Het derde deel is wat tricky aangezien hier meer info per record kan aangemaakt worden. De info die hier staat is welke spoor stratigrafisch gezien boven/onder een ander spoor staat

 






 

ten slotte heb je nog een staartdeel dat alles afsluit

 







 

Het tweede bestand is één regel groot. en bevat projectinformatie

 

<?xml version="1.0" ?>

Link naar reactie
  • 0

Er is inderdaad nog wat nabewerking nodig, maar ik ben niet de enige die dit moet doen. Dus hoe meer ik automatisch doe, hoe beter voor de anderen.

 

Hoewel ik van XML geen kaas heb gegeten leek me dit wel simpel. En dat is ook zo. het enige is de export en hier schiet filemaker tekort omdat je wel je veld kan exporteren als tekst, maar niet kan zeggen dat het als UTF-8 moet (standaard doet ie dat in UTF-16). Dus nu heb ik copy en paste als werkend alternatief.

 

Er staat wat meer variabel dan ik heb uitgelegd tussen de ITALIC quotes. Het zijn ook variabelen, maar ze zijn altijd het zelfde omdat het programma ze aanpast indien er iets niet klopt voor dit of dat. Dus in dat opzicht een zeer goed programma. Ik ga me er dan ook niet moe in maken.

 

Ik zal eens zien wat zo'n stylesheet is en hoe je dat aanmaakt. Tenzij je een goed startpunt weet.

Link naar reactie
  • 0

Enkele bijkomende vraagjes, waarschijnlijk stomme, maar ik heb geen kaas gegeten van XML

 

nu staat er FMP:veldnaam

kan ik ook verwijzen naar een veldnaam in een layout? FMP:Layout::veldnaam? lijkt me logisch van wel.

 

Maar ik denk dat het misschien toch niet gaat lukken.

 

het probleem is dat ik vb 60 sporen heb, maar 75 relaties.

dus ik kan alle sporen aanmaken, maar in de xslt kom ik dan maar aan 60 relaties, is er een manier om vb eerst de sporen te doen (60) en daarna de relaties (75) en dan beide delen samen voegen.

Via een daaropvolgende xslt?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...