Jump to content
  • 0

mutaties gaan verloren

Gerard Exis

Question

Posted

Beste mensen,

ik heb twee tabellen, 1 tabel is voorraad (met daarin alle gegevens over de artikelen, zoals artikelnummer, barcode etc..) en 1 tabel met voorraadmutaties.

Hierin komen de aantallen in en uit (per artikel).

Nu werk ik met een portaal, gaat perfect, alles gaat goed met in en uit gaande artikelen, echter zodra ik van een artikel b.v. de barcode aanpas (veranderd) of het artikelnummer zijn gelijk alle mutaties in en uit verdwenen bij dat betreffende artikel. Als ik bv. de prijzen verander dan gaat het goed, dus dan verlies ik geen mutaties.

Hoe kan ik voorkomen dat ik ondanks het wijzigen van gegevens, de bijbehorende mutaties verlies ?

alvast dank voor het meedenken

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik denk dat je de mutaties niet VERLIEST maar dat de koppeling niet meer werkt doordat je een sleutelveld in de producten catalogus (de 'master') verandert. ze waren gekoppeld op productcode A0002 en die verander je in A0003 bijvoorbeeld.

Kijk maar eens onder 'layouts', daarin vind je ongetwijfeld een layout voor alleen de mutatietabel (elke tabel heeft altijd minimaal één layout bij FileMaker). Selecteer die layout, kies Tableview en dan show all records.

De oplossing is om je sleutelveld anders te kiezen, wat je natuurlijk bij het ontwerpen van je database moet doen, niet achteraf.

• 0
Posted
elke tabel heeft altijd minimaal één layout bij FileMaker

Dit is niet juist. Bovendien hoeft een layout niet dezelfde naam te hebben, en ook hoeft het sleutelveld niet op de layout aanwezig te zijn.

Gerard kan beter in de 'Relationships Graph' kijken hoe de relaties zijn opgebouwd.

Je diagnose van het probleem is overigens wel goed.

• 0
Posted
elke tabel heeft altijd minimaal één layout bij FileMaker

Dit is niet juist. Bovendien hoeft een layout niet dezelfde naam te hebben, en ook hoeft het sleutelveld niet op de layout aanwezig te zijn.

Klopt, je hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk: als je een tabel aanmaakt met 1 of meer velden, maakt FileMaker default een layout voor die tabel aan, in tableview. Je kunt die weggooien, en je kunt misschien ook wel ergens instellen dat ie standaard geen layout moet aanmaken, maar in de meeste gevallen zul je wel over zo'n default layout beschikken.

Overigens ook geen 'bad practice' om van elke tabel een dergelijke layout te hebben voor inspectie en onderhoud.

• 0
Posted
Overigens ook geen 'bad practice' om van elke tabel een dergelijke layout te hebben voor inspectie en onderhoud.

Mee eens. Maar bedenk dan wel, dat wanneer je in een tabel er een veld bij maakt dit niet automatisch in die layout wordt gezet. Het vereist dus wel enig onderhoud. Deze layouts komen bij mij in de folder 'Developer' en ik geef ze speciale namen, die mij zeggen wat voor functie ze hebben.

• 0
Posted

Inderdaad, alleen als je het veld toevoegt als je toevallig ook in een layout van die tabel / table occurrence bent...

Maar ik vind deze opte meer last dan gemak geven, vaak wil ik een nieuw veld niet zien en al helemaal niet onderaan mijn layout.

Iets om in dit verband ook eens een kwartiertje aan te besteden: het kleine 'modify table' knopje rechtsboven als je in tableview zit.

• 0
Posted

Heren, dank voor jullie reactie. Weer wat geleerd, volgende wintermaanden heb ik in planning om de database die ik nu heb opgebouwd opnieuw te maken, eerst nu met het spul werken zodat ik de problemen in de praktijk ervaar (zoals nu :mrgreen: ) en dan gaan we een nieuwe database maken waar absoluut een heel stuk minder "rommel" in voor zal komen. En zoals terecht opgemerkt, een aantal fouten ontdekt die ik tijdens het maken van de database gemaakt heb, dus ook dit moet voorkomen worden.

Dus dan is voor mij de enigste optie dit seizoen om bij verandering van code of barcode gewoon een nieuw artikel aanmaken, het is even niet anders.

• 0
Posted

ik ben bezig met een eenvoudige stamboom te maken, maar heb een probleem met de relatie te leggen

1 tabel ( personen ) 1 tabel ( kinderen ) van de tabel kinderen wil ik een portaal aanleggen die ik in de layout van "personen"

kan aanvullen, nadat ik de eerste man/vrouw als persoon heb ingevuld. het probleem is dat ik in het portaal geen nieuwe records

kan toevoegen. ik heb de relatie gelegd tussen de familienaam , blijkbaar is dat niet voldoende.

wie weet een oplossing

Familie boom Kopie.fmp12